Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków, które Gmina poniesie w związku z planowaną inwestycją. - Interpretacja - 0115-KDIT1-2.4012.97.2018.1.AGW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 14.03.2018, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.97.2018.1.AGW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków, które Gmina poniesie w związku z planowaną inwestycją.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2018 r. (data wpływu 15 lutego 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków, które Gmina poniesie w związku z planowaną inwestycją pn. XXX jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków, które Gmina poniesie w związku z planowaną inwestycją pn. XXX.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jednostka samorządu terytorialnego, będąca czynnym podatnikiem podatku VAT, podpisała w dniu 12 stycznia 2018 r. umowę nr XXX zarejestrowaną w rejestrze UM pod numerem XXX z Województwem o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Poddziałanie 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczeństwo objętego PROW na lata 2014-2020 na operację XXX. W Mieście i Gminie P. funkcjonuje scentralizowany system prowadzenia rozliczeń podatkowych Gminy oraz jej jednostek, co skutkuje składaniem jednej deklaracji VAT dla Gminy wraz z jej jednostkami. Gmina jako Wnioskodawca powyższego projektu chce zaliczyć koszty podatku VAT realizacji inwestycji do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym otrzymać do nich dofinansowanie.

Zrealizowana inwestycja, w postaci budowy trzech siłowni zewnętrznych, polega na kompleksowym przygotowaniu nawierzchni, typowych dla siłowni zewnętrznych oraz montażu elementów małej architektury. Na każdej z trzech siłowni powstaną elementy: zestaw fitness biegacz na pylonie podwójny 1 szt., zestaw fitness twister na pylonie podwójny 1 szt., zestaw fitness wyciskanie siedząc, wyciąg górny na pylonie podwójnym 2 szt., zestaw fitness wioślarz, jeździec na pylonie podwójny 2 szt. Siłownie zewnętrze powstaną w miejscowości P., przy ulicach: P, B i C.

Celem ogólnym planowanej operacji jest zapewnienie wysokiej jakości życia mieszkańców obszaru LGD w oparciu o zasoby lokalne, natomiast cel operacji stanowi zwiększenie aktywności wśród mieszkańców objętych LSR w zakresie korzystania z rozwiniętej sieci infrastruktury poprzez budowę siłowni zewnętrznych na terenie Miasta i Gminy P.

Utworzona infrastruktura sportowo-rekreacyjna, poprzez zrealizowaną operację w postaci otwartej siłowni zewnętrznej, sprzyja rozwojowi aktywności fizycznej głównie mieszkańców P., ale również wszystkich chętnych osób spoza P., pragnących dbać o swoją tężyznę fizyczną. Usytuowanie siłowni w miejscu rekreacji i wypoczynku pozwala na równoczesne korzystanie z jego atrakcji osobom w różnym wieku, co z kolei skutkuje większą integracją społeczeństwa. Dzięki zrealizowanej operacji wzrośnie atrakcyjność turystyczna. Nowopowstała infrastruktura sportowo-rekreacyjna udostępniona jest nieodpłatnie wszystkim chętnym. Wytworzony majątek pozostaje własnością Gminy.

Rozwój i popularyzacja kultury fizycznej i turystyki, zaspokajanie potrzeb wspólnoty, w tym utrzymanie i udostępnianie terenów rekreacyjnych, należy do zadań własnych Gminy. Zgodnie z przepisami art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz zgodnie z ustawą z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, Gmina ma obowiązek zaspokajania potrzeb mieszkańców związanych z kulturą fizyczną i sportem oraz zapewnieniem terenów rekreacyjnych. Poniesione wydatki na inwestycję polegającą na budowie XXX nie są związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych. Brak świadczeń odpłatnych uniemożliwia odliczenie podatku VAT.

Miasto i Gmina P. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwaną dalej ustawą o VAT (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), wykonuje nałożone odrębnymi przepisami na nią zadania, dla realizacji których została powołana spoza zakresu VAT, jak również czynności podlegające VAT na podstawie umów cywilnoprawnych, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Miasto i Gmina P. jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z inwestycją XXX?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja zadania XXX dofinansowana z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich służyć będzie zaspokojeniu zbiorowych potrzeb społeczeństwa. Gmina buduje siłownie zewnętrzne, ogólnodostępne, nieodpłatnie i nie występuje w charakterze podatnika VAT, a poniesione w związku z tą inwestycją wydatki nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych.

Gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT, ponieważ zakupy towarów i usług związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Gmina realizując przedmiotowe przedsięwzięcie realizuje zadanie własne nałożone na Gminę przepisami ustawy o samorządzie gminnym, a tym samym nie będzie prowadziła sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT związanej z realizowaną inwestycją ,,XXX. W związku z tym, zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (VAT), Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z nakładami poniesionymi na realizację opisanego we wniosku zadania inwestycyjnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, gdyż kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała..

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej