Prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizowanym projektem w zakresie budowy kortów tenisowych wraz z pawilonem sanitarnym służących czynno... - Interpretacja - 2461-IBPP3.4512.224.2017.2.AW

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 08.06.2017, sygn. 2461-IBPP3.4512.224.2017.2.AW, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizowanym projektem w zakresie budowy kortów tenisowych wraz z pawilonem sanitarnym służących czynnościom opodatkowanym. Brak prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizowanym projektem w zakresie rewitalizacji parku uzdrowiskowego służących czynnościom nieopodatkowanym.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 201 ze zm.) oraz art. 223 § 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1948 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 lutego 2017 r. (data wpływu 28 lutego 2017 r.), uzupełnionym pismem z 8 maja 2017 r. (data wpływu 17 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w przedmiocie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego:

  • w zakresie budowy kortów tenisowych wraz z pawilonem sanitarnym służącym obsłudze logistyczno-organizacyjnej kortów;
  • w pozostałym zakresie wchodzącym w zakres rzeczowy realizowanego projektu ...

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2017 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług przedmiocie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego:

  • w zakresie budowy kortów tenisowych wraz z pawilonem sanitarnym służącym obsłudze logistyczno-organizacyjnej kortów;
  • w pozostałym zakresie wchodzącym w zakres rzeczowy realizowanego projektu ....

Wniosek uzupełniono pismem z 8 maja 2017 r. (data wpływu 17 maja 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 28 kwietnia 2017 r. znak 2461-IBPP3.4512.224.2017.1.AW.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka prowadzi działalność w zakresie ochrony zdrowia (opieki medycznej), do której stosowane jest zwolnienie od podatku od towarów i usług. Jest podmiotem leczniczym, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wpisanym do Rejestru podmiotów leczniczych prowadzonym przez Wojewodę pod numerem ... .

W ramach działalności medycznej i leczniczej Spółka realizuje usługi lecznictwa uzdrowiskowego, co wynika z ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych. Ze względu na posiadane naturalne surowce lecznicze wody siarczkowe o udowodnionych właściwościach leczniczych Spółka specjalizuje się w leczeniu schorzeń reumatologicznych, pourazowych narządu ruchu, zwyrodnieniowych oraz niektórych dermatologicznych.

Podstawową działalnością Uzdrowiska jest lecznictwo uzdrowiskowe prowadzone w formie stacjonarnej (szpitalnej i sanatoryjnej) oraz ambulatoryjnej. Usługi lecznicze oferowane przez Uzdrowisko skierowane są do osób, które chcą się leczyć w ramach systemu ubezpieczeń społecznych, jak i tych, którzy sami opłacają potrzebną im kurację leczniczą tj. tzw. kuracjuszy komercyjnych. W celu realizacji usług w zakresie ochrony zdrowia Spółka zatrudnia wykwalifikowany personel medyczny tj. lekarzy, pielęgniarki, fizjoterapeutów, masażystów oraz dietetyczkę.

Oprócz działalności leczniczej zwolnionej z VAT Spółka prowadzi również działalność opodatkowaną, w tym:

  • sprzedaż pobytów nieleczniczych, w większości krótkotrwałe pobyty jak indywidualne pobyty hotelowe, grupy szkolne i inne, realizowana głównie w dzierżawionym obiekcie zlokalizowanym w sąsiedztwie Uzdrowiska, opodatkowana stawką 8%;
  • dzierżawa i wynajem pomieszczeń, opodatkowane stawką 23%;
  • sprzedaż prowadzona w mini sklepiku uzdrowiskowym (stoisko przy recepcji), dla klientów Uzdrowiska, kosmetyków (głównie na bazie surowców uzdrowiskowych), wody mineralnej z innych uzdrowisk, prześcieradeł jednorazowych do zabiegów, ochraniaczy na obuwie i innych drobnych rzeczy przydatnych kuracjuszom;
  • usługi dodatkowe świadczone klientom Uzdrowiska jak wypożyczanie rowerów i kijków do nordic walking, opłaty za parking, telewizor, szatnię, ksero itp.

Sprzedaż zwolniona związana z usługami w zakresie opieki medycznej, służącej profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, wykonywana w ramach działalności leczniczej przez Spółkę stanowiła w 2016 r. 86%, natomiast pozostała sprzedaż (opodatkowana) stanowiła 14%.

Spółka dysponuje własnymi budynkami związanymi z prowadzoną działalnością leczniczo-uzdrowiskową jak: budynek szpitalno-sanatoryjny Główny Dom Zdrojowy, budynek sanatoryjny stanowiące bazę pobytowo-zabiegową dla prowadzonej działalności oraz budynkami pomocniczymi: budynek administracyjno-biurowy, budynek Restauracji, który w części jest dzierżawiony firmie prowadzącej żywienie dla kuracjuszy (klientów) Uzdrowiska, kotłownia dostarczająca centralną wodę użytkową i ciepłą wodę mineralną oraz budynek gospodarczy.

Spółka posiada prawo użytkowania wieczystego gruntów, na których zlokalizowane są ww. budynki oraz park. Wszystkie nieruchomości gruntowe zlokalizowane są w strefie A ochrony uzdrowiskowej.

Wnioskodawca stara się uzyskać dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, oś 6 dziedzictwo regionalne, działanie 6.3 rozwój wewnętrznych potencjałów regionu, poddziałanie 6.3.2 wsparcie miejscowości uzdrowiskowych, na projekt pt. Rewitalizacja Uzdrowiska, etap 1: .... Pomoc publiczna w ramach przedmiotowego projektu udzielona zostanie w ramach pomocy inwestycyjnej na infrastrukturę lokalną zgodnie z warunkami udzielania pomocy określonej w rozporządzeniu Komisji UE nr 651/2014 z 17 czerwca 2014 r. Kwota pomocy będzie się odnosiła jedynie do kosztów kwalifikowanych projektu i zostaje skalkulowana jako iloczyn wartości kosztów kwalifikowanych projektu wykazanych we wniosku o dofinansowanie projektu oraz stopy współfinansowania określonej w SzOOP RPO WM, tj. 67,5%. Spółka będzie jedynym beneficjentem, który będzie realizował i rozliczał ten projekt. Wszystkie faktury VAT w ramach projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę.

Przedmiotem planowanego do realizacji projektu jest nowoczesne, zrównoważone zagospodarowanie i rewitalizacja zabytkowego Parku ... objętego ochroną konserwatorską, będącego uzupełnieniem programu terapeutycznego Uzdrowiska, poprzez zapewnienie infrastruktury uzdrowiskowej rekreacyjnej i sportowej. Projekt będzie realizowany wyłącznie na działkach będących własnością i w użytkowaniu wieczystym Wnioskodawcy. Założeniem projektowym jest aktywizacja ruchowa osób w różnym wieku integracja międzypokoleniowa, a także realizacja koncepcji aktywnego starzenia się. Park został podzielony na 4 strefy. Strefa A ogród sensoryczny, miejsca do gier planszowych, miejsce do gry w bule i ścieżki spacerowe. Ich nadrzędnym celem jest wspomaganie terapii uzdrowiskowej oraz aktywacja ruchowa i zajęciowa osób starszych. Strefa B strefa spotkań, plac zabaw dla dzieci przystosowany zarówno dla pełnosprawnych, jak i niepełnosprawnych oraz szachy terenowe, miejsce na stojaki rowerowe i mały ogród doznań, który będzie pobudzał zmysły. Nadrzędnym celem strefy B jest stworzenie przestrzeni do integracji społecznej. Strefa C ścieżki spacerowe, ścieżka rekreacyjna stanowiąca siłownię zewnętrzną, ścieżki do nordic walking. W ramach strefy przewidziano program służący aktywnym formom wypoczynku o umiarkowanym natężeniu. Strefa D obiekty i urządzenia głównie dla osób aktywnych, z możliwością obserwacji gier i zajęć ruchowych przez osoby z ograniczeniami ruchowymi, korty tenisowe, budynek zaplecza sanitarnego.

Zadania do realizacji obejmują trzy podstawowe zakresy:

  1. rewitalizacja infrastruktury parku, w tym budowa ścieżek utwardzonych, budowa nawierzchni przepuszczalnej ścieżek, budowa nawierzchni bezpiecznej (plac zabaw), budowa ramp dla niepełnosprawnych, budowa mostków, budowa schodów, budowa obszaru kortów tenisowych, budowa pawilonu, budowa instalacji elektrycznych i teletechnicznych;
  2. rewitalizacja zieleni parku, w tym nasadzenia zieleni wraz z pracami pielęgnacyjnymi, identyfikacja wizualna parku (opisy, tablice informacyjne itd.);
  3. wyposażenie parku w małą architekturę, w tym ławki, stoły, kosze, urządzenia ruchowe, urządzenia placu zabaw, lampy parkowe wysokie i niskie.

Park jest ogólnodostępny. W wyniku zrealizowania inwestycji dotyczącej Rewitalizacji Parku ... obiekt będzie udostępniany nieodpłatnie za wstęp na teren Parku nie będą pobierane żadne opłaty, bilety wstępu. Jedyne opłaty jakie będą pobierane to opłaty za korty tenisowe (korzystanie z kortów tenisowych oraz pawilonu sanitarnego służącego obsłudze logistyczno-organizacyjnej kortów).

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

  1. Korty tenisowe wraz z pawilonem sanitarnym służącym obsłudze logistyczno-organizacyjnej kortów, objęte zakresem realizowanego projektu, będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
  2. Obiekty te nie będą służyć innym rodzajom działalności niż działalność opodatkowana podatkiem VAT, jak np. działalności zwolnionej z podatku VAT lub działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
  3. Każdy użytkownik tych obiektów będzie ponosił opłatę za korzystanie z nich.
  4. Obiekty te nie będą udostępniane nieodpłatnie. Za korzystanie z kortów tenisowych oraz pawilonu sanitarnego służącego obsłudze logistyczno-organizacyjnej kortów będą pobierane opłaty.
  5. Park Zdrojowy (z wyłączeniem kortów tenisowych i pawilonu sanitarnego) nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Park będzie udostępniany nieodpłatnie za wstęp na teren Parku nie będą pobierane żadne opłaty, bilety wstępu.
  6. Wszystkie faktury VAT dokumentujące zakupy związane z realizacją projektu ... zarówno w zakresie budowy kortów tenisowych wraz z pawilonem sanitarnym, jak i w pozostałym zakresie, będą wystawiane na Wnioskodawcę; Wnioskodawca będzie wskazany jako nabywca na przedmiotowych fakturach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu ..., przysługuje prawo zastosowania przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego:

  1. w zakresie budowy kortów tenisowych wraz z pawilonem sanitarnym służącym obsłudze logistyczno-organizacyjnej kortów;
  2. w pozostałym zakresie wchodzącym w zakres rzeczowy realizowanego projektu ....

Ustalenie prawidłowości stosowania ww. przepisu jest istotne również z punktu widzenia dofinansowania, o które stara się Wnioskodawca na realizację przedmiotowego projektu, gdyż VAT zawarty w dowodach zakupu związanych z realizacją projektu, który beneficjent musiał zapłacić i zaliczyć w koszty jako niepodlegający zwrotowi podatek VAT od towarów i usług, staje się kosztem kwalifikowanym.

Zdaniem Wnioskodawcy, realizując projekt ..., Spółka nie będzie miała prawa, na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ planowane do realizacji przedsięwzięcie na potrzeby projektu nie będzie związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Park Zdrojowy znajdujący się w strefie A ochrony uzdrowiskowej.

Na podstawie art. 5 pkt 1.3. Ustawy o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych z dnia 28 lipca 2005 r. park jest urządzeniem lecznictwa uzdrowiskowego, wykorzystywanym w prowadzeniu lecznictwa uzdrowiskowego. Wymagania, jakim powinny odpowiadać urządzenia lecznictwa uzdrowiskowego, uwzględniają bezpieczeństwo pacjenta i konieczność zachowania standardów świadczeń opieki zdrowotnej, a także wskazania nauki i praktyki. Dla parku i ścieżek ruchowych wymagania te określone są w § 12 rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 2 kwietnia 2012 r., m.in. powinny być zlokalizowane w strefie A ochrony uzdrowiskowej; powierzchnia parku, jego usytuowanie i rodzaj roślinności powinny zapewniać kształtowanie korzystnych warunków środowiska uzdrowiskowego; na terenie parku powinny znajdować się: ławki, pojemniki na odpady, a także odpowiednie oświetlenie; na terenie parku można wyznaczyć ścieżki rowerowe; ścieżki rowerowe powinny być utwardzone i umożliwiać poruszanie się osób pieszych oraz niepełnosprawnych na wózkach inwalidzkich; ścieżki ruchowe powinny być wyposażone w specjalne informacje określające sposób, w jaki się z nich korzysta. Cel terapeutyczny Parku wynika wprost z ustawy oraz wpisuje się w logiczny sposób w ramy świadczenia opieki medycznej w lecznictwie uzdrowiskowym. Zadania terapeutyczne realizowane w Parku Zdrojowym stanowią w procesie udzielania świadczeń w zakresie lecznictwa uzdrowiskowego niezbędny etap do osiągnięcia celu terapeutycznego jakim jest przywracanie i poprawa stanu zdrowia osób chorujących przewlekle lub wracających do zdrowia po ciężkich chorobach czy urazach, a także jako profilaktyka mająca na celu utrzymanie zdolności do pracy i utrwalanie stanu zdrowia.

Wobec powyższego Park Zdrojowy jest związany z świadczeniem usług w zakresie opieki medycznej służącym profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, a więc działalnością zwolnioną z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18. Wnioskodawca pragnie podkreślić, że w wyniku zrealizowania projektu dotyczącego Rewitalizacji Parku ...., obiekt będzie udostępniał nieodpłatnie (za wstęp na teren Parku nie będą pobierane żadne opłaty, bilety wstępu). Otrzymane dofinansowanie i realizacja przedmiotowego projektu nie będzie mieć bezpośredniego wpływu na cenę usług świadczonych lub cenę towarów dostarczonych przez Wnioskodawcę.

W ocenie Wnioskodawcy, nie będzie on miał prawa, na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ planowany do realizacji projekt nie będzie związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem opisanym niżej.

Wyjątek stanowią nakłady związane z budową kortów tenisowych wraz z pawilonem sanitarnym służącym obsłudze logistyczno-organizacyjnej kortów, gdyż są to nakłady na obiekty związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Następstwem tej części projektu będzie prowadzenie działalności opodatkowanej odpłatny wynajem kortów. Dokonywane zakupy związane z realizacją tej części projektu mają związek z transakcjami opodatkowanymi, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zatem, realizacja projektu ...

  • jest powiązana ze sprzedażą opodatkowaną tylko w zakresie budowy kortów tenisowych wraz z pawilonem sanitarnym służącym obsłudze logistyczno-organizacyjnej kortów, ponieważ za korzystanie z tych obiektów będą pobierane opłaty; Wnioskodawca będzie prowadził opodatkowaną podatkiem VAT działalność w tej części obszaru, którego projekt dotyczy;
  • nie jest powiązana ze sprzedażą opodatkowaną w pozostałym zakresie, ponieważ Park jest ogólnodostępny, będzie udostępniany nieodpłatnie, za wstęp nie będą pobierane żadne opłaty, bilety wstępu; Wnioskodawca nie będzie prowadził opodatkowanej podatkiem VAT działalności w obszarze, którego projekt dotyczy.

Reasumując:

  1. Wnioskodawcy przysługuje prawo zastosowania przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z ponoszonymi wydatkami w zakresie budowy kortów tenisowych wraz z pawilonem sanitarnym służącym obsłudze logistyczno-organizacyjnej kortów. Oznacza to, że od wydatków związanych z tą częścią projektu może odliczać podatek naliczony w całości, gdyż są to nakłady związane z działalnością opodatkowaną.
  2. Wnioskodawcy nie przysługuje prawo zastosowania przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z ponoszonymi wydatkami w pozostałym zakresie wchodzącym w zakres rzeczowy projektu ..., gdyż są to nakłady nie związane z działalnością opodatkowaną. Wnioskodawca nie prowadzi opodatkowanej podatkiem VAT działalności w obszarze, którego projekt dotyczy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Kwestię prawa do odliczenia podatku od towarów i usług reguluje przepis art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w myśl którego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit a) tej ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Wyrażoną wyżej generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a i art. 90 ustawy o VAT.

W świetle art. 86 ust. 2a tej ustawy w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

W myśl art. 90 ust. 1 ww. ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z powołanego art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że związek zakupu z czynnością opodatkowaną jest jednym z podstawowych warunków, które musi spełnić podatnik, aby mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony. Przepis ten wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

W podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy wskazać, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 tej ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzącym działalność w zakresie ochrony zdrowia (opieki medycznej), do której stosowane jest zwolnienie od podatku od towarów i usług. Oprócz działalności leczniczej zwolnionej z VAT Spółka prowadzi również działalność opodatkowaną.

Wnioskodawca stara się uzyskać dofinansowanie z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, oś 6 dziedzictwo regionalne, działanie 6.3 rozwój wewnętrznych potencjałów regionu, poddziałanie 6.3.2 wsparcie miejscowości uzdrowiskowych, na projekt dotyczący rewitalizacji Uzdrowiska.

Zadania do realizacji obejmują trzy podstawowe zakresy:

  1. rewitalizacja infrastruktury parku, w tym budowa ścieżek utwardzonych, budowa nawierzchni przepuszczalnej ścieżek, budowa nawierzchni bezpiecznej (plac zabaw), budowa ramp dla niepełnosprawnych, budowa mostków, budowa schodów, budowa obszaru kortów tenisowych, budowa pawilonu, budowa instalacji elektrycznych i teletechnicznych;
  2. rewitalizacja zieleni parku, w tym nasadzenia zieleni wraz z pracami pielęgnacyjnymi, identyfikacja wizualna parku (opisy, tablice informacyjne itd.);
  3. wyposażenie parku w małą architekturę, w tym ławki, stoły, kosze, urządzenia ruchowe, urządzenia placu zabaw, lampy parkowe wysokie i niskie.

Park jest ogólnodostępny. W wyniku zrealizowania inwestycji dotyczącej Rewitalizacji Parku ... obiekt będzie udostępniany nieodpłatnie za wstęp na teren Parku nie będą pobierane żadne opłaty, bilety wstępu. Jedyne opłaty jakie będą pobierane to opłaty za korty tenisowe (korzystanie z kortów tenisowych oraz pawilonu sanitarnego służącego obsłudze logistyczno-organizacyjnej kortów).

Korty tenisowe wraz z pawilonem sanitarnym służącym obsłudze logistyczno-organizacyjnej kortów, objęte zakresem realizowanego projektu, będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Obiekty te nie będą służyć innym rodzajom działalności niż działalność opodatkowana podatkiem VAT, jak np. działalności zwolnionej z podatku VAT lub działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Każdy użytkownik tych obiektów będzie ponosił opłatę za korzystanie z nich. Obiekty te nie będą udostępniane nieodpłatnie.

Park Zdrojowy (z wyłączeniem kortów tenisowych i pawilonu sanitarnego) nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Park będzie udostępniany nieodpłatnie za wstęp na teren Parku nie będą pobierane żadne opłaty, bilety wstępu.

Wszystkie faktury VAT dokumentujące zakupy związane z realizacją projektu zarówno w zakresie budowy kortów tenisowych wraz z pawilonem sanitarnym, jak i w pozostałym zakresie, będą wystawiane na Wnioskodawcę; Wnioskodawca będzie wskazany jako nabywca na przedmiotowych fakturach.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie budowy kortów tenisowych wraz z pawilonem sanitarnym służącym obsłudze logistyczno-organizacyjnej kortów oraz w pozostałym zakresie wchodzącym w zakres rzeczowy realizowanego projektu.

Jak wcześniej wskazano, odliczenie podatku naliczonego na podstawie art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych.

Należy w tym miejscu podkreślić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako generalna zasada podatku VAT, nie może być ograniczane ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo.

Realizacja tego prawa powinna być dokonana niezwłocznie co do wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Fundamentalne znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

W kontekście omawianej sprawy należy zauważyć, że w odniesieniu do zakupów związanych z budową kortów tenisowych wraz z pawilonem sanitarnym służącym obsłudze logistyczno-organizacyjnej kortów Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, gdyż jak wskazał Wnioskodawca korty tenisowe wraz z pawilonem sanitarnym służącym obsłudze logistyczno-organizacyjnej kortów będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Obiekty te nie będą służyć innym rodzajom działalności niż działalność opodatkowana podatkiem VAT, jak np. działalności zwolnionej z podatku VAT lub działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Natomiast w odniesieniu do zakupów związanych z pozostałym zakresem realizowanego projektu Rewitalizacji Parku ... Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, gdyż jak wskazał Wnioskodawca Park Zdrojowy (z wyłączeniem kortów tenisowych i pawilonu sanitarnego) nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, będzie udostępniany nieodpłatnie.

Tym samym prezentowane stanowisko, że:

  1. Wnioskodawcy przysługuje prawo zastosowania przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z ponoszonymi wydatkami w zakresie budowy kortów tenisowych wraz z pawilonem sanitarnym służącym obsłudze logistyczno-organizacyjnej kortów;
  2. Wnioskodawcy nie przysługuje prawo zastosowania przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z ponoszonymi wydatkami w pozostałym zakresie wchodzącym w zakres rzeczowy projektu

-jest prawidłowe.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo należy zauważyć, że niniejsza interpretacja nie zawiera analizy kwestii, czy wskazane w opisie sprawy dofinansowanie stanowi wynagrodzenie lub bezpośrednią dopłatę do ceny podlegającą opodatkowaniu. Zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, albo zmiany stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej