Czy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w odniesieniu do wydatków w zakresie budowy linii tramwajowej, budowy zajezdni, p... - Interpretacja - ITPP1/443-1554/11/TS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 26.01.2012, sygn. ITPP1/443-1554/11/TS, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Czy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w odniesieniu do wydatków w zakresie budowy linii tramwajowej, budowy zajezdni, przebudowy skrzyżowań, budowy pasów autobusowych, systemu ITS (Inteligentny System Transportowy), dostawy pociągów tramwajowych, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT w związku ze sprzedażą opodatkowaną (sprzedażą biletów miejskich)?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2011 r. (data wpływu 18 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniu 23 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 23 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu .

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Zgodnie z uchwałą Rady Miasta z dnia 27 października 2010 r. w sprawie utworzenia samorządowego zakładu budżetowego Zarządu Komunikacji Miejskiej powstał samorządowy zakład budżetowy Zarząd Komunikacji Miejskiej. Zgodnie z nadanym statutem celem działalności Wnioskodawcy jest efektywne zarządzanie jakością publicznego transportu pasażerskiego w ramach lokalnego transportu zbiorowego oraz procesami ruchu w systemie transportowym miasta. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Od 1 stycznia 2012 r. samorządowy zakład budżetowy Zarząd Komunikacji Miejskiej zostanie przekształcony w jednostkę budżetową Zarząd Komunikacji Miejskiej, która również będzie czynnym podatkiem VAT. W złożonym wniosku wskazano, iż Gmina jest beneficjentem projektu , który realizuje przez swoje trzy jednostki organizacyjne: powołaną w strukturach Urzędu Miasta Jednostkę Realizującą Projekt V, Miejski Zarząd Dróg i Mostów oraz Wnioskodawcę. Do ponoszenia wydatków w ramach projektu upoważnione są 2 podmioty Urząd Miasta i Wnioskodawca. Inwestycja będzie współfinansowana ze środków dostępnych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej, pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wnioskodawca upoważniony zostanie do ponoszenia wydatków w zakresie: budowy linii tramwajowej, budowy zajezdni, przebudowy skrzyżowań, budowy pasów autobusowych, systemu ITS (Inteligentny System Transportowy), dostawy 15 pociągów tramwajowych. Majątek wytworzony w ramach realizacji projektu będzie stanowił własność Gminy, a zarządzał nim będzie Wnioskodawca. Tabor tramwajowy zostanie przekazany wyłonionemu przewoźnikowi, który będzie płacił wynagrodzenie Wnioskodawcy za możliwość korzystania z taboru i torowiska tramwajowego i jednocześnie otrzymywał wynagrodzenie od Wnioskodawcy za wykonanie usługi przewozowej w zakresie miejskiej komunikacji zbiorowej. Wnioskodawca wykonuje i będzie wykonywał czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług dotyczące sprzedaży i dystrybucji biletów komunikacji miejskiej.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 stycznia 2012 r. Wnioskodawca poinformował, iż w związku z podjętą przez Radę Miasta uchwałą z dnia 30 listopada 2011 r. w sprawie likwidacji zakładu budżetowego pod nazwą Zarząd Komunikacji Miejskiej w celu jego przekształcenia w jednostkę budżetową pod nazwą Zarząd Komunikacji Miejskiej i nadania statutu jednostce, nastąpiła zmiana numerów NIP i REGON Wnioskodawcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w odniesieniu do wydatków w zakresie budowy linii tramwajowej, budowy zajezdni, przebudowy skrzyżowań, budowy pasów autobusowych, systemu ITS (Inteligentny System Transportowy), dostawy pociągów tramwajowych, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT w związku ze sprzedażą opodatkowaną (sprzedażą biletów miejskich)...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w odniesieniu do wydatków w zakresie budowy linii tramwajowej, budowy zajezdni, przebudowy skrzyżowań, budowy pasów autobusowych, systemu ITS (Inteligentny System Transportowy), dostawy pociągów tramwajowych, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT w związku ze sprzedażą opodatkowaną, a mianowicie sprzedażą biletów miejskich.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Treść cytowanego powyżej przepisu art. 86 ust. 1 wskazuje, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca, który z dniem 1 stycznia 2012 r. przekształcony został z samorządowego zakładu budżetowego w jednostkę budżetową, uczestniczy w realizacji projektu . Inwestycja współfinansowana będzie ze środków Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej, pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Wnioskodawca upoważniony zostanie do ponoszenia wydatków w zakresie: budowy linii tramwajowej, budowy zajezdni, przebudowy skrzyżowań, budowy pasów autobusowych, systemu ITS (Inteligentny System Transportowy), dostawy 15 pociągów tramwajowych. Majątek wytworzony w ramach realizacji projektu będzie stanowił własność Gminy, a zarządzał nim będzie Wnioskodawca. Wnioskodawca, będący podatnikiem VAT czynnym, prowadzi sprzedaż opodatkowaną (sprzedaż i dystrybucja biletów komunikacji miejskiej).

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy w związku z realizowanym projektem będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem jak wskazano poniesione w jego ramach wydatki w zakresie budowy linii tramwajowej, budowy zajezdni, przebudowy skrzyżowań, budowy pasów autobusowych, systemu ITS (Inteligentny System Transportowy), dostawy 15 pociągów tramwajowych, będą miały związek z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Przy czym odliczenie te będzie przysługiwało, o ile faktury VAT będą dokumentowały poniesienie wydatków przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy