
Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a), art. 146 ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17.05.2005 r. (data wpływu 19.05.2005 r.) uzupełnionego pismem z dnia 08.06.2005 r. (data wpływu 13.06.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług, w kwestii ustalenia właściwej stawki podatku od towarów i usług dla usługi polegającej na wykonaniu remontu cząstkowego nawierzchni asfaltowych ulic miejskich postanawia uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.
W dniu 19.05.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Leżajsku wpłynął wniosek, uzupełniony pismem z dnia 8.06.2005 r. (data wpływu 13.06.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług, w kwestii ustalenia właściwej stawki podatku od towarów i usług dla usługi polegającej na wykonaniu remontu cząstkowego nawierzchni asfaltowych ulic miejskich.
We wniosku Wnioskodawca informuje, że roboty polegają na naprawie dziur w nawierzchni drogi masą mineralno-bitumiczną lub emulsją asfaltową i grysami kamiennymi poprzez skropienie i posypanie grysem tzw. ,,rakowin? nawierzchni asfaltowych dróg. W piśmie uzupełniającym do wniosku Strona wyjaśnia, iż przedmiotowe remonty wykonywane są na drogach, które w rozumieniu ustawy z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych (Dz. U z 2000 r. Nr 71, poz. 838 ze zm.) posiadają kategorię dróg gminnych. Drogi te w większości usytuowane są w zabudowie mieszkaniowej i tę zabudowę obsługują. W opinii Jednostki dla przedmiotowych usług winna być zastosowana 7% stawka podatku od towarów i usług w myśl art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
W oparciu o całość zebranego materiału w sprawie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku udziela następującej interpretacji:
Stosownie do regulacji zawartej w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31.12.2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Ustawodawca zdefiniował infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu w art. 146 ust. 3 ww. ustawy jako:
- 1. sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
- 2. urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań
budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę,
- 3. urządzenia i ujęcia wody, oczyszczalnie ścieków, kotłowanie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
-jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
Z definicji ustawowej wynika, że obiektami budownictwa mieszkaniowego są budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:
- - PKOB 111 - ,,Budynki mieszkalne jednorodzinne?
- - PKOB 112 - ,, Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe?
- - PKOB ex 113 - ,,Budynki zbiorowego zamieszkania-wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej?
Przez roboty budowlane związane z budownictwem mieszkaniowym należy rozumieć inwestycje w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remonty obiektów budownictwa mieszkaniowego. Dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług konieczna jest więc precyzyjna identyfikacja obiektu, zgodnie z zasadami klasyfikacji statystycznych, a także zdefiniowanie czynności, których przedmiotem jest ten obiekt.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż obniżona do wysokości 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie wyłącznie do infrastruktury towarzyszącej związanej z budownictwem mieszkaniowym. W świetle powyższego należy wyraźnie podkreślić, że ocena infrastruktury jako związanej z budownictwem mieszkaniowym musi wiązać się z oceną konkretnego stanu faktycznego. Jeśli zatem wykonywane roboty dotyczyć będą w całości dróg publicznych, którymi są drogi krajowe, wojewódzkie, powiatowe oraz gminne (art. 2 ustawy z dnia 21.03.1985 r. o drogach publicznych), wówczas budowa i remonty tych dróg będą opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%. Dotyczy to zatem remontu i budowy dróg gminnych rozumianych jako element szeroko rozumianego układu komunikacyjnego na terenie gminy. Definicje oraz kategorie dróg publicznych są uregulowane w w/w ustawi o drogach publicznych. Jeżeli natomiast czynności te dotyczyć będą w całości infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu (np. chodników i dróg osiedlowych, dojść i dojazdów wewnątrzosiedlowych) tj. dróg wewnętrznych, wówczas będzie miała zastosowanie stawka podatku od towarów i usług w wysokości 7%.
Zgodnie z art. 8 ust. 1?3 ww. ustawy drogi niezaliczone do żadnej kategorii dróg publicznych, w szczególności drogi w osiedlach mieszkaniowych, dojazdowe do gruntów rolnych i leśnych, dojazdowe do obiektów użytkowanych przez przedsiębiorców, place przed dworcami kolejowymi, autobusowymi i portami oraz pętle autobusowe, są drogami wewnętrznymi.
Do zastosowania stawki 7% nie jest wystarczające to, że droga obsługuje między innymi budownictwo mieszkaniowe. W praktyce bowiem zdecydowana większość dróg spełnia takie zadania. Do zaliczenia opisanej w zapytaniu inwestycji do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu niezbędne jest uznanie, że jej realizacja ma na celu urządzenie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć budownictwa mieszkaniowego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że z sytuacją taką nie mamy do czynienia.
