POSTANOWIENIE - Interpretacja - D2-443/73/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.09.2005, sygn. D2-443/73/2005, Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r Dz. U. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.08.2005r. wpłynął wniosek Strony z dnia 08.08.2005 r. uzupełniony pismem z dnia 09.09.2005 r. i z dnia 22.09.2005 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:

Strona na podstawie podpisanych umów z Agencją Rynku Rolnego otrzymuje dotacje, które dotyczą dofinansowania do ceny zakupu leków i matek pszczelich. Otrzymane dotacje mają bezpośredni wpływ na wysokość ceny sprzedawanych towarów tj. leków dla pszczół i matek pszczelich. W związku z tym dotacje są opodatkowane stawką VAT odpowiednią dla danego towaru.

Dofinansowanie dotacją następuje po zakończeniu realizacji programu, złożenia wniosku rozliczeniowego, a więc po kilku miesiącach od poniesionego z własnych środków kosztu związanego ze sprzedażą towarów.
Postawiono pytanie:

Czy otrzymaną dotację należy traktować jako kwotę brutto i w miesiącu uznania rachunku bankowego kwotą dotacji, należy naliczyć należny podatek VAT, wyliczając podatek od otrzymanej dotacji wg rachunku w "stu"?

W przedmiotowej sprawie zajęto następujące stanowisko:

Zdaniem Strony ponieważ w świetle art. 29 ust.1 ustawy o VAT, obrotem są otrzymane dotacje mające bezpośredni wpływ na cenę towarów, pomniejszone o kwotę należnego podatku, otrzymaną dotację należy traktować jako cenę brutto, a należny podatek wg właściwej stawki dla danego towaru w miesiącu uznania rachunku bankowego obliczyć metodą "w stu". Postanowienia umowy nie mogą mieć wpływu na uregulowania wynikające z obowiązujących przepisów ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r Dz. U. Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, następująco:

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zmian.) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług.

Z regulacji tej wynika, że gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje od innego podmiotu dotację, subwencję stanowiącą dopłatę do ceny towaru lub usługi jako pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny, tego rodzaju dofinansowanie stanowi element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. Trzeba zaznaczyć, że tylko taka dotacja jest opodatkowana, która jest bezpośrednio związana z daną dostawą lub świadczeniem usług. Nie stanowią natomiast elementu podstawy opodatkowania dotacje, które przekazywane są ogólnie na pokrycie kosztów jego działalności. Aby objąć dotacje opodatkowaniem konieczne jest ustalenie, że dofinansowanie miało bezpośredni związek z konkretnymi dostawami lub świadczeniem, co zachodzi w przedmiotowej sprawie.

Kwotę podatku należnego należy obliczyć rachunkiem "w stu" zgodnie z cytowanym art. 29 ust. 1 ustawy o VAT. Dotacja będzie opodatkowana stawką podatkową właściwą dla sprzedawanego towaru.

Stosownie do treści art. 19 ust. 21 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązek podatkowy z tytułu otrzymanych dotacji, subwencji i innych opłat o podabnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych opłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

Pouczenie

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie