P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1435/PP1/443-99a/05/DG

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.06.2005, sygn. 1435/PP1/443-99a/05/DG, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z pismem Strony z dnia 25.04.2005r. Nr L.dz.66/FP-AP/FK/2005 (wpływ do tut. Urzędu 26.04.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uzupełnionego pismem z dnia 16.05.2005r. Nr L.dz.66/FP-AP/FK/2005 (wpływ do tut. Urzędu 16.05.2005r.)


postanawia


- uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 16.05.2005r. za prawidłowe.


Uzasadnienie


Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż na podstawie odrębnego zlecenia Ministra Kultury, w ramach prowadzonej działalności statutowej realizuje program operacyjny, którego celem jest upowszechnianie kultury filmowej poprzez wprowadzenie filmów o wysokich walorach artystycznych, w tym edukacyjnych do rozpowszechniania w Sieci Kin Studyjnych oraz utworzenie i organizowanie działalności Sieci Kin Studyjnych. Na pokrycie kosztów, które stanowią 100% zadania, podatnik otrzymuje dotację z Ministerstwa Kultury. Jak wynika z pisma powyższa dotacja nie jest bezpośrednio związana z ceną i jest przeznaczona na pokrycie kosztów zakupu usług i administrowania zadania statutowego.

Zdaniem Podatnika "otrzymanie dotacji nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT, nie jest związana ze sprzedażą a tylko z zakupami w Sieci Kin Studyjnych".

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego:
- art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z którym podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Powyższą ocenę prawną stanowiska Podatnika uzasadnia się w sposób następujący:
Zgodnie z art. 29 ust 1 zd. czwarte ustawy o VAT obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Przepis ten oznacza zatem, że do podstawy opodatkowania wliczane są tylko takie dotacje, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usług. Dotacja przeznaczona wyłącznie na pokrycie kosztów realizacji określonego zadania i nie mająca żadnego związku ze sprzedażą a więc nie mająca żadnego wpływu na cenę świadczonej usługi nie podlega wliczeniu do podstawy opodatkowania.
W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Należy jednak zaznaczyć, iż w związku z wejściem w życie w dniu 1 czerwca 2005r. Ustawy z dnia 21 kwietnia 2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 90, poz. 756) obecne brzmienie art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) uległo zmianie i przedstawia się następująco: Podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwoty należnego podatku.
Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pouczenie

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście