prawo do odliczenia podatku naliczonego lub prawo do otrzymania zwrotu tego podatku w związku z realizacją zadania ze środków Funduszu Spójności w r... - Interpretacja - 0112-KDIL4.4012.25.2017.1.AR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 27.04.2017, sygn. 0112-KDIL4.4012.25.2017.1.AR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku naliczonego lub prawo do otrzymania zwrotu tego podatku w związku z realizacją zadania ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach II osi priorytetowej Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu (działanie 2.4 Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna) w ramach działalności nieodpłatnej.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 marca 2017 r. (data wpływu 10 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego lub zwrotu podatku, w związku z realizacją zadania ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego lub zwrotu podatku, w związku z realizacją zadania ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest związkiem stowarzyszeń działającym na podstawie ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r., poz. 814, z późn. zm.), ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2016 r., poz. 486, z późn. zm.), ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210) oraz na podstawie statutu posiada osobowość prawną. To oznacza, że Wnioskodawca jest pełnoprawnym podmiotem obrotu prawnego. Może zaciągać zobowiązania, uzyskiwać przychody, a przede wszystkim prowadzić swoją podstawową działalność statutową.

Władzami Wnioskodawcy są: Walne Zebranie Członków, Zarząd, Komisja Rewizyjna. Do kierowania całą działalnością Stowarzyszenia powołany jest Zarząd zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków. Oświadczenia woli w imieniu Związku składa Prezes wraz z członkiem Zarządu albo dwóch członków Zarządu lub osoby przez nich upoważnione. Wnioskodawca został powołany m.in. w celu prowadzenia badań naukowych, działalności dydaktycznej, edukacyjnej oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego i ekologii, prowadzenia działalności dydaktycznej dla osób dorosłych, w tym w szczególności dla studentów szkół wyższych oraz edukacyjnej dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich z zakresu botaniki, genetyki i biotechnologii roślin, ogrodnictwa oraz bioagronomii, leśnictwa, ekologii, ochrony środowiska i krajobrazu oraz zrównoważonego rozwoju, upowszechniania wiedzy z zakresu nauk przyrodniczych, rolniczych i leśnych, a w szczególności zagadnień dotyczących wykorzystania roślin przez człowieka oraz problematyki zagrożenia i ochrony przyrody oraz środowiska naturalnego, udostępniania społeczeństwu urządzonych kolekcji roślinnych, ekspozycji i wystaw na terenie jednostek organizacyjnych Związku dla celów popularyzacyjno-edukacyjnych, organizowania uprawy, promocji i dystrybucji roślin, zwłaszcza dla ekorolnictwa, szkółkarstwa, ogrodnictwa i ochrony środowiska, organizowania i udostępniania terenów i budynków należących i zarządzanych przez Wnioskodawcę na cele edukacyjne, naukowe, kulturalne i rekreacyjne.

Wnioskodawca będzie realizował dofinansowane zadanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach II osi priorytetowej Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu (działanie: 2.4 Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna). Beneficjentem wiodącym dofinansowania jest Polska Akademia Nauk za pośrednictwem Polska Akademia Nauk () Centrum (), natomiast Wnioskodawca jest podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków, wskazany we wniosku o dofinansowanie projektu (zgodnie z regulaminem konkursu również jest beneficjentem).

Projekt przewiduje działania w obrębie kilkunastu województw Polski, a jego celem będzie ochrona wybranych gatunków roślin ex situ (w bankach nasion) oraz in situ (poprawa stanu siedlisk w obrębie wybranych stanowisk i restytucja/reintrodukcja gatunków roślin).

Planowanymi zadaniami realizowanymi przez Wnioskodawcę w ramach projektu są m.in.: zbiór nasion, rozbudowa banku nasion oraz zaplecza technicznego niezbędnego do realizacji projektu, a także zaangażowanie personelu Wnioskodawcy na rzecz projektu. Będą to wydatki związane z zakupem usług, materiałów i środków trwałych niezbędnych do realizacji zadań związanych z projektem. Dotacja unijna będzie polegała na refundacji wydatków związanych z projektem unijnym, głównie zakupu usług, materiałów i środków trwałych niezbędnych do wykonania projektu. Część zakupów zostanie dokonana od podatników podatku VAT. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, wydatki w ramach projektu unijnego nie będą służyły czynnościom opodatkowanym.

Wnioskodawca prowadzi działalność statutową (odpłatną i nieodpłatną). Działalnością nieodpłatną pożytku publicznego jest działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016, poz. 1817, z późn. zm.), w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które nie pobierają one wynagrodzenia. Działalnością odpłatną pożytku publicznego jest: działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które pobierają one wynagrodzenie, sprzedaż wytworzonych towarów lub świadczenie usług w zakresie określonym w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Wnioskodawca wskazuje, że w związku z realizacją przedmiotowego projektu Wnioskodawca będzie nabywał towary i usługi. Zakupy towarów i usług będą udokumentowane fakturami, które będą zawierały kwotę podatku VAT. Dokonane zakupy nie będą miały związku z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a wytworzona w ramach projektu infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez beneficjenta (ani inny podmiot) w obszarach, które są opodatkowane VAT. Zakupy, które Wnioskodawca będzie dokonywał w związku z realizacją projektu, będą udokumentowane fakturami VAT lub rachunkami, na których jako nabywca będzie figurował Wnioskodawca.

Każdy z beneficjentów w projekcie będzie indywidualnie dokonywał zakupu towarów i usług. Data pierwszego zakupu to I kwartał 2018 r., a ostatniego IV kwartał 2020 r.

Dofinansowanie pochodzi ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach II osi priorytetowej Ochrona środowiska i zostanie przeznaczone na nieodpłatną działalność statutową Wnioskodawcy.

W związku z powyższym Wnioskodawca nie będzie rozliczał podatku VAT gdyż, w oparciu o art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, czynnym podatnikiem można być, w zakresie sprzedaży towarów i usług, bez względu na rezultat tej działalności. Wnioskodawca jest zobowiązany do przedłożenia wraz z wnioskiem o płatność indywidualnej interpretacji podatkowej w zakresie interpretacji prawa podatkowego wydanej przez właściwy organ upoważniony. W opisanym powyżej projekcie Beneficjent złożył do wniosku o przyznanie pomocy oświadczenie o kwalifikowalności VAT oraz wykazał w kosztach kwalifikowalnych projektu podatek VAT, którego Wnioskodawca nie może w żaden sposób odzyskać, w zakresie rozliczenia podatku należnego i naliczonego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca w związku z realizacją zadania ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach II osi priorytetowej Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu (działanie 2.4 Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna) w ramach działalności nieodpłatnej będzie posiadał prawo do odliczenia podatku naliczonego lub prawo do otrzymania zwrotu tego podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją opisanego zadania, nie będzie posiadał możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca został utworzony zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210). Posiada osobowość prawną i jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca został ustanowiony dla realizacji celów społecznie użytecznych. Zgodnie ze statutem Wnioskodawca może realizować swoje cele w ramach działalności statutowej (nieodpłatnej i odpłatnej). Związek może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie i rozmiarach służących realizacji jego celów statutowych, na zasadach określonych w odrębnych przepisach. Działalność ta może stanowić wyłącznie działalność uboczną Związku. Dochód z działalności gospodarczej jest w całości przeznaczony na realizację celów statutowych. W świetle art. 6 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r., poz. 1817, z późn. zm.), działalność pożytku publicznego nie jest, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 1, działalnością gospodarczą, w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, i może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna. Art. 7 ustawy stanowi, że działalnością nieodpłatną pożytku publicznego jest działalność prowadzona przez organizacje pozarządowe i podmioty wymienione w art. 3 ust. 3, w sferze zadań publicznych, o której mowa w art. 4, za które nie pobierają one wynagrodzenia. Działalność odpłatna nie jest działalnością gospodarczą w świetle ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, gdyż nie jest realizowana z nastawieniem na zysk, co oznacza pobór opłaty równej przychodom bądź mniejszej niż otrzymane wynagrodzenie w stosunku do poniesionych kosztów.

Biorąc pod uwagę uregulowania art. 15 ust. 1 i 2 ustawy należy uznać, że organizacje pozarządowe, dokonując nabycia i sprzedaży towarów oraz usług celem realizacji zadań statutowych w ramach działalności odpłatnej oraz działalności gospodarczej działają w charakterze podatnika podatku VAT. Działalność nieodpłatna nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ w jej obszarze nie ma miejsca odpłatna dostawa towarów i usług, w świetle przepisów ustawy o VAT. Przy czym największą uwagę należy zwrócić na fakt, że środki pozyskane w ramach przedmiotowego projektu przeznaczone będą na zakupy, które nie będą miały związku z wykonywaniem czynności opodatkowanej tym podatkiem. Wytworzona w ramach projektu infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez beneficjenta (ani inny podmiot) w obszarach, które są opodatkowane VAT. Projekt nie będzie generował przychodów. Wnioskodawca nie prowadzi działalności opodatkowanej podatkiem VAT w obszarze, którego dotyczy projekt.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy natomiast, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca będzie realizował dofinansowane zadanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Beneficjentem wiodącym dofinansowania jest Polska Akademia Nauk, natomiast Zainteresowany będzie podmiotem upoważnionym do ponoszenia wydatków, wskazany we wniosku o dofinansowanie projektu (zgodnie z regulaminem konkursu również jest beneficjentem).

Projekt przewiduje działania w obrębie kilkunastu województw Polski, a jego celem będzie ochrona wybranych gatunków roślin ex situ (w bankach nasion) oraz in situ (poprawa stanu siedlisk w obrębie wybranych stanowisk i restytucja/reintrodukcja gatunków roślin).

Planowanymi zadaniami realizowanymi przez Wnioskodawcę w ramach projektu będą m.in.: zbiór nasion, rozbudowa banku nasion oraz zaplecza technicznego niezbędnego do realizacji projektu, a także zaangażowanie personelu na rzecz projektu.

Zainteresowany jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, wydatki w ramach projektu unijnego, jak i wytworzona w ramach projektu infrastruktura, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym. Dofinansowanie, pochodzące ze środków Funduszu Spójności, zostanie przeznaczone na nieodpłatna działalność statutową Wnioskodawcy.

Zainteresowany wskazuje, że w związku z realizacją przedmiotowego projektu będzie nabywał towary i usługi. Zakupy towarów i usług będą udokumentowane fakturami, które będą zawierały kwotę podatku VAT. Dokonane zakupy nie będą miały związku z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a wytworzona w ramach projektu infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez beneficjenta (ani inny podmiot) w obszarach, które są opodatkowane VAT. Zakupy, które Wnioskodawca będzie dokonywał w związku z realizacją projektu, będą udokumentowane fakturami VAT lub rachunkami, na których jako nabywca będzie figurował Wnioskodawca.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego lub zwrotu podatku, w związku z realizacją zadania ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

W tym miejscu należy wskazać, że na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2017 r., poz. 210), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Jak wskazano na wstępie podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że dokonane zakupy nie będą miały związku z wykonaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a wytworzona w ramach projektu infrastruktura nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych generujących podatek VAT. Zatem, Zainteresowany nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją wskazanego projektu. Tym samym Wnioskodawca nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowych wydatków, Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 1656, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie spełnia tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, w związku z realizacją zadania ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 w ramach II osi priorytetowej Ochrona środowiska, w tym adaptacja do zmian klimatu (działanie: 2.4 Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna), Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego, jak i prawo do zwrotu podatku. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione, wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem wydatki związane z realizacją Zadania nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Należy zauważyć, że pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się, że zgodnie z przepisem art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W świetle powyższego tut. Organ zaznacza, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile zaistniały stan faktyczny i projektowane zdarzenie przyszłe pokrywać się będą z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja straci zatem swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej