prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ... - Interpretacja - 2461-IBPP1.4512.976.2016.2.MS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 09.02.2017, sygn. 2461-IBPP1.4512.976.2016.2.MS, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ...

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 30 listopada 2016 r. (data wpływu 5 grudnia 2016 r.), uzupełnionym pismem z 9 stycznia 2017 r. (data wpływu 16 stycznia 2017 r.) oraz pismem z 23 stycznia 2017 r. (data wpływu 27 stycznia 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ... - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ....

Wniosek został uzupełniony pismem z 9 stycznia 2017 r. (data wpływu 16 stycznia 2017 r.) oraz pismem z 23 stycznia 2017 r. (data wpływu 27 stycznia 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr 2461-IBPP1.4512.976.2016.1.MS z 13 stycznia 2017 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Gmina) jest jednostką samorządu terytorialnego, która wykonuje swoje zadania zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016 r., poz. 446). Wnioskodawca od dnia 1 stycznia 1999 r. jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT i składa co miesiąc deklaracje podatku od towarów i usług VAT-7. Wnioskodawca planuje złożyć wniosek o przyznanie pomocy na realizację projektu pn. ... w ramach poddziałania Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii (operacje typu: gospodarka wodno-ściekowa) objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Projekt będzie realizowany w ramach zadań własnych Gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.

Zgodnie z zasadami programowymi PROW określonymi w Rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 14 lipca 2016 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej na operacje typu Gospodarka wodno-ściekową w ramach poddziałania Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów malej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020, w tym w § 5 ust. 1 pkt 5, pomoc na realizację operacji jest przyznawana w formie refundacji części kosztów kwalifikowanych, do których zalicza się koszty podatku od towarów i usług (VAT), które są uzasadnione zakresem operacji oraz niezbędne do osiągnięcia jej celu. Warunkiem zaliczenia w projekcie podatku VAT do kosztów kwalifikowanych, jest uzyskanie interpretacji indywidualnej. Wnioskodawca jest przygotowany pod względem formalno-prawnym do realizacji ww. zadania inwestycyjnego. Beneficjent posiada m.in. prawomocną decyzję na budowę, a przedsięwzięcie będzie realizowane na działkach zlokalizowanych wzdłuż ulic: . w miejscowości B., do których beneficjent posiada prawo do dysponowania nieruchomością. Inwestycja będzie polegać na wybudowaniu zbiorczej sieci kanalizacji sanitarnej zgodnie z dokumentacją projektową, co stanowić będzie koszt usługi. Wszystkie materiały niezbędne do realizacji zadania będą dostarczone przez usługodawcę wyłonionego w drodze przetargu. Wnioskodawca będzie usługobiorcą.

Efektem realizacji projektu będzie wybudowanie kanalizacji sanitarnej. Odbiorcy będą korzystać z efektów projektu odpłatnie, zgodnie z taryfami dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, ustalonymi w drodze uchwały Rady Gminy O. Powstała infrastruktura pozostanie we własności i władaniu Wnioskodawcy. Wnioskodawca planuje uzyskiwać przychody opodatkowane z tego tytułu. Projekt będzie realizowany w ramach zadań własnych Wnioskodawcy określonych w art. 7 ust.1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. 2016 r. poz. 446 ze zm.).

W piśmie z 23 stycznia 2017 r. Wnioskodawca podał, że powstała w wyniku realizacji projektu zbiorcza siec kanalizacji sanitarnej w ww. miejscowości będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych.

Przedmiotowa sieć sanitarna będzie również wykorzystywana do celów własnych jednostek Wnioskodawcy, a mianowicie Przedszkola samorządowego w B. Urząd Gminy nie będzie podłączony do ww. sieci kanalizacyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z 9 stycznia 2017 r.):
Czy Wnioskodawcy w związku z realizacją projektu ... będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powołanych przepisów ustawodawca stworzył prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki: odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Stosownie do cytowania wyżej przepisów Wnioskodawca będzie prowadził sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT z wykorzystaniem inwestycji. W związku z planowaną inwestycją, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.

Stanowisko Wnioskodawcy dotyczy prawa do odliczenia w projekcie Gospodarka wodno-ściekowa w ramach poddziałania Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jest jednostką samorządu terytorialnego, która wykonuje swoje zadania zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2016 r., poz. 446). Wnioskodawca od dnia 1 stycznia 1999 r. jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT i składa co miesiąc deklaracje podatku od towarów i usług VAT-7. Wnioskodawca planuje złożyć wniosek o przyznanie pomocy na realizację projektu pn. ... w ramach poddziałania Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii (operacje typu: gospodarka wodno-ściekowa) objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Projekt będzie realizowany w ramach zadań własnych Gminy określonych w art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy.

Przedsięwzięcie będzie realizowane na działkach zlokalizowanych wzdłuż ulic: . w miejscowości B., do których beneficjent posiada prawo do dysponowania nieruchomością. Inwestycja będzie polegać na wybudowaniu zbiorczej sieci kanalizacji sanitarnej zgodnie z dokumentacją projektową, co stanowić będzie koszt usługi. Wszystkie materiały niezbędne do realizacji zadania będą dostarczone przez usługodawcę wyłonionego w drodze przetargu. Wnioskodawca będzie usługobiorcą.

Efektem realizacji projektu będzie wybudowanie kanalizacji sanitarnej. Odbiorcy będą korzystać z efektów projektu odpłatnie, zgodnie z taryfami dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków, ustalonymi w drodze uchwały Rady Gminy O. Powstała infrastruktura pozostanie we własności i władaniu Wnioskodawcy. Wnioskodawca planuje uzyskiwać przychody opodatkowane z tego tytułu. W piśmie z 23 stycznia 2017 r. Wnioskodawca podał, że powstała w wyniku realizacji projektu zbiorcza siec kanalizacji sanitarnej w ww. miejscowości będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych. Jednocześnie Wnioskodawca podał, że przedmiotowa sieć sanitarna będzie również wykorzystywana do celów własnych jednostek Wnioskodawcy, a mianowicie Przedszkola samorządowego w B. Urząd Gminy nie będzie podłączony do ww. sieci kanalizacyjnej.

Z opisu sprawy wynika zatem, że wydatki związane z budową sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowości B. nie będą dotyczyły wyłącznie czynności opodatkowanych, gdyż jak wskazał Wnioskodawca przedmiotowa sieć kanalizacyjna będzie również wykorzystywana na potrzeby przedszkola. Zatem Gmina nie będzie dokonywała sprzedaży opodatkowanej w ramach świadczonych usług na rzecz przedszkola.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z budową wskazanej sieci kanalizacji sanitarnej gdyż nie będzie ona wyłącznie i w całości wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

Wobec powyższego Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu w pełnej wysokości, lecz wyłącznie w takim zakresie w jakim sieć będzie służyła czynnościom opodatkowanym.

Natomiast zakres prawa do odliczenia należy ustalić w oparciu o art. 86 ust. 2a ustawy o VAT (jeśli Wnioskodawca ma też czynności wyłączone z zakresu ustawy o VAT) oraz art. 90 ustawy o VAT (w przypadku wystąpienia czynności opodatkowanych i zwolnionych od podatku).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za nieprawidłowe, gdyż będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu, jednakże nie w pełnej wysokości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

nieprawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach