Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu. - Interpretacja - 3063-ILPP2-3.4512.193.2016.1.AG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 07.02.2017, sygn. 3063-ILPP2-3.4512.193.2016.1.AG, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 6 pkt 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, że stanowisko () przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2016 r. (data wpływu 14 grudnia 2016 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2016 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest uczelnią wyższą zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT składający deklaracje VAT-7. Uczelnia stara się o dotację ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014-2020. Jako partner projektu będzie realizować poddziałanie 05.03.01 Dziedzictwo kulturowe i kultura, w ramach projektu Zachowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego (). Partnerem wiodącym jest Gmina (). Pozostali partnerzy to Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji w (), Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków, Wojewódzki Urząd Pracy w ().

W ramach projektu zakłada się przeprowadzenie pełnej konserwacji rzeźb i pomników, których celem jest poprawa stanu obiektów objętych ochroną konserwatorską na terenie założenia parkowego w (). Planuje się konserwację m.in. obiektów: elementy postumentu (), kolumny (), posągów : (). A zastosowane będą materiały i technologie spełniające wymagania techniczne, normowe, estetyczne i użytkowe posiadające atesty, aprobaty i certyfikaty. Prace konserwatorskie i renowacyjne będą realizowane pod kierunkiem dyplomowanego konserwatora dzieł sztuki, przez pracowników () PWSZ w () oraz studentów i absolwentów. A związane z realizacją projektu jest także dokonanie transportu rzeźb i postumentów z () na miejsce konserwacji.

Wnioskodawca realizując projekt będzie wykonywała następujące zadania:

  1. Konserwacja zabytków architektury na terenie założenia projektowego w ().
  2. Opracowanie i druk broszury promocyjnej o przeprowadzonych pracach na obiekcie zabytkowym.
  3. Prace konserwatorskie i remontowo-budowlane wykonywane w ramach usługi zleconej.
  4. Zakup narzędzi: żuraw, myjka, parownica, skaner 3D niezbędne do prac konserwatorskich.

Zorganizowane zostaną m.in. 4 konferencje dla różnych grup odbiorców, w tym 1 naukowa ogólnopolska. Przygotowane i opracowane zostaną materiały i narzędzia niezbędne do profesjonalnego prezentowania zabytków w aplikacjach multimedialnych.

Nie zostanie zastosowana żadna odpłatność ani w formie biletów wstępu, wpisowych itd.

Zakupy będą służyły wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT. Uczelnia nie ma możliwości odliczyć podatku VAT, więc do kosztów kwalifikowanych projektu może zaliczyć podatek od zakupów na potrzeby projektu.

Aby otrzymać dotację uczelnia musi dostarczyć indywidualną interpretację z Izby Skarbowej, że nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Uczelnia ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z dowodów zakupu w ramach realizacji tego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, Uczelnia dokonując zakupu w związku z realizacją ww. projektu nie ma prawa do odliczenia podatku VAT. Zdaniem Zainteresowanego z uwagi na to, że działalność jest zwolniona z mocy ustawy o VAT art. 86 ust. 1, nie ma on prawa do odliczenia podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Stosownie do treści tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Powyższe oznacza, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu.

Przepis art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest uczelnią wyższą zarejestrowaną jako czynny podatnik VAT składający deklaracje VAT-7. Uczelnia stara się o dotację ze środków Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014-2020. Jako partner projektu będzie realizować poddziałanie 05.03.01 Dziedzictwo kulturowe i kultura, w ramach projektu Zachowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego (). Partnerem wiodącym jest Gmina (). Pozostali partnerzy to Gminny Ośrodek Sportu i Rekreacji w (), Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków, Wojewódzki Urząd Pracy w (). W ramach projektu zakłada się przeprowadzenie pełnej konserwacji rzeźb i pomników, których celem jest poprawa stanu obiektów objętych ochroną konserwatorską na terenie założenia parkowego w (). Planuje się konserwację m.in. obiektów: elementy postumentu (), kolumny (), posągów: (). A zastosowane będą materiały i technologie spełniające wymagania techniczne, normowe, estetyczne i użytkowe posiadające atesty, aprobaty i certyfikaty. Prace konserwatorskie i renowacyjne będą realizowane pod kierunkiem dyplomowanego konserwatora dzieł sztuki, przez pracowników () Wnioskodawcy oraz studentów i absolwentów. A związane z realizacją projektu jest także dokonanie transportu rzeźb i postumentów z () na miejsce konserwacji. Wnioskodawca realizując projekt będzie wykonywała następujące zadania:

  1. Konserwacja zabytków architektury na terenie założenia projektowego w ().
  2. Opracowanie i druk broszury promocyjnej o przeprowadzonych pracach na obiekcie zabytkowym.
  3. Prace konserwatorskie i remontowo-budowlane wykonywane w ramach usługi zleconej.
  4. Zakup narzędzi: żuraw, myjka, parownica, skaner 3D niezbędne do prac konserwatorskich.

Zorganizowane zostaną m.in. 4 konferencje dla różnych grup odbiorców, w tym 1 naukowa ogólnopolska. Przygotowane i opracowane zostaną materiały i narzędzia niezbędne do profesjonalnego prezentowania zabytków w aplikacjach multimedialnych. Nie zostanie zastosowana żadna odpłatność ani w formie biletów wstępu, wpisowych itd. Zakupy będą służyły wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT. Uczelnia nie ma możliwości odliczyć podatku VAT, więc do kosztów kwalifikowanych projektu może zaliczyć podatek od zakupów na potrzeby projektu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Uczelnia ma prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją opisanego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu jak wskazał Zainteresowany będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych od VAT. Nie będzie zatem w analizowanym przypadku spełniona przesłanka wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji powyższego Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją niniejszego projektu.

Podsumowując, w związku z realizacją projektu pn. Zachowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego () Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powyższe wynika z faktu, że nabyte w związku z realizacją ww. projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja zawęża się jedynie do udzielenia odpowiedzi na sformułowane we wniosku pytanie nie wychodząc poza jego ramy, w szczególności nie rozstrzyga kwestii prawidłowości zaliczenia wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności do działalności zwolnionej od VAT, ponieważ nie postawiono w tym zakresie pytania oraz nie przedstawiono własnego stanowiska.

Ponadto należy wskazać, że pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Ponadto zauważyć należy, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu