Wyłączenie z opodatkowania sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.520.2017.1.BM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 03.10.2017, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.520.2017.1.BM, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Wyłączenie z opodatkowania sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2017 r. (data wpływu 8 sierpnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, której sprzedaż stanowi czynność wyłączoną z opodatkowania na gruncie art. 6 pkt 1 ustawy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, której sprzedaż stanowi czynność wyłączoną z opodatkowania na gruncie art. 6 pkt 1 ustawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

1.

Wnioskodawca jest spółką kapitałową prawa handlowego należącą do międzynarodowej grupy kapitałowej ... Spółka powstała w 2002 r., obecnie specjalizuje się w obsłudze procesów biznesowych dla klientów. Wieloletnie doświadczenie w zakresie efektywnego zarządzania procesami pozwala Spółce skutecznie pomagać przedsiębiorstwom usprawniać ich procesy operacyjne oraz wykorzystywać osiągnięte wyniki do poprawy jakości świadczonych usług. Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych (PKD 66 19 Z). Usługi wykonywane są na rzecz klientów wchodzących w skład grupy kapitałowej . i klientów trzecich.

2.

Obecnie Wnioskodawca świadczy następujące rodzaje usług:

  • zarządzanie dokumentami, obejmujące: archiwizację elektroniczną oraz papierową dokumentów,
  • obsługa zleconych przez banki procesów związanych z prowadzeniem rachunków bankowych, np. obsługa otwierania rachunków bankowych, obsługa dyspozycji klientów,
  • obsługa zleconych przez banki procesów dotyczących zleceń płatniczych,
  • obsługa zleconych przez banki procesów związanych z wymianą walut oraz transakcjami zawieranymi na rynku pieniężnym,
  • obsługa zleconych przez banki procesów związanych z administrowaniem kredytami,
  • obsługa zleconych przez banki procesów związanych z obsługą akredytyw od strony banku korespondenta,
  • obsługa zleconych przez banki usług testowania aplikacji,
  • obsługa zleconych przez banki procesów wsparcia działalności bankowej, obejmująca np. weryfikację klientów banku, obsługę przesyłanych przez klientów oświadczeń dotyczących zwolnienia z zysków kapitałowych, obsługę funkcji kontrolnych,
  • usługi związane z wprowadzaniem lub przetwarzaniem danych na zlecenie banków oraz innych klientów,
  • obsługa HR na zlecenie klientów,
  • obsługa administracyjna i logistyczna na zlecenie klientów,
  • obsługa informatyczna w zakresie administrowania sprzętem IT oraz help desk,
  • świadczenie specjalistycznych usług programistycznych na zlecenie klienta.

Struktura organizacyjna Spółki podzielona jest na departamenty oraz równorzędne ich strukturze centra kompetencji. W związku z prowadzoną działalnością w Spółce wyraźnie zarysował się podział na centra obsługujące różne grupy procesów, przy czym centrum dedykowane do świadczenia usług programistycznych na zlecenie klienta zostało wydzielone w strukturze organizacyjnej jako osobny pion organizacyjny. Specjalistyczne usługi programistyczne wykonywane są w ramach pionu ., składającego się z dwóch wyodrębnionych jednostek, tj. Centrum Kompetencji Projektowania i Utrzymania Aplikacji oraz Centrum Kompetencji Zarządzania Aplikacjami (dalej: .. lub Przedmiot sprzedaży). Wyodrębnienie organizacyjne departamentów i centrów potwierdza formalnie Regulamin Organizacyjny .. sp. z o.o., który zatwierdzony został Uchwałą Zarządu. Ponadto, na mocy Uchwały Zarząd Spółki formalnie wskazał osoby odpowiedzialne za bieżące zarządzanie działalnością określonych jednostek.

Kadrę zarządzającą . stanowią: Dyrektor Zarządzający, Kierownicy Zespołów i Menedżer. Oprócz tego do działalności przypisani są też pracownicy zatrudnieni na stanowiskach Asystentów, Inżynierów, Konsultantów, Dokumentalistów, Programistów, Specjalistów, Testerów.

Działalność . obejmuje funkcje związane ze świadczeniem usług informatycznych, na które składają się przede wszystkim konserwacja i rozwój istniejących systemów informatycznych, a także tworzenie i testowanie nowych rozwiązań, w tym udział w projektowaniu nowych aplikacji, tj. obejmuje następujące rodzaje działalności zgodnie z PKD:

  • 62 01 Z - działalność związana z oprogramowaniem;
  • 62 09 Z pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych;
  • 63 11 Z - przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność.

3.

Realizowanie przez pion . (podobnie jak w przypadku poszczególnych departamentów oraz centrów kompetencji) zadań i celów mu powierzonych następuje przy wykorzystaniu przypisanego personelu, umów, środków trwałych i innych rzeczowych składników. Jednostka ta funkcjonuje przy ogólnoadministracyjnym wsparciu wewnętrznym w zakresie HR (poza obsługą HR w zakresie rekrutacji), IT, księgowości oraz obsługi płac. W strukturze .. istnieje stanowisko asystentki zarządu oraz stanowiska rekrutacyjne dedykowane stricte do obsługi rekrutacji specjalistów IT do ... Taki schemat obsługi ogólnoadministracyjnej pozwala koncentrować się na realizowaniu podstawowej działalności biznesowej pionu.

W celu umożliwienia właściwego i efektywnego wykonywania działań . przypisane zostały mu m in. następujące zasoby:

  • pracownicy oraz zobowiązania i należności pracownicze dotyczące powyższych pracowników;
  • środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, które są organizacyjnie i funkcjonalnie związane z działaniami wykonywanymi przez ..;
  • wyposażenie (w tym biurka, krzesła, szafy biurowe) niezbędne do realizacji funkcji pionu;
  • prawa i obowiązki wynikające z pisemnych umów zawartych przez Spółkę, które są funkcjonalnie związane z działalnością .., w szczególności umów dotyczących: (i) sprzedaży usług na rzecz . GmbH; (ii) zakupu usług (np. usług zapewnienia personelu) i innych zasobów (np. licencji) niezbędnych do realizacji funkcji pionu;
  • prawa i obowiązki wynikające z innych porozumień z dostawcami usług, które są funkcjonalnie związane z działalnością pionu ..

4.

Dodatkowo do pionu ., zostały przypisane konkretne rachunki bankowe (tj. odpowiednie subkonta Spółki) wraz ze środkami pieniężnymi zdeponowanymi na tych rachunkach bankowych. Przedmiotowe rachunki bankowe (zdeponowane na nich środki pieniężne) są wykorzystywane przez .. do realizacji przypisanych mu funkcji.

5.

Spółka jest w stanie zidentyfikować w swoich księgach:

  • aktywa (materialne i niematerialne, trwałe i obrotowe) przypisane do ..;
  • jak również przychody i koszty związane z działalnością tego pionu.

Na potrzeby zarządcze, Spółka ma możliwość przygotowania - dla celów wewnętrznych Spółki oddzielnych bilansów oraz rachunku zysków i strat dla wybranych pionów, których celem jest umożliwienie Spółce monitorowania efektywności realizowanych operacji.

W księgach Wnioskodawcy istnieje możliwość precyzyjnego wyodrębnienia przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań związanych z zespołem składników majątkowych i niemajątkowych, o którym mowa powyżej.

6.

W związku z działaniami restrukturyzacyjnymi podejmowanymi w Grupie .., mających na celu usprawnienie działań w ramach określonych funkcji, wzmocnienie potencjału gospodarczego Grupy i ograniczenie kosztów, zdecydowano się na scentralizowanie działalności dedykowanej do obsługi informatycznej. W tym zakresie, świadczenie usług IT na rzecz klientów grupy kapitałowej . realizowane będzie przez niemiecki podmiot .. GmbH (dalej także: Nabywca lub ..).

W odniesieniu do powyższego, podjęto decyzję o sprzedaży (Sprzedaż) wyodrębnionego w Spółce zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), przeznaczonych do realizacji usług informatycznych w postaci pionu . na rzecz podmiotu ..

7.

Sprzedaż o której mowa powyżej została odzwierciedlona w umowie zawartej pomiędzy Wnioskodawcą a .. W świetle Umowy, z dniem 1 sierpnia 2017 r. na Nabywcę zostanie przeniesione prawo własności przedmiotowego pionu. W przedmiotowym zakresie, Sprzedaż obejmie składniki ., w tym:

  • Składniki materialne, tj. środki trwałe i wyposażenie wykorzystywane do świadczenia usług informatycznych;
  • Wartość niematerialną i prawną w postaci licencji do programów komputerowych, związanej ze świadczeniem usług informatycznych;
  • Należności związane z funkcjonowaniem .;
  • Zobowiązania związane z funkcjonowaniem ..;
  • Środki pieniężne zgromadzone w Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych w proporcji stanowiącej stosunek liczby pracowników przypisanych do transakcji Sprzedaży do całkowitej liczby pracowników zatrudnionych przez Wnioskodawcę w dniu poprzedzającym datę Sprzedaży;
  • Prawa i obowiązki wynikające z umów o świadczenie usług informatycznych zawartych z ..;
  • Prawa i obowiązki wynikające z umów o świadczenie usług z usługodawcami, wpierającymi działalność gospodarczą Wnioskodawcy w zakresie usług informatycznych (osobami fizycznymi prowadzącymi jednoosobowe działalności gospodarcze i świadczącymi usługi na rzecz Wnioskodawcy oraz podmiotami świadczącymi usługi leasingu i pozyskiwania pracowników);
  • Prawa i obowiązki wynikające z umów z pracownikami oraz związana z tym dokumentacja pracownicza;
  • Środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych,
  • Pracowników przypisanych do . - na mocy umowy, w trybie przewidzianym w art. 231 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy nastąpiło przejście zakładu pracy w ww. zakresie ze Spółki na Oddział.

8.

Intencją stron jest przeniesienie w ramach Sprzedaży wszystkich składników, które są organizacyjnie i funkcjonalnie związane z działaniami wykonywanymi przez pion ... Z transakcji Sprzedaży wyłączone zostaną:

  1. wybrany sprzęt teleinformatyczny: wybrane stacje robocze (komputery, laptopy), drukarki i terminale telefoniczne SIP - w odniesieniu do modeli, które nie są kompatybilne z siecią ZTB używaną przez .. (siecią dedykowaną dla .. AG). Sprzęty te zatem nie będą mogły być używane w Oddziale.
    Wnioskodawca posiada własną sieć komputerową, którą w pełni administruje oraz dostęp do sieci lokalnej - zarządzanej i administrowanej przez ... Przed Sprzedażą korzystał z części sprzętu komputerowego przyłączonego do sieci Wnioskodawcy i części sprzętu przyłączonego do sieci . Po Sprzedaży . i włączeniu go do .., sieć należąca do Spółki nie jest potrzebna do jego prawidłowego funkcjonowania. Pracownicy .. korzystają tylko z sieci ... Administratorzy każdej sieci określają jakie urządzenia mogą być do niej przyłączone. .. AG dopuszcza przyłączanie do swojej sieci wybranych modeli np. laptopów, komputerów, drukarek, które dostarczane są przede wszystkim przez firmę zewnętrzną (z którą . AG ma stosowne umowy). Urządzenia te muszą być odpowiednio skonfigurowane i spełniać odpowiednie wymogi i standardy. Z obiektywnych przyczyn tj. dotyczących kwestii związanych z bezpieczeństwem, kompatybilnością i wydajnością, wyżej wymieniony sprzęt nie jest dopuszczony do użytku w sieci .;
  1. telefony komórkowe - w . obowiązuje inny standard dotyczący tych urządzeń (korzysta się z wybranych marek i modeli urządzeń, zgodnie z przyjętą polityką Nabywcy, umowa zawarta jest z jednym wybranym operatorem);
  2. zestaw do wideokonferencji - będzie on użytkowany zarówno przez Oddział jak i Wnioskodawcę (zostanie w tym zakresie zawarta stosowna umowa);
  3. dwa samochody użytkowane przez pracowników . - samochody, które przed Sprzedażą były własnością Spółki, będą użytkowane w Oddziale na podstawie umowy najmu, która zostanie zawarta z Wnioskodawcą. Wynika to z faktu, że zgodnie z wewnętrzną polityką ., samochody nie są nabywane na własność przez ten podmiot.

Wyłączenie z transakcji Sprzedaży wyżej wskazanych składników majątku nie wpływa na zdolność samodzielnego funkcjonowania . i wynika z obiektywnych przyczyn, mających swe źródło w przyjętej polityce .. dotyczącej użytkowanego sprzętu, uwzględniającej kompatybilność systemów i bezpieczeństwo danych.

9.

Funkcjonowanie pionu . po sprzedaży będzie wymagało zawarcia umów na świadczenie usług:

  1. obsługi HR (poza obsługą UR w zakresie rekrutacji),
  2. obsługi księgowej oddziału,
  3. obsługi administracyjnej oddziału (z pominięciem funkcji asystentki zarządu),
  4. obsługi informatycznej w zakresie administrowania sprzętem IT oraz help desk.

W zakresie usług wskazanych w punktach a, c, d zawarte zostaną umowy na świadczenie usług pomiędzy Spółką a .. Usługi księgowe na rzecz Oddziału będzie świadczyć .. AG.

Wnioskodawca podjął wszelkie niezbędne kroki, aby na dzień Sprzedaży doszło do cesji na rzecz Nabywcy wszystkich praw i obowiązków wynikających z umów dotyczących świadczenia usług i umów dotyczących nabywania usług / towarów związanych z działalnością .. Nie jest wykluczone, że w kilku przypadkach umowa dotycząca nabywania usług / towarów po dokonaniu Sprzedaży zostanie zawiązana na nowo przez Nabywcę z usługodawcami / dostawcami. Wynika to z faktu, że nie będzie możliwe wydzielenie z ww. umów praw i obowiązków odnoszących się wyłącznie do Przedmiotu sprzedaży. Transfer nie objął kontraktu managerskiego zawartego z Dyrektorem Zarządzającym .. Po transakcji Sprzedaży .. zostanie zawarta z nim nowa umowa, uwzględniająca wynikający z powierzonych mu zadań w ramach .., rozszerzony zakres obowiązków. Powyższe czynności nie zakłócą jednak funkcjonowania po transakcji Sprzedaży.

10.

Działalność Oddziału jest prowadzona na tej samej powierzchni biurowej, w której dotychczas znajdowało się ... Przestrzeń ta udostępniona była Wnioskodawcy na podstawie umowy najmu. W celu prawidłowego uregulowania korzystania w dalszym ciągu z tej powierzchni zdecydowano się na zawarcie umowy podnajmu pomiędzy Wnioskodawcą a Nabywcą.

11.

W związku z funkcjonowaniem Przedmiotu sprzedaży, zobowiązania i należności (w tym także wynikające z umów z pracownikami), nieuregulowane na dzień Sprzedaży zostały przeniesione na Nabywcę.

12.

Na podstawie przyjętego w Spółce kryterium identyfikacji centrów przychodów oraz znacznika wprowadzonego do elektronicznego systemu księgowego Spółki możliwe jest bezpośrednie przyporządkowanie przychodów do działalności Przedmiotu sprzedaży.

Przyporządkowanie kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością Przedmiotu sprzedaży może być dokonane:

  • w przypadku kosztów działalności operacyjnej - poprzez odpowiednią identyfikację centrów kosztów;
  • w przypadku pozostałych kosztów operacyjnych - poprzez odpowiednie znaczniki w systemie księgowym Spółki;
  • na zasadzie wyjątku, przy przyjęciu odpowiednich kluczy alokacji kosztów w przypadku, gdy bezpośrednie przyporządkowanie nie będzie możliwe (takie przyporządkowanie dotyczyło będzie w szczególności kosztów ogólnego zarządu Spółki).

13.

W związku ze Sprzedażą doszło do przyporządkowania do sprzedawanego majątku środków pieniężnych, zgromadzonych na rachunkach bankowych, związanych z działalnością .. oraz środków pieniężnych zgromadzonych w Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych (w proporcji stanowiącej stosunek liczby pracowników przypisanych do transakcji Sprzedaży do całkowitej liczby pracowników zatrudnionych przez Wnioskodawcę w dniu poprzedzającym datę Sprzedaży).

14.

Wskazać należy także, że na potrzeby określenia ceny dla Sprzedaży sporządzona została uprzednio wycena rzeczoznawcy majątkowego, określająca wartość rynkową . - uwzględniając specyfikę zadań i celów tego pionu, którą było prowadzenie działalności w zakresie świadczenia usług IT na rzecz klientów grupy kapitałowej . Cena zastosowana w transakcji Sprzedaży odpowiada wartości rynkowej wskazanej w ww. wycenie rzeczoznawcy majątkowego. Warto przy tym dodać, że niezwłocznie po przeniesieniu prawa własności przedmiotowego pionu .. cena ta została odpowiednio skorygowana stosownie do zmienionego stanu należności oraz zobowiązań związanych z działalnością .., a także stanu pracowników i innego personelu na dzień 31 lipca 2017 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy przedstawiony w stanie faktycznym zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa i w konsekwencji czy jego sprzedaż stanowi czynność wyłączoną z opodatkowania na gruncie art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiony w stanie faktycznym zespół składników majątkowych i niematerialnych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e u.p.t.u. ze względu na jego wyodrębnienia funkcjonalne, organizacyjne i finansowe. W związku z czym sprzedaż ww. zespołu składników jest czynnością wyłączoną z opodatkowania na gruncie art. 6 pkt 1 u.p.t.u.

Pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej: ZCP) jest pojęciem prawa podatkowego. W myśl art. 2 pkt 27e u.p.t.u. pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się (...) organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Na podstawie powyższej definicji oraz orzecznictwa sądów administracyjnych, dla uznania określonej transakcji za transakcję dotyczącą zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w rozumieniu ustawy o VAT, wymaganym jest, aby:

    (a) jej przedmiotem był zespół składników obejmujących składniki materialne i niematerialne (w tym również zobowiązania) oraz personel;
    (b) jej przedmiotem był zespół składników, który jest wyodrębniony organizacyjne w ramach istniejącego już przedsiębiorstwa;
    (c) jej przedmiotem był zespół składników, który jest wyodrębniony finansowo w ramach istniejącego przedsiębiorstwa;
    (d) jej przedmiotem był zespół składników, który jest wyodrębniony funkcjonalnie i przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych w ramach istniejącego przedsiębiorstwa;
    (e) jej przedmiotem był zespół składników zdolny do bycia samodzielnym przedsiębiorstwem.

W ocenie Wnioskodawcy, zespół składników majątku wchodzących w skład pionu .. spełnia wszystkie powyżej wymienione kryteria niezbędne do uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT, co zostanie dowiedzione poniżej:

Ad. a Zespół składników materialnych, niematerialnych (obejmujący również zobowiązania) oraz personel

W świetle aktualnej praktyki (potwierdzonej interpretacjami organów podatkowych oraz orzeczeniami sądów administracyjnych) przyjmuje się, iż o spełnieniu przedmiotowej przesłanki decyduje pełne wyodrębnienie w ramach istniejącego przedsiębiorstwa, majątku (aktywów i pasywów) oraz personelu, które łącznie (jako całość) tworzą zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W celu umożliwienia właściwego i efektywnego wykonywania działań . przypisane zostały mu zasoby, które obejmowały m.in.:

  • środki trwałe i inne rzeczowe składniki majątku;
  • wartość niematerialną i prawną;
  • należności (dotyczące umowy zawartej przez Wnioskodawcę w zakresie związanym z prowadzeniem działalności przez .); oraz
  • zobowiązania (dotyczące pracowników przypisanych do pionu . oraz wynikające z umów zawartych przez Wnioskodawcę w zakresie związanym z prowadzeniem działalności przez ..).

Dodatkowo do pionu zostali przypisani określeni pracownicy mający za zadanie realizować powierzone funkcje związane z prowadzeniem działalności w ramach ...

W ocenie Wnioskodawcy Przedmiot sprzedaży bez wątpienia spełniał przesłankę istnienia zespołu składników materialnych, niematerialnych i osobowych (obejmującego również zobowiązania). Na przedmiot sprzedaży składały się środki trwałe, wartość niematerialna i prawna, wyposażenie, a także umowy i środki pieniężne. Pracownicy w trybie art. 231 k.p. przejęci zostali przez Nabywcę. Wraz z zespołem składników materialnych i niematerialnych Nabywca przejął także zobowiązania i należności nieuregulowane na dzień Sprzedaży.

Zauważyć ponadto należy, że Przedmiot sprzedaży obejmował zarówno czynnik materialny (aktywa), czynnik ludzki (niezbędny personel) jak i czynnik biznesowy (możliwość generowania przychodów). Przypisany do .. zespół składników pozwalał na prowadzenie działalności gospodarczej w oparciu o te składniki. Wchodzące w jego skład składniki majątkowe i personel pozostawały we wzajemnych relacjach z racji funkcji pełnionych przez pion oraz tworzyły wyodrębnioną całość. Powyższe oznacza, iż .. tworzyły nie przypadkowe, lecz odpowiednio dobrane składniki majątku oraz personel. Tym samym stanowiły one całokształt elementów tworzących wydzielaną jednostkę w strukturze Wnioskodawcy - co pozwala na mówienie o nich jako o zespole składników materialnych i niematerialnych, a nie o zbiorze przypadkowych składników.

Ad. b Wyodrębnienie organizacyjne zespołu składników w istnieiacym przedsiębiorstwie

Jak podkreśla się w orzecznictwie sądów administracyjnych wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa występuje w strukturze organizacyjnej podatnika, przy czym ocena ta musi być dokonywana według podstawowego kryterium, tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość) (wyrok WSA w Poznaniu z 17 maja 2017 r., I SA/Po 1403/16). Organy podatkowe najczęściej przyjmują, że ZCP stanowić będzie np. dział, wydział, oddział, zakład przedsiębiorstwa. Należy zauważyć, że takiego wymogu nie przewidują jednak przepisy prawa podatkowego.

Oznacza to, że oddział czy zakład będą niejako kwalifikowanymi postaciami ZCP, ale do jego istnienia nie jest konieczne takie wyodrębnienie. Istotna jest możliwość przyporządkowania pracowników oraz majątku do ZCP. Oznacza to, że wyodrębnienie organizacyjne musi mieć co najmniej charakter faktyczny i nie musi mieć charakteru formalnego. W przypadku, gdy mamy do czynienia z formalnym wyodrębnieniem, organy podatkowe podkreślają, że powinno być ono dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 9 marca 2017 r., 1061-IPTPP2.4512.55.2017.2.JS).

W przedstawionym stanie faktycznym analizowany zespół składników materialnych i niematerialnych składał się z dwóch wyodrębnionych jednostek, tj. Centrum Kompetencji Projektowania i Utrzymania Aplikacji oraz Centrum Kompetencji Zarządzania Aplikacjami. Wyodrębnienie organizacyjne departamentów i centrów potwierdzone zostało w Regulaminie Organizacyjnym zatwierdzonym Uchwałą Zarządu. Ponadto, działalność pionu .. zasadniczo różniła się od innych pionów. .. funkcjonował w oparciu o procedury i działania (świadczenie specjalistycznych usług programistycznych) odmienne od pozostałych pionów biznesowych Wnioskodawcy.

W opinii Wnioskodawcy powyższe oznacza, iż od strony faktycznej (z racji pełnionych zadań) oraz formalnej (tj. w sposób udokumentowany stosownymi dokumentami wewnętrznymi), .. stanowił odrębną organizacyjnie całość, dającą się wyodrębnić w strukturach Wnioskodawcy.

Należy zauważyć, że na moment Sprzedaży możliwe było wyodrębnienie majątku i pracowników wykorzystywanych w ramach Przedmiotu sprzedaży do świadczenia specjalistycznych usług programistycznych. Pracownicy Wnioskodawcy zostali bezpośrednio przyporządkowani do ..

W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy - w odniesieniu do .., przesłankę wyodrębnienia organizacyjnego zespołu składników w ramach istniejącego przedsiębiorstwa należy uznać za spełnioną.

Ad. c Wyodrębnienie finansowe zespołu składników w istniejącym przedsiębiorstwie

W praktyce stosowania prawa (potwierdzonej interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) uznaje się, iż przesłanka wyodrębnienia finansowego oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej danego podmiotu pozwala na przyporządkowanie do danego zespołu składników (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów. Nie należy jednak utożsamiać pojęcia wyodrębnienie finansowe z pełną samodzielnością finansową, która ze względów oczywistych nie może być osiągnięta, jako że jednostka organizacyjna w strukturach przedsiębiorstwa (tu: Wnioskodawcy) nie ma odrębnej od niego podmiotowości prawnej w stosunkach z osobami trzecimi (Takie rozumienie potwierdził przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 22 lipca 2015 r., IPTPP2/4512-346/15-2/PRP).

Zgodnie z restrykcyjną linią orzeczniczą, aby można było mówić o wyodrębnieniu na płaszczyźnie finansowej, do określonej ZCP powinno być co do zasady przypisane konto w celu prawidłowej ewidencji zdarzeń gospodarczych. W przypadku kwalifikowanej postaci ZCP, jaką jest zakład czy oddział, istnieje możliwość sporządzenia odrębnego bilansu dla zakładu czy oddziału. W związku z tym, że ZCP może stanowić nie tylko oddział czy zakład oraz ustawowy obowiązek prowadzenia odrębnych ksiąg dotyczy wyłącznie oddziałów spółek zarejestrowanych w KRS, to za wystarczającą należy uznać sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Potwierdzają to przykładowo: wyrok WSA w Poznaniu z 3 marca 2011 r., I SA/Po 840/10 czy wyrok WSA w Warszawie z 26 maja 2011 r., III SA/Wa 2292/10. Wyodrębnienie finansowe będzie miało miejsce, gdy faktycznie prowadzona będzie ewidencja, która pozwala na przyporządkowanie przychodów i kosztów zorganizowanej części przedsiębiorstwa wynikających z realizowanych przez tę część zadań gospodarczych. Może to nastąpić poprzez wprowadzenie w planie kont odpowiednich kont syntetycznych i analitycznych, umożliwiających wyodrębnienie ewidencji dotyczącej ZCP; utworzenie odpowiedniej analityki kont umożliwia także sporządzenie nieformalnego sprawozdania finansowego obrazującego sytuację finansową i majątkową, etc.

Jak podkreślają organy podatkowe wyodrębnienie finansowe nie oznacza natomiast całkowitej samodzielności finansowej lecz sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Nie należy tego pojęcia utożsamiać z posiadaniem przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa pełnej samodzielności finansowej, czy też samodzielnym sporządzaniem bilansu (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 4 lipca 2014 r. ITPB3/423-170/14/DK).

Wyodrębnienie finansowe oznacza więc sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP. Aby więc można było mówić o ZCP - niezbędna jest taka ewidencja księgowa zdarzeń, aby możliwe było ich przyporządkowanie do wyodrębnianej działalności.

W tym kontekście, należy podkreślić, że:

  • Wnioskodawca był w stanie zidentyfikować w swoich księgach przychody i koszty związane bezpośrednio z działalnością ..,
    Na podstawie przyjętego w Spółce kryterium identyfikacji centrów przychodów oraz znacznika wprowadzonego do elektronicznego systemu księgowego Spółki możliwe było bezpośrednie przyporządkowanie przychodów do działalności Przedmiotu sprzedaży. W tym zakresie, na dzień Sprzedaży można mówić o wyodrębnieniu finansowym.
    Przyporządkowania kosztów uzyskania przychodów związanych z działalnością Przedmiotu sprzedaży dokonane zostało:
    • w przypadku kosztów działalności operacyjnej - poprzez odpowiednią identyfikację centrów kosztów;
    • w przypadku pozostałych kosztów operacyjnych - poprzez odpowiednie znaczniki w systemie księgowym Spółki;
    • na zasadzie wyjątku, przy przyjęciu odpowiednich kluczy alokacji kosztu w przypadku, gdy bezpośrednie przyporządkowanie nie będzie możliwe (takie przyporządkowanie dotyczyło w szczególności kosztów ogólnego zarządu Spółki).
    Z uwagi na powyższe, w ocenie Wnioskodawcy w zakresie kosztów uzyskania przychodów w opisywanym stanie przyszłym, na dzień Sprzedaży doszło do pełnego wyodrębnienia finansowego Przedmiotu sprzedaży.
  • Wnioskodawca był w stanie zidentyfikować w swoich księgach zobowiązania oraz należności przypisane bezpośrednio do ...
    Na Nabywcę przeniesione zostały nieuregulowane zobowiązania i należności związane bezpośrednio z Przedmiotem sprzedaży (w tym wynikające z umów z pracownikami oraz wynikające z umów z usługodawcami w zakresie związanym z prowadzeniem działalności przez ..). W tym kontekście, w ocenie Wnioskodawcy, na dzień Sprzedaży można było mówić o spełnieniu przesłanki wyodrębnienia finansowego Przedmiotu sprzedaży.
  • Wnioskodawca miał możliwość sporządzenia - dla celów wewnętrznych - oddzielnego bilansu oraz rachunku zysków i strat dla pionu .. Tym samym sposób ewidencjonowania operacji gospodarczych pozwalał na jednoznaczne ustalenie wyniku (zysku) na działalności prowadzonej przez ...
    W omawianym stanie faktycznym, na dzień Sprzedaży możliwe było sporządzenie dla Przedmiotu sprzedaży odrębnego bilansu oraz rachunku zysków i strat na podstawie centrów przychodów i kosztów oraz ujmowania w systemie księgowym zdarzeń za pomocą odpowiednich znaczników. Powyższy fakt w ocenie Wnioskodawcy potwierdza, że na dzień wniesienia sprzedaży w tym zakresie doszło do wyodrębnienia finansowego Przedmiotu sprzedaży.
  • W tym miejscu należy zaznaczyć, że operacje finansowe przeprowadzane w odniesieniu do . dokonywane były na rachunkach bankowych przypisanych do pionu (tj. odpowiednie subkonta Spółki).
    Na dzień Sprzedaży doszło do przyporządkowania do sprzedawanego majątku środków pieniężnych, zgromadzonych na rachunkach bankowych, związanych z działalnością .. oraz środków pieniężnych zgromadzonych w Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych (w proporcji stanowiącej stosunek liczby pracowników przypisanych do transakcji Sprzedaży do całkowitej liczby pracowników zatrudnionych przez Wnioskodawcę w dniu poprzedzającym datę Sprzedaży). W ocenie Wnioskodawcy, potwierdza to wyodrębnienie finansowe Przedmiotu sprzedaży.
    Do pionu ., zostały przypisane konkretne rachunki bankowe (tj. odpowiednie subkonta Spółki) wraz ze środkami pieniężnymi zdeponowanymi na tych rachunkach bankowych. Rachunki bankowe te (zdeponowane na nich środki pieniężne) były wykorzystywane przez . do realizacji przypisanych mu funkcji. W ocenie Wnioskodawcy, potwierdza to wyodrębnienie finansowe Przedmiotu sprzedaży.

W związku z powyższym - w ocenie Wnioskodawcy - w odniesieniu do ., przesłankę wyodrębnienia finansowego zespołu składników w ramach istniejącego przedsiębiorstwa - należy uznać za spełnioną.

Ad. d Wyodrębnienie funkcjonalne danego zespołu składników przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej

Z orzecznictwa sądów administracyjnych wysuwa się wniosek, zgodnie z którym najważniejsze znaczenie ma wyodrębnienie funkcjonalne. O istnieniu takiego wyodrębnienia można mówić, gdy ZCP samodzielnie (niezależnie od reszty przedsiębiorstwa) wykonuje swoje funkcje, będące funkcjami innymi niż realizowane przez pozostałe części przedsiębiorstwa. W istocie, aby wydzielona część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, musi posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy.

Jak podkreśla się w orzecznictwie wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzeniu działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania na rynku jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład ZCP muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa (wyrok WSA we Wrocławiu z 26 stycznia 2016 r., I SA/Wr 1823/15).

W przedstawionym stanie faktycznym, Przedmiot sprzedaży realizował odrębne od innych jednostek Spółki zadania gospodarcze - w ramach świadczenia usług informatycznych (specjalistycznych usług programistycznych). Posiadał zatem potencjalną zdolność do funkcjonowania na rynku jako samodzielny podmiot gospodarczy.

Poza tym Oddział .. GmbH w Polsce będzie prowadził działalność w takim samym zakresie jak ., którą zgodnie z PKD obejmować będzie:

  • 62 01 Z - działalność związana z. oprogramowaniem;
  • 62 09 Z - pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych;
  • 63 11 Z - przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność;

a także dodatkowo - działalność związaną z doradztwem w zakresie informatyki (62 02 Z).

Na wyodrębnienie funkcjonalne zespołu składników materialnych i niematerialnych nie wpływa fakt że niektóre składniki majątku używane w ramach . zostały wyłączone z Przedmiotu sprzedaży (dotyczy to wybranych sprzętów teleinformatycznych, telefonów komórkowych, zestawu do telekonferencji oraz dwóch samochodów).

Wskazane składniki majątku nie mogły być przeniesione w ramach Sprzedaży z obiektywnych przyczyn. Wybrane sprzęty teleinformatyczne nie mogą być używane w Oddziale, gdyż jego pracownicy mogą korzystać tylko i wyłącznie z tego rodzaju sprzętów kompatybilnych z siecią ZTB (siecią dedykowaną dla ..). Telefony komórkowe nie mogą być w dalszym ciągu użytkowane przez pracowników przenoszonych do Oddziału, gdyż w .. GmbH obowiązuje inny standard dotyczący tych urządzeń (korzysta się z wybranych marek urządzeń, zgodnie z przyjętą polityką Nabywcy, umowa zawarta jest z jednym wybranym operatorem). Zestaw do telekonferencji pozostał w majątku Wnioskodawcy, lecz pracownicy Oddziału będą mogli z niego korzystać na podstawie stosownej umowy. Jeśli zaś chodzi o samochody, to zgodnie z polityką .. GmbH, samochody nie powinny być nabywane na własność przez ten podmiot. Samochody te będą zatem użytkowane w Oddziale na podstawie umowy najmu, która zostanie zawarta z Wnioskodawcą.

Wyłączenie z transakcji Sprzedaży wyżej wskazanych składników majątku nie wpływa na zdolność samodzielnego funkcjonowania . i wynika z obiektywnych przyczyn, mających swe źródło w przyjętej polityce . dotyczącej użytkowanego sprzętu / składników, uwzględniającej kompatybilność systemów i bezpieczeństwo danych.

Należy zauważyć, iż w orzecznictwie podkreśla się, że samo w sobie wyłączenie określonego składnika z zespołu składników tworzących u zbywcy zorganizowaną część przedsiębiorstwa nie oznacza automatycznie, że zespół ten traci charakter zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Należy bowiem dokonać jego oceny pod kątem wszystkich przesłanek warunkujących powstanie ZCP (wyrok WSA w Warszawie z 4 grudnia 2013 r., III SA/Wa 2514/13). Oznacza to, że mimo wyłączeń, zespół składników materialnych i niematerialnych musi być na tyle zorganizowany i kompletny, aby mógł funkcjonować jako samodzielne przedsiębiorstwo (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 2 listopada 2016 r., 1462-IPPB5.4510.849.2016.1.AK). Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, . na moment Sprzedaży dysponował wystarczającą liczbą środków trwałych i wyposażenia niezbędnego do prowadzenia swojej działalności. Została więc zapewniona ciągłość funkcjonowania Przedmiotu sprzedaży jako odrębnie działającego przedsiębiorstwa.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że po Sprzedaży . pełni i będzie pełnić funkcje wykonywane wcześniej w ramach struktury Wnioskodawcy, tzn. kontynuuje i będzie kontynuował działalność w zakresie świadczenia usług informatycznych.

Powyższych wniosków nie zmienia fakt, że działalność Oddziału jest prowadzona na tej samej powierzchni biurowej, w której dotychczas znajdowało się .. Przestrzeń ta udostępniana była Wnioskodawcy na podstawie umowy najmu. W celu prawidłowego uregulowania korzystania w dalszym ciągu z tej powierzchni i zapewnienia nieprzerwanego świadczenia usług zdecydowano się na zawarcie umowy podnajmu pomiędzy Wnioskodawcą a Nabywcą.

W tym miejscu należy zauważyć, iż nie jest konieczne, aby obowiązkowym składnikiem zorganizowanej części przedsiębiorstwa była nieruchomość (zwłaszcza w postaci prawa własności nieruchomości).

Dla przykładu WSA w Warszawie w wyroku z 24 sierpnia 2011 r., III SA/Wa 483/11 wskazał, że: w ocenie Sądu okoliczność, że wśród tych składników nie występują prawa do nieruchomości nie wyklucza możliwości podjęcia w oparciu o ten zespół dotychczasowej działalności w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. Sąd doszedł to takiego wniosku mając na uwadze, że we wniosku o wydanie interpretacji wskazano, iż dotychczas działalność ta prowadzona była w oparciu o wynajmowane nieruchomości. Fakt wynajmowania nieruchomości w dotychczasowej działalności świadczy o tym, że do prowadzenia tej działalności nie jest konieczne dysponowanie przez podatnika własnymi nieruchomościami (...) Tak więc, zdaniem Sądu, jeżeli w ramach nowego przedsiębiorstwa, w oparciu o wskazany we wniosku o wydanie interpretacji, zespól składników majątkowych możliwe będzie wynajęcie nieruchomości potrzebnych do prowadzenia samodzielnej działalności gospodarczej, a taki stan występuje w niniejszej sprawie, to należało stwierdzić zespół ten spełniał kryteria zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Podobnie wskazał NSA w wyroku z 28 sierpnia 2013 r., II FSK 2529/11.

Sądy administracyjne potwierdzają zatem, że brak prawa własności do nieruchomości nie niweczy możliwości kontynuowania działalności gospodarczej, jeżeli możliwe jest dalsze prowadzenie działalności przy wykorzystaniu nieruchomości otrzymanych na podstawie umowy najmu (czy też podnajmu). Należy także wskazać, że Wnioskodawca podjął wszelkie niezbędne kroki, aby na dzień Sprzedaży doszło do cesji na rzecz Nabywcy wszystkich praw i obowiązków wynikających z umów dotyczących świadczenia usług i umów dotyczących nabywania usług / towarów związanych z działalnością ... Okoliczność ta potwierdza więc, że w tym przypadku możemy mówić o funkcjonalnym wyodrębnieniu Przedmiotu sprzedaży.

Nieliczne umowy dotyczące nabywania usług / towarów na dzień Sprzedaży będą musiały zostać zawiązane na nowo przez Nabywcę z usługodawcami z dostawcami. Wynika to z faktu, że nie można z tych umów wydzielić praw i obowiązków dotyczących wyłącznie Przedmiotu sprzedaży. Powyższe czynności nie zakłócą jednak funkcjonowania . po transakcji Sprzedaży. W zakresie powyższych umów, dla których na dzień Sprzedaży może nie dojść do ich cesji, lecz jedynie do rozwiązania starych umów i zawiązania nowych, zdaniem Wnioskodawcy wystarczające jest zapewnienie ciągłości dostaw niezbędnych dla funkcjonowania ZCP co nastąpi w omawianym stanie faktycznym na dzień Sprzedaży. Brak cesji niektórych umów, spowodowany obiektywnym brakiem możliwości ich dokonania, nie wpływa negatywnie na możliwość uznania Przedmiotu sprzedaży za ZCP w rozumieniu ustaw podatkowych (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 1 marca 2016 r., IBPB-1-3/4510-759/15/AB).

Zdaniem Wnioskodawcy, na funkcjonalne wyodrębnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych przypisanych . nie powinien mieć wpływu fakt, że w ramach wyodrębnienia . ze struktur Wnioskodawcy nie dojdzie do przeniesienia wszystkich funkcji wspierających działalność Przedmiotu sprzedaży w postaci:

  1. obsługi HR (poza obsługą HR w zakresie rekrutacji),
  2. obsługi księgowej oddziału,
  3. obsługi administracyjnej oddziału (z pominięciem funkcji asystentki zarządu),
  4. obsługi informatycznej w zakresie administrowania sprzętem IT oraz help desk.

Funkcje te nie są kluczowe z perspektywy możliwości prowadzenia zamierzonej działalności i nie pozbawiają składników majątku przyporządkowanych do . przymiotu samodzielności. Poza tym funkcje te po Sprzedaży będą zapewnione (w zakresie usług wskazanych w punktach a, c, d) na podstawie umowy o świadczenie usług pomiędzy Spółką a ... Usługi księgowe na rzecz Oddziału będzie świadczyć ..

Warto w tym zakresie powołać wyrok NSA z 27 września 2011 r., I FSK 1383/10. Sąd wskazał w nim (w tezie wyroku), że dla bytu zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) konieczny jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, co oznacza, że zespół ten nie musi obejmować działów obsługujących przedsiębiorstwo pod względem niematerialnym, w zakresie obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej które nie są niezbędne do realizacji, przez zespól tak wyodrębnionych składników majątkowych, jego określonych zadań gospodarczych. Stanowisko to zostało także wyrażone w wyroku NSA z 23 marca 2012 r., II FSK 1643/10, gdzie sąd podkreślił, iż przyjęcie stanowiska organu prowadziłoby do wniosku, że podmiot gospodarczy, który realizując swoje zadania gospodarcze korzysta z zewnętrznych usług niematerialnych, na przykład w zakresie obsługi kadrowej, informatycznej i finansowej, nie stanowi przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 K.c. Praktyka gospodarcza pokazuje natomiast coś przeciwnego wiele przedsiębiorstw realizujących zadania gospodarcze, dla których zostały powołane, korzysta w powyższych zakresach z usług outsourcingowych, co nie wyklucza uznawania ich za przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 K.c.

Tym samym zdaniem Wnioskodawcy, zespół składników majątkowych i niemajątkowych, w tym zobowiązania, w postaci Przedmiotu sprzedaży, jest przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych polegających na świadczeniu usług informatycznych i może funkcjonować jako samodzielne przedsiębiorstwo. Zdaniem Wnioskodawcy, zachowany został więc wymóg wyodrębnienia funkcjonalnego Przedmiotu sprzedaży.

W związku z powyższym - w ocenie Wnioskodawcy - w odniesieniu do ., przesłankę wyodrębnienia funkcjonalnego danego zespołu składników przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej należy uznać za spełnioną.

Ad. e Zdolność zespołu składników do bycia samodzielnym przedsiębiorstwem

Należy wskazać, że zespół składników majątkowych i osobowych w postaci ., obejmujący m in.:

  • środki trwałe i inne rzeczowe składniki majątku,
  • zobowiązania handlowe Wnioskodawcy związane bezpośrednio z działalnością .,
  • prawa i obowiązki wynikające z umów przypisanych do działalności pionu,
  • pracowników przypisanych do .,
  • należności Wnioskodawcy związane z działalnością . od pracowników oraz usługobiorcy,

-posiadał zdolność do prowadzenia działalności gospodarczej, jako samodzielny podmiot gospodarczy. Korzystanie przez . z pewnego zakresu ogólnoadministracyjnego wsparcia oraz brak przeniesienia niektórych elementów w ramach Sprzedaży nie powinno mieć wpływu na zmianę takiej kwalifikacji.

Ustawodawca w ustawie o VAT nie zdefiniował pojęcia przesłanki zdolności zespołu składników do bycia samodzielnym przedsiębiorstwem. Zgodnie z praktyką stosowania prawa (potwierdzoną interpretacjami organów podatkowych i orzeczeniami sądów administracyjnych) część przedsiębiorstwa może być uznana za zorganizowaną część, jeżeli posiada potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy.

W przedmiotowym kontekście można wskazać na potwierdzające ww. liczne interpretacje prawa podatkowego. Przykładowo. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 11 marca 2014 r. (IPTPP4/443-899/13-2/OS) wskazał, że: aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa. Podobne stanowisko zajął m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 8 stycznia 2014 r., IPPP1/443-1296/13-2/IGo oraz Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 28 marca 2017 r., 0113-KDIPT1-1.4012.10.2017.1.AK.

W związku z powyższym - w ocenie Wnioskodawcy - w odniesieniu do ., przesłankę zdolności zespołu składników do bycia samodzielnym przedsiębiorstwem - należy uznać za spełnioną.

Podsumowanie

Biorąc pod uwagę całokształt przedstawionego stanu faktycznego Przedmiot sprzedaży może stanowić odrębne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze. Takie hipotetyczne, niezależne przedsiębiorstwo dysponowałoby zarówno środkami trwałymi i wyposażeniem, a także odpowiednią powierzchnią biurową (udostępnioną na podstawie umowy podnajmu), jak i pracownikami, zobowiązaniami i wierzytelnościami, których istnienie warunkuje prawidłowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa. .. na dzień Sprzedaży dysponował daleko idącą samodzielnością organizacyjną i finansową. Możliwość wskazania i przypisania Przedmiotowi sprzedaży konkretnych kosztów i przychodów świadczy o tym, że na dzień Sprzedaży doszło do sytuacji zbliżonej do funkcjonowania niezależnego przedsiębiorcy. W związku z tym opisywany zespół składników materialnych i niematerialnych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 u.p.t.u. przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W przypadku zatem, gdy przedmiotem zbycia - sprzedaży jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, taka transakcja wyłączona jest z przepisów u.p.t.u.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, analizowany zespół składników materialnych i niematerialnych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa i w konsekwencji jego Sprzedaż stanowi czynność wyłączoną z opodatkowania na gruncie art. 6 pkt 1 u.p.t.u.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie stanu faktycznego, który wskazuje, że składniki materialne i niematerialne będące przedmiotem zbycia są wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie pod względem organizacyjnym, funkcjonalnym i finansowym oraz przy założeniu, że wyodrębnienie to istniało w dniu zbycia, a nabywca zorganizowanej części przedsiębiorstwa będzie przy jej wykorzystaniu prowadził działalność gospodarczą. Oznacza to, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Podkreślić także należy, iż powołane przez Wnioskodawcę wyroki Sądów są rozstrzygnięciami w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych. Rozstrzygnięcia dokonane przez sądy są wiążące wyłącznie w sprawach, w których zostały wydane, a organy podatkowe nie są związane rozstrzygnięciami sądów w indywidualnych sprawach.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .. w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej