P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - PP1-443/64/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.06.2005, sygn. PP1-443/64/05, Lubelski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 31.03.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego co do zakresu i sposobu zastosowania ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w sprawie opodatkowania opłat rocznych wnoszonych z tytułu prawa wieczystego użytkowania gruntu ustanowionego przed 1 maja 2004 r. - stanowisko jest nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 01.04.2005 r. do Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie wpłynął wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż w 1991 r. zostało ustanowione na rzecz Spółki wieczyste użytkowanie gruntu. W związku z powyższym Wnioskujący uiszcza opłaty roczne; w 2005 r. Urząd Miasta ustanowił opłatę roczną doliczając 22% VAT.

Wnioskujący pyta, czy opłaty z tytułu wieczystego użytkowania gruntu ustanowionego przed 1 maja 2004 r. powinny być opodatkowane podatkiem VAT?

Spółka stoi na stanowisku, iż nowe zasady opodatkowania powinny objąć jedynie te czynności , do których dochodzi po wejściu w życie ustawy o VAT tj. po 1 maja 2004 r. Prawo użytkowania wieczystego zostało ustanowione na rzecz Spółki w 1991 r. a więc przed wejściem w życie znowelizowanej ustawy. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami podatnik uiszcza opłatę roczną, ale jest to tylko wynagrodzenie z tytułu czynności dokonanej przed 1 maja 2004 r. Przy zmianie przepisów kryterium decydującym o tym, czy dana czynność podlega opodatkowaniu jest moment zaistnienia zdarzenia, a nie chwila powstania obowiązku podatkowego, ponieważ ma on wtórny charakter. Nie ma więc podstaw prawnych do opodatkowania podatkiem VAT transakcji przeprowadzonych przed 1 maja 2004 r. Stąd opłata za wieczyste użytkowanie gruntu ustanowiona przez Urząd Miasta nie powinna być opodatkowana podatkiem VAT.

Mając na uwadze przedstawiony w piśmie stan faktyczny zdaniem organu takie stanowisko jest nieprawidłowe.

Podatek od towarów i usług został wprowadzony w 1993 r. ustawą z dnia 08 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Opodatkowaniu tym podatkiem co do zasady podlega wszelka dostawa towarów i świadczenie usług za wynagrodzeniem. Jest to więc podatek o charakterze powszechnym, którego celem jest opodatkowanie ostatecznej konsumpcji towarów i usług (obciążenie ostatecznego konsumenta). Od zasady powszechności tego podatku są jednak wyjątki.
Do dnia 1 maja 2004 r. użytkowanie wieczyste gruntu nie było opodatkowane podatkiem VAT z uwagi na brzmienie art. 4 pkt 1 i 2 cyt. ustawy z dnia 08 stycznia 1993 r. Grunt nie był towarem w rozumieniu tej ustawy a użytkowanie wieczyste gruntów nie zawierało się w definicji usług .
Dopiero ustawa z dnia 11 marca 2004 r. wprowadzając w art. 2 pkt 6 i art. 8 nową definicję towarów i usług objęła swym zakresem grunty (jako towar) i użytkowanie wieczyste gruntów (jako świadczenie usług).
Spółka otrzymała na podstawie decyzji Urzędu Rejonowego z dnia 18.12.1991 r. w użytkowanie wieczyste grunty (a więc przed wprowadzeniem opodatkowania podatkiem dostaw towarów i świadczenia usług). Skarb Państwa będąc właścicielem gruntu przekazał Spółce prawo użytkowania wieczystego tego gruntu na okres 99 lat (pkt 2 przedmiotowej decyzji). Jest to więc w świetle znowelizowanej ustawy o podatku VAT usługa o charakterze ciągłym (podobnie jak dostawy energii elektrycznej i cieplnej, gazu). Oznacza to konieczność odprowadzenia podatku również od opłat ustalonych przed 1.05.2004 r., a przypadających do spłaty po tej dacie. W związku z tym od 01.05.2004 r. Spółka zobowiązana jest do zapłaty tego podatku wykazanego w otrzymanych fakturach VAT dokumentujących świadczenie przedmiotowej usługi.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel; natomiast w myśl art. 8 ust. 1 przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W związku z powyższym należy stwierdzić, że oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste jako prawo na nieruchomości nie mieści się w ogóle w kategorii towaru. Jest natomiast świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1.

Zgodnie z art. 19 ust. 1, ust. 4 i 5 cyt. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2- 21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Przepis ten stosuje się odpowiednio do faktur za częściowe wykonanie usługi.

Podstawą opodatkowania zgodnie z brzmieniem art. 29 ust. 1 ustawy o VAT jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2- 22, art. 30- 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. (...).

Stosownie do przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami - w związku z oddaniem gruntu w użytkowanie wieczyste, od użytkowników wieczystych pobierane są określone opłaty, których wysokość oraz terminy płatności ustalają strony zawartej umowy. Opłaty te w świetle przepisów znowelizowanej ustawy o VAT stanowią kwotę należną z tytułu świadczenia usług (obejmują całość świadczenia od nabywcy, a więc także kwotę podatku należnego). Obowiązek rozliczenia podatku spoczywa w tym przypadku na jednostce oddającej grunt w użytkowanie wieczyste.

Ponadto informuje się, że Organy podatkowe nie są właściwe do udzielania informacji co do możliwości podniesienia opłat z tytułu oddania nieruchomości w użytkowanie wieczyste. Właściwy w tym zakresie jest Minister Infrastruktury. Na stronach internetowych resortu infrastruktury www.mi.gov.pl zamieszczone zostało stanowisko Ministra Infrastruktury w zakresie możliwości zmiany wysokości opłat za użytkowanie wieczyste, z którego wynika m.in., że samo opodatkowanie podatkiem od towarów i usług użytkowania wieczystego, jeśli nie wpływa na wartość nieruchomości, nie jest podstawą do dokonania aktualizacji opłaty rocznej.

Zgodnie z art. 14b §1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany albo uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Zażalenie od postanowienia organu podatkowego powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. (art. 222 oraz art. 239 Ordynacji podatkowej).

Lubelski Urząd Skarbowy