POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/RPP1/443-454/2005/JJ

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.08.2005, sygn. 1472/RPP1/443-454/2005/JJ, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

W związku z wnioskiem Spółki z dnia 09.06.2005 r., (data wpływu do Urzędu 09.06.2005) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w przedmiocie podatku od towarów i usług,

postanawia

uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.

Uzasadnienie

Spółka prowadzi działalność w branży farmaceutycznej. Na rzecz zagranicznych zleceniodawców, będących podatnikami podatku od wartości dodanej, Spółka świadczy usługi obejmujące w szczególności następujące działania:

składanie wizyt lekarzom przez przedstawicieli medycznych zatrudnionych przez Spółkę bądź działających na jej zlecenie; w trakcie wizyt lekarze są informowani o lekach produkowanych przez zleceniodawców i ich zastosowaniu; ponadto są dystrybuowane materiały promocyjne i informacyjne oraz próbki leków;

organizowanie spotkań promocyjnych dla lekarzy i osób zajmujących się obrotem produktami leczniczymi; podczas spotkań prezentowane są produkty lecznicze zleceniodawców Spółki oraz omawiany jest zakres stosowania tych produktów;

sponsorowanie i organizowanie konferencji, zjazdów i kongresów naukowych dla lekarzy oraz osób zajmujących się obrotem produktami leczniczymi, w trakcie których przekazywane są informacje o lekach zleceniodawców bądź zasadach leczenia jednostek chorobowych; (przykładowo, przekaz informacji odbywa się przez umieszczenie logo produktu leczniczego lub w toku prezentacji dotyczącej działania danego leku, jego właściwości terapeutycznych i dawkowania); sponsorowanie może polegać w szczególności na wpłacie określonej kwoty na rzecz organizatora kongresu, uiszczeniu opłaty za wynajęcie stoiska; bezpośrednie organizowanie konferencji może polegać na wynajęciu sali konferencyjnej, opłaceniu obsługi technicznej;

wydawanie pacjentom i lekarzom ulotek promocyjnych oraz broszur wykładanych w przychodniach i aptekach, których celem jest promocja produktów leczniczych;

przekazywanie przychodniom i aptekom plakatów i satndów reklamowych promujących produkty lecznicze zleceniodawców;

rozsyłanie do szerokiej grupy lekarzy i osób zajmujących się obrotem produktami leczniczymi materiałów promujących te produkty;

publikowanie w telewizji, radiu, internecie i prasie reklam promujących produkty zleceniodawców.

Ponadto w ramach świadczonych usług Spółka organizuje kampanie reklamowe leków (w tym w szczególności ustala plan i strategię promocji leków, dokonuje analiz dotyczących rynku itd.). Całokształt opisanych działań Spółki ma na celu wypromowanie produktów leczniczych produkowanych i oferowanych przez zleceniodawców, a w konsekwencji intensyfikację sprzedaży tych produktów. Wynagrodzenie Spółki należne od zleceniodawców obejmuje poniesione koszty oraz odpowiednią marżę.

Spółka stoi na stanowisku, że świadczone przez nią usługi powinny być uznane za usługi reklamy, o których mowa w art. 27 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), i opodatkowane w miejscu siedziby usługobiorcy.

Ustosunkowując się do stanowiska Podatnika, Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że zgodnie z przepisami art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4 (m.in. usługi reklamy) są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Pojęcie reklamy lub usług reklamy nie zostało w żaden sposób zdefiniowane w polskim prawodawstwie - za wyjątkiem reklamy produktów leczniczych, o której mowa w art. 52 ustawy z dnia 06.01.2001 r. Prawo farmaceutyczne (Dz.U. z 2004 r. Nr 53, poz. 533 ze zm.).

Zgodnie z treścią powołanego przepisu:

  1. Reklamą produktu leczniczego jest działalność polegająca na informowaniu i zachęcaniu do stosowania produktu leczniczego mająca na celu zwiększenie liczby przepisywanych recept, dostarczania, sprzedaży lub konsumpcji produktów leczniczych.
  2. Działalność, o której mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności:
  3. reklamę produktu leczniczego kierowaną do publicznej wiadomości;
  4. reklamę produktu leczniczego kierowaną do osób uprawnionych do wystawiania recept oraz osób prowadzących zaopatrzenie w te produkty;
  5. odwiedzanie osób uprawnionych do wystawiania recept i osób prowadzących zaopatrzenie w produkty lecznicze przez przedstawicieli handlowych i medycznych;
  6. dostarczanie próbek produktów leczniczych;
  7. sponsorowanie spotkań promocyjnych dla osób upoważnionych do wystawiania recept i osób zaopatrujących w produkty lecznicze;
  8. sponsorowanie konferencji, zjazdów i kongresów naukowych dla osób upoważnionych do wystawiania recept i osób zaopatrujących w produkty lecznicze.

Ponieważ działania Spółki dotyczą właśnie produktów farmaceutycznych, definicja zawarta w przytoczonym przepisie w przedmiotowej sprawie może znaleźć zastosowanie. Nie stoi ona w sprzeczności z powoływanym wielokrotnie w orzecznictwie sądów polskich słownikowym znaczeniem wyrazu "reklama". Według Słownika języka polskiego (Wydawnictwo Wilga, 2000 r.) reklama to rozpowszechnianie informacji o walorach danego towaru w celu zachęcenia klienta do jego zakupu. Dla potrzeb podatku od towarów i usług dopuszczalne jest również, sugerowane przez Podatnika zdefiniowanie pojęcia "usługi reklamy" w sposób zgodny z ugruntowanym w tym zakresie orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, który za reklamę pozwala uznać (cyt. powoływany przez Stronę wyrok nr C-68/92) "rozpowszechnianie wiadomości mających na celu informowanie klientów o istnieniu i zaletach produktu lub usług, zmierzające do podniesienia poziomu sprzedaży".

Reasumując, Naczelnik Urzędu Skarbowego potwierdza, że czynności opisane we wniosku Spółki można uznać za świadczone w miejscu siedziby ich nabywcy. Należy jednak zastrzec, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie czynności opisanych w treści wniosku. Z opisu stanu faktycznego nie można wywnioskować, czy Spółka w ramach swej działalności zajmuje się wyłącznie w/w usługami, czy również dystrybucją reklamowanych produktów; można natomiast domniemywać, że w treści wniosku Spółka nie wymieniła zamkniętego katalogu czynności wykonywanych w ramach świadczonych usług (użyto sformułowań: "w szczególności", "itd."). Naczelnik Urzędu dokonując interpretacji przepisów prawa podatkowego nie ustosunkowuje się do zdarzeń nieobjętych zakresem zapytania Podatnika.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie