Nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem. - Interpretacja - 0115-KDIT1-3.4012.626.2017.1.EB

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 24.10.2017, sygn. 0115-KDIT1-3.4012.626.2017.1.EB, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 sierpnia 2017 r. (data wpływu 6 września 2017 r.), uzupełnionym w dniu 16 października 2017 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z organizacją imprezy pn. S jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek, uzupełnionym w dniu 16 października 2017 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego w związku z organizacją imprezy pn. S.

We wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Zdarzenie polegało na zorganizowaniu i przeprowadzeniu w dniach 1-2 lipca 2017 r. imprezy promocyjno-kulturalnej pn. S, na której została ukazana twórczość polska i zagraniczna w wykonaniu polskich zespołów. Zaproszone zespoły zaprezentowały muzykę na europejskim poziomie, ukazując ją w takich gatunkach jak szanty, blues i rock. W pierwszym dniu wystąpiły zespoły bluesowe i rockowe. W drugim dniu odbył się rajd rowerowy S, z miejscowości S. do miejscowości L., konkurs zespołów szantowych i bluesowych, dając tym samym artystom amatorom (niezależnie od wieku) szansę promocji własnej twórczości oraz występy zespołów szantowych i bluesowych. Imprezie towarzyszyła wystawa starych, zabytkowych pojazdów oraz konkurs wiedzy dotyczący ochrony środowiska i klimatu.

Impreza wypromowała artystycznie zespoły i wykonawców z regionu, zachęciła mieszkańców Gminy i Powiatu do aktywnego spędzenia czasu wolnego. Wystawa zabytkowych pojazdów zmobilizowała ich posiadaczy do działań służących ich odnowieniu. Zadanie wpłynęło także na podniesienie wartości i świadomości artystycznej mieszkańców Gminy i okolic.

Poniżej przedstawiono zestawienie rzeczowo-finansowe zadania:

  1. Zakup usługi profesjonalnego zespołu (szantowego) 5.000,00 zł (umowa o dzieło, brak podatku VAT),
  2. Zakup usługi profesjonalnego zespołu (szantowego) 3.500,00 zł (umowa o dzieło, brak podatku VAT),
  3. Zakup usługi profesjonalnego zespołu (bluesowego) 7.000,00 zł (umowa o dzieło, brak podatku VAT),
  4. Zakup usługi profesjonalnego zespołu (bluesowego) 6.000,00 zł (umowa o dzieło, brak podatku VAT),
  5. Zakup usługi profesjonalnego zespołu (bluesowego) 5.000,00 zł (umowa o dzieło, brak podatku VAT),
  6. Zakup usługi wynajęcia ochrony 3.886,80 zł (3.160 zł netto + 23% VAT),
  7. Zakup usługi opracowania graficznego i wydruku plakatu 227,55 zł (185 zł netto + 23% VAT),
  8. Zakup usługi opracowania graficznego i wydruku zaproszenia 313,65 zł (255 zł netto + 23% VAT),
  9. Zakup usługi opracowania graficznego i wydruku folderu 345,00 zł (280,49 zł netto + 23% VAT).

Całkowity koszt zadania wyniósł: 31.273 ,00 zł w tym VAT 892,51 zł.

Impreza była biletowana. GOK nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, jest zwolniony podmiotowo.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminny Ośrodek Kultury, jako jednostka organizacyjna samorządu terytorialnego, ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług w ramach otrzymanego grantu w ramach zadania?

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzi działalność gospodarczą, ale wszystkie uzyskane dochody przeznaczone są na działalność kulturalną prowadzoną zgodnie ze statutem. Zrealizowany projekt nie był związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z ustawą nie może odzyskać podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje co do zasady wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie następujące warunki: odliczenia dokonuje zarejestrowany czynny podatnik, a towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1686) przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. W § 8 ust. 3 i 4 tego rozporządzenia określono katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treści przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że Gminnemu Ośrodkowi Kultury nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją imprezy z uwagi na fakt, że nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki, o których mowa we wniosku, nie są środkami wymienionymi w § 8 ust. 3 i ust. 4 przywołanego rozporządzenia z dnia 16 grudnia 2013 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej