POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/329/225/2005/SK

shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.11.2005, sygn. 1473/WV/443/329/225/2005/SK, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 05.09.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie art.7 ust. 2 ,art. 7 ust.3,art. 7 ust. 7, art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 3 pkt.3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz.535 z późn. zmianami ) Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


1.Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący: S. S.A. min. nabywa drukowane materiały reklamowe i informacyjne , a także przekazuje kontrahentom i potencjalnym nabywcom pojedyncze produkty będące w ofercie Spółki ( rolki folii aluminiowej lub opakowania torebek śniadaniowych)

2.Pytanie podatnika: a) Czy firmie przysługuje odliczenie podatku naliczonego VAT od zakupu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych? b) Czy za próbkę towaru można uznać pojedynczy produkt będący w ofercie handlowej Spółki np. rolkę folii aluminiowej lub opakowanie torebek śniadaniowych?

3.Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego: ad. a ) W związku z nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r., obowiązującą od dnia 01 czerwca 2005r. nieodpłatne przekazanie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Przekazywanie przez naszą firmę drukowanych materiałów w postaci ulotek,folderów czy plakatów reklamowych ma na celu rozpowszechnianie informacji o naszych produktach, organizowanych akcjach promocyjnych, reklamowych a tym samym tego typu wydatki służą zwiększeniu sprzedaży naszych produktów. W związku z powyższym od zakupu drukowanych materiałów - jako związanych ze sprzedażą opodatkowaną - mamy prawo do odliczenia podatku VAT. ad. b.) Jesteśmy dystrybutorem artykułów gospodarstwa domowego ( typu worki na śmieci, torebki foliowe, folia aluminiowa itp.) bardzo często przekazujemy naszym kontrahentom pojedyncze sztuki naszych produktów w celach zapoznania się z ich właściwościami, sprawdzeniem jakości czy wytrzymałości. Naszym zdaniem przekazywanie pojedynczych jednostek towaru, nie mających charakteru handlowego spełnia definicję próbki, o której mowa w art. 7 ust.7 ustawy , a tym samym zgodnie z art.7 ust.3 nieodpłatne przekazywanie takich produktów nie podlega podatkowi VAT.

4.Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

ad. a) Na podstawie art.7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz.535 z późn. zmianami) w stanie prawnym obowiązującym od dnia 01 czerwca 2005r. przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1ustawy o podatku od towarów i usług , rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.
Analizując treść wyżej cytowanego art.7 ust.2 ustawy o podatku od towarów i usług należy zwrócić uwagę na postanowienia art. 7 ust.3 cytowanej ustawy zgodnie z którym przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Zatem w przypadku przekazania przez Spółkę drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek o których mowa w art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług czynności te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy.
Zasady obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług zostały określone w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Na podstawie art. 86 ust. 8 cytowanej ustawy podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą:
1) dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami;
2) czynności, o których mowa w art. 7 ust. 3-7. W myśl art.86 ust. 10 pkt. 1 ustawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18, a jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy ( art. 86 ust. 11 ustawy).
W związku z powyższym zdaniem Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu ograniczenie odliczania podatku naliczonego w sytuacji opisanej przez Spółkę może jedynie wynikać w przypadku nabywanych towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym - art. 88 ust. 1 pkt.2 ustawy o podatku od towarów i usług. Bowiem na podstawie art. 88 ust. 3 pkt.3 ustawy o podatku od towarów i usług przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się w przypadku wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane- w przypadku opisanym przez Wnioskodawcę czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Reasumując zdaniem Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu Spółce przysługuje odliczenie podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie drukowanych materiałów reklamowych , informacyjnych , a także prezentów małej wartości i próbek o których mowa w art. 7 ust. 3 w/ w ustawy o podatku od towarów i usług na zasadach określonych w art. 86 ustawy z zachowaniem art. 88 ust. 1 pkt.2 ustawy.

ad. b) Definicja "próbki" została zdefiniowana w art. 7 ust. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz.535 z późn. zmianami)- przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się najmniejszą ilość towaru pobraną z dużej partii, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy. W przypadku próbek, jak wynika z brzmienia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, nie wprowadzono ograniczających limitów ich przekazywania na cele reprezentacji i reklamy, wskazując jedynie, że ich ilość i wartość nie może wskazywać na handlowy charakter ich przekazania.

Zgodnie z przedstawionym przez Spółkę stanem faktycznym, kontrahentom Spółki przekazywane są pojedyncze sztuki produktów w celach zapoznania się z ich właściwościami, sprawdzeniem jakości czy wytrzymałości. Powyższe wskazuje na ich niehandlowy charakter.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy uznać, że nieodpłatne przekazanie przez Spółkę na rzecz kontrahentów pojedynczych produktów będących w ofercie handlowej Spółki ( folia aluminiowa, opakowanie torebek śniadaniowych) nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu