w zakresie opodatkowania dostawy działki - Interpretacja - IBPP1/4512-388/16-1/AR

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 24.08.2016, sygn. IBPP1/4512-388/16-1/AR, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

w zakresie opodatkowania dostawy działki

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2015 r., poz. 643.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 25 maja 2016 r. (data wpływu 30 maja 2016 r.), uzupełnionym pismem z 25 lipca 2016 r. (data wpływu 27 lipca 2016 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działki jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 maja 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy działki.

Wniosek został uzupełniony pismem z 25 lipca 2016 r. (data wpływu 27 lipca 2016 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 19 lipca 2016 r. znak IBPP1/4512-388/16/AR.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

X Spółka z o.o. (Jednostka) będąca rezydentem Polski, mająca siedzibę na terenie kraju prowadzi działalność usługową i jest czynnym podatnikiem VAT zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Na początku roku Spółka nabyła niezabudowaną działkę gruntową w celach handlowych od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą. Dla niniejszej nieruchomości według obu stron transakcji będących podatnikami VAT nie przysługiwało zwolnienie z podatku od towarów i usług, w związku z czym na podstawie otrzymanej faktury VAT od sprzedawcy, X Spółka dokonała odliczenia podatku naliczonego od nabycia ww. działki. Obecnie Jednostka nawiązała kontakt handlowy z podmiotem będącym również Spółką kapitałową i czynnym podatnikiem VAT, która zainteresowana jest nabyciem tejże nieruchomości od X Spółki. Niniejszy przedmiot przyszłej transakcji jest działką gruntu o powierzchni 1.233 m2, a na działce znajduje się trwale nie związany z gruntem blaszany pawilon handlowy. Dla opisywanej działki została wydana już prawomocna decyzja o warunkach zabudowy na pawilon handlowo-usługowy trwale związany z gruntem przez Prezydenta miasta na terenie, którego znajduje się działka. W związku z powyższym X Spółka posiada już prawomocne warunki zabudowy dla obiektu handlowego - usługowego, które zostaną przeniesione wraz z nieruchomością na przyszłego nabywcę w przypadku sprzedaży nieruchomości przez Jednostkę.

W uzupełnieniu wniosku podano, że:

  1. Powołana w opisie stanu faktycznego X Spółka jest Wnioskodawcą, czyli jest to Spółka . Zastosowane nazewnictwo X Spółka miało na celu jedynie uproszczenie nazewnictwa we wniosku.
  2. Na wstępie celem wyjaśnienia i uzupełnienia informacji Wnioskodawca przybliża stan faktyczny: znajdujący się na działce blaszany obiekt nie jest i nie był trwale związany z gruntem, trudno nazwać go pawilonem handlowym, bardziej pasuje określenie: obiekt typu blaszak. Obiekt ten nie przedstawia żadnej wartości, nadaje się jedynie do złomowania (usunięcia z nieruchomości). Wnioskodawca nabył niniejszą nieruchomość jako niezabudowaną ze znajdującą się na niej nie związanym trwałe z gruntem obiektem typu blaszak w celu dalszej jej odsprzedaży. W związku z faktem, że przedmiotowa nieruchomość została nabyta w dniu 7 stycznia 2016 r. Spółka nie jest w stanie odpowiedzieć na niektóre pytania dotyczące historii tej działki i blaszanego obiektu, przez Spółkę obiekt ten nie był i nie jest użytkowany, nie stanowi też żadnej wartości materialnej.
  1. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 16 lipca 2010 roku z tytułu rezygnacji ze zwolnienia z art. 113 ust 1 lub 9 ustawy. Spółka prowadzi działalność w zakresie wykonywania różnego rodzaju usług doradczych, szkoleniowych i innych opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
  2. Przedmiotowa działka została nabyta 7 stycznia 2016 roku.
  3. Dostawa nieruchomości na rzecz Wnioskodawcy podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
  4. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem niniejszej nieruchomości.
  5. Wnioskodawca nabył nieruchomość jako niezabudowaną, notariusz opisał jedynie w akcie nabycia fakt, że na nieruchomości znajduje się nie związany trwale z gruntem budynek typu blaszak.
  6. Wnioskodawca nie posiada wiedzy, kto i kiedy posadowił blaszany pawilon na nieruchomości. Spółka nie traktuje blaszanego pawilonu jako jakiejkolwiek własności ekonomicznej, ponieważ obiekt ten nie przedstawia żadnej wartości materialnej. Spółka nabyła niniejszą nieruchomość w celu jej dalszej odsprzedaży i nie wykorzystuje jej, ani obiektu blaszanego do prowadzenia tam swojej działalności.
  7. Cała nieruchomość jest we władaniu Spółki, nikt inny nie posiada żadnych praw do tej nieruchomości ani do znajdującego się na niej obiektu typu blaszak.
  8. Nie było i nie będzie żadnych rozliczeń dotyczących blaszanego pawilonu, nie stanowił on żadnej wartości, nie była w akcie nabycia podana żadna jego wartość, w związku z tym nie było żadnej faktury VAT związanej z blaszanym pawilonem
  9. Wnioskodawca nie wykorzystywał i nie będzie wykorzystywał obiektu typu blaszak do prowadzenia własnej działalności. Przedmiotowa nieruchomość zostanie sprzedana jako niezabudowana z obowiązującą decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu ze znajdującym się na niej obiektem typu blaszak.
  10. Na dzień sprzedaży blaszany pawilon nie będzie (jak i teraz nie jest) obiektem budowlanym trwale związanym z gruntem.
  11. Na dzień planowanej dostawy blaszany pawilon nie będzie stanowił budowli w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawa Budowlanego (Dz. U. z 2016 r. poz. 290).
  12. Blaszany pawilon nie jest i nie będzie trwale związany z gruntem.
  13. Spółka nie posiada wiedzy czy pawilon został kiedykolwiek oddany do użytkowania.
  14. Spółka nie nabywała blaszanego pawilonu, a jedynie niezabudowaną nieruchomość, na której ten blaszany obiekt się znajdował, nie było żadnego wskazania ceny blaszanego pawilonu gdyż nie stanowi on żadnej wartości, w związku z czym Spółka nie korzystała z odliczenia z tytułu nabycia samego pawilonu.
  15. Spółka nie posiada wiedzy, czy kiedykolwiek blaszany pawilon był przedmiotem najmu lub jakiejkolwiek innej umowy. Od momentu nabycia przez Spółkę przedmiotowej nieruchomości, znajdujący się na niej blaszany pawilon nie jest i nie będzie przedmiotem żadnych umów.
  16. Spółka nie posiada informacji czy w ogóle (i ewentualnie kiedy) nastąpiło pierwsze zajęcie (używanie) pawilonu na cele działalności gospodarczej poprzedniego właściciela.
  17. Blaszany pawilon nie jest wykorzystywany do prowadzenia w nim żadnych czynności w ramach działalności gospodarczej.
  18. Spółka nie ponosiła i nie będzie ponosić żadnych wydatków na ulepszenie blaszanego pawilonu.
  19. Spółka nie ponosiła żadnych wydatków opisanych w pkt 18.
  20. Przedmiotem sprzedaży będzie działka niezabudowana,
  1. działka nie jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego,
  2. działka na dzień sprzedaży będzie objęta obowiązującą decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wskazany w warunkach zabudowy rodzaj inwestycji - zabudowa usługowa. (w dniu 6 października 2015 r Prezydent Miasta C. wydał decyzję o Warunkach zabudowy nr znak z której wynika , że jest ustalony sposób zagospodarowania i warunki zabudowy dla przedmiotowej nieruchomości jako zabudowa usługowa),
  3. przy nabyciu działki Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  4. przedmiotowa działka została nabyta przez Wnioskodawcę w celach jej dalszej odsprzedaży. Spółka nie wykorzystuje niniejszej nieruchomości do prowadzenia na niej działalności gospodarczej.

Przedmiotowa działka jest nieruchomością niezabudowaną z obowiązującą decyzją (wskazanej w II. pkt 20b, o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wskazany w warunkach zabudowy rodzaj inwestycji - zabudowa usługowa), w związku z czym zdaniem Spółki nie może ona skorzystać ze zwolnienia z art. 43 ust 1 pkt 9 (ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług) i powinna traktować przedmiotową nieruchomość niezabudowaną jako teren budowlany podlegający opodatkowaniu stawką 23% VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, że dostawę wyżej opisanej działki niezabudowanej, jeżeli dla tej nieruchomości została wydana prawomocna decyzja o warunkach zabudowy, należy uznać za dostawę terenu budowlanego opodatkowanego podatkiem od towarów i usług stawką 23%?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zatem jako towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT). Zgodnie z ww. przepisami grunt spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a jego sprzedaż traktowana jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów. Wprawdzie zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Definicja terenów budowlanych zawarta została w art. 2 pkt 33 ustawy o VAT i zgodnie z tym przepisem przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. A zatem w sytuacji gdy dla danego terenu niezabudowanego wydano prawomocną decyzję o warunkach zabudowy, to właśnie tej decyzji należy nadać decydujące znaczenie dla oceny przeznaczenia danego terenu, w tym również dla potrzeb art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT W związku z powyższym niniejsza nieruchomość posiadająca taką decyzję jest już traktowana jako działka budowlana przy sprzedaży której podatnik nie może skorzystać ze zwolnienia, a przyszła transakcja sprzedaży powinna zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług w obowiązującej dla tej transakcji stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Należy podkreślić, że zwolnione od podatku od towarów i usług w oparciu o powołany wyżej art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy są dostawy nieruchomości spełniające łącznie 2 warunki, tj.:

  1. przedmiotem dostawy musi być teren niezabudowany,
  2. teren ten nie może spełniać definicji terenu budowlanego, zawartej w art. 2 pkt 33 ustawy.

Stosownie do art. 2 pkt 33 ustawy, tereny budowlane to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o którym mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Treść powyższego artykułu jest zgodna z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen z którego wynika, że teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę.

W myśl art. 2 pkt 33 ustawy o VAT cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Należy w tym miejscu nawiązać do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (t.j. Dz. U. z 2015 r., poz. 199, ze zm.), zgodnie z którym ustawa określa:

  1. zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej,
  2. zakres i sposoby postępowania w sprawach przeznaczania terenów na określone cele oraz ustalania zasad ich zagospodarowania i zabudowy.

Natomiast art. 4 ust. 1 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym stanowi, że ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

  1. lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;
  2. sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

O przeznaczeniu terenu decydują więc akty prawa miejscowego miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku jego braku decyzja o warunkach zabudowy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że przedmiotem sprzedaży będzie działka niezabudowana. Przedmiotowa działka na dzień sprzedaży będzie objęta obowiązującą decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, wskazany w warunkach zabudowy rodzaj inwestycji - zabudowa usługowa (w dniu 6 października 2015 r Prezydent Miasta C. wydał decyzję o warunkach zabudowy nr znak z której wynika, że jest ustalony sposób zagospodarowania i warunki zabudowy dla przedmiotowej nieruchomości jako zabudowa usługowa).

Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że zbycie przedmiotowej działki nie będzie korzystało ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Planowana dostawa nie będzie również mogła być objęta zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z opisu sprawy wynika, że przy nabyciu działki Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak również Spółka nie wykorzystuje niniejszej nieruchomości do prowadzenia na niej działalności gospodarczej, tak więc również zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 jest w przedmiotowej sprawie wykluczone.

Zatem odnosząc się do opisu sprawy należy uznać, że transakcja dostawy gruntu, o którym mowa w rozpatrywanej sprawie podlegać będzie opodatkowaniu 23% stawką podatku od towarów usług, zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz.U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 718 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach