
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:
- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ),
- § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm. ),
po rozpatrzeniu wniosku, dotyczącego udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać pogląd Podatnika wyrażony w złożonym wniosku za nieprawidłowy.
UZASADNIENIE
Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca będąca jednostką budżetową pośredniczy w wykonaniu robót budowlanych na rzecz innych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych oraz gospodarstw pomocniczych tych jednostek. Działalność Wnioskującej w tym zakresie polega na oszacowaniu kosztów robót, zaplanowaniu wykonawstwa oraz rozliczeniu finansowym między Podatnikiem, wykonawcą i zleceniodawcą robót. Podwykonawcy obciążają Podatnika fakturami za wykonane roboty budowlane oraz użyte podczas ich wykonania materiały i towary, z wykazanym podatkiem VAT w wysokości 22%. Wnioskująca, w wystawianych fakturach zleceniodawcom ( inwestorom ) również stosuje stawkę 22%. Inwestorzy będący jednostkami lub zakładami budżetowymi lub gospodarstwami pomocniczymi tych jednostek kwestionują powyższy sposób fakturowania, powołując się na przepis § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, żądając zwolnienia z podatku. Ponadto, Wnioskująca w przedmiotowym wniosku podnosi, iż zwolnienie wynikające z § 8 w/w rozporządzenia, stosuje wyłącznie w sytuacji, gdy w toku realizowanych robót bezpośrednio uczestniczą Jej pracownicy lub zatrudnieni skazani i osadzeni w Areszcie Śledczym oraz gdy są zaangażowane stanowiące Jej własność środki pracy.
Zdaniem Podatnika, postępuje On właściwie, gdyż stosując zwolnienie w całym zakresie robót i ich ceny, w tym przede wszystkim w części wykonywanej przez podwykonawców narażałby Zakład na ewentualne straty w postaci zapłaconego a nie rozliczonego podatku VAT. Wnioskująca uważa również, iż niewłaściwe byłoby rozliczanie kosztów robót zapłaconych w wartości brutto i refakturowanych na inwestorów jako wartości netto zwolnione od podatku.
W związku z powyższym, Podatnik zwrócił się z prośbą o potwierdzenie Jego stanowiska w kontekście rozliczeń podatku VAT i wystawiania faktur dokumentujących sprzedaż usług, które nie są usługami bezpośrednio świadczonymi przez Zakład, a w których występuje w roli pośrednika.
Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje:
Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotyczące świadczenia usług pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi uregulowane zostały w § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm. ). Zgodnie z wskazanym przepisem, zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy ( tj. usług w zakresie rozprowadzania wody, usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych ) oraz usług komunikacji miejskiej.
W świetle powyższego przepisu, świadczenie usług przez Wnioskującą na rzecz innych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych oraz gospodarstw pomocniczych jest zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Przepis ten nie określa rodzaju usług, których świadczenie pozwala na skorzystanie z powyższego zwolnienia, wymienia jedynie kilka wyjątków wyłączających tą możliwość. Przyjąć zatem należy, iż świadczenie wszelkich usług ( oprócz wymienionych wyłączeń ) pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi jest zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Ponadto, przywoływany przepis nie warunkuje możliwości skorzystania z tego zwolnienia od bezpośredniego świadczenia tych usług przez zleceniobiorcę tzn. nie ogranicza możliwości korzystania przez głównego zleceniobiorcę z usług podwykonawców.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca pośredniczy w wykonaniu robót budowlanych na rzecz inwestora będącego podmiotem wymienionym w § 8 ust. 1 pkt 14 w/w rozporządzenia. Świadczona przez Podatnika usługa polega na zaplanowaniu wykonawstwa robót budowlanych, oszacowaniu ich kosztów oraz rozliczeniu finansowym między Podatnikiem, wykonawcą i zleceniodawcą robót. Wnioskująca nie wykonuje bezpośrednio przedmiotowych usług budowlanych, jednakże nabywa je na własny rachunek od podwykonawców, a następnie odsprzedaje inwestorowi.
Zatem, uwzględniając przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, iż Wnioskująca spełnia przesłanki, o których mowa w § 8 ust. 1 pkt 14 przywoływanego rozporządzenia, do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług przy świadczeniu przedmiotowych usług.
W związku z powyższym, Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, postanawia jak w sentencji.
Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
