Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) " podstawą opodatkowania jest obró... - Interpretacja - US35/PP1/443-67/04/DG

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 27.07.2004, sygn. US35/PP1/443-67/04/DG, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) " podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnych charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług".

W obowiązującym od 1 maja 2004 r. stanie prawnym dotacje i subwencje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze (np. refundacje) podlegają opodatkowaniu VAT. Nie każda jednak dotacja i subwencja oraz inna dopłata o podobnym charakterze podlega temu opodatkowaniu, ale tylko ta, która jest związana z przedmiotem opodatkowania VAT, czyli z dostawą towarów lub ze świadczeniem usług. Poza opodatkowaniem VAT pozostają zatem te dotacje i subwencje oraz inne dopłaty o podobnym charakterze, które nie mają bezpośredniego związku z dostawą towarów lub ze świadczeniem usług.

W związku z powyższym tut. organ podatkowy potwierdza stanowisko podatnika, iż dotacja podmiotowa przeznaczona na pokrycie kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu VAT. Natomiast dotacja przedmiotowa, przeznaczona na określone zadania, jeżeli spełnia warunek "związana z dostawą lub świadczeniem usług" jest opodatkowana stawką właściwą dla danej dostawy lub świadczenia usług, z którymi jest związana.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Natomiast w myśl art. 90 ust. 1-10 ustawy w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części tych kwot, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Oznacza to, że do obrotu, na podstawie którego podatnik będzie liczył proporcję, wlicza się także wysokość sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu. Do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1, tj. dotacje nie związane z dostawą lub świadczeniem usług. W związku z powyższym tut. organ podatkowy nie zgadza się ze zdaniem podatnika, iż dotacji podmiotowych przeznaczonych na pokrycie kosztów działalności nie wlicza się do całościowego obrotu. Natomiast nie będzie podlegać wliczeniu:- obrót uzyskany z dostawy towarów zaliczanych przez podatnika na podstawie przepisów o podatku dochodowym do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności,- obrót uzyskany z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 w poz. 3 (usługi finansowe) w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż podatnik świadczy zarówno usługi podlegające opodatkowaniu jak i zwolnione (usługi w zakresie pozostałych form kształcenia). W związku z powyższym konieczność zastosowania art. 90 ustawy uzależniona jest od faktu czy jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W w/w załączniku zwolnieniem od podatku od towarów i usług objęto w pozycji 11 pod symbolem PKWiU ex 92 "usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem" - z wyłączeniami zawartymi w punktach 1 - 8. W punkcie 4 powyższego wyłączenia wymieniono - "wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe".

Zgodnie natomiast z art. 41 ust. 2 ww. ustawy, dla towarów i usług wymienionych w zał. Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% w pozycji 156 pod symbolem PKWiU ex 92.3 wymieniono "Usługi rozrywkowe pozostałe - wyłącznie wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy: 1) w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), 2) związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), 3) świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11)".

Zatem w świetle w/w przepisów oraz przedstawionego w piśmie stanu faktycznego, w przypadku gdy podatnik sprzedaje wstęp na przedstawienie za kwotę ryczałtową obcej firmie, zobowiązany jest do naliczenia 7% stawki VAT.

Natomiast w przypadku sprzedaży przedstawienia za kwotę ryczałtową innemu teatrowi, który we własnym zakresie i według własnych cen rozprowadza bilety - zgodnie z art. 43 ust. 1 ustawy o VAT usługi takie podlegają zwolnieniu.

W przypadku zaś zaproszeń zwyczajowo rozprowadzanych nieodpłatnie wśród gości specjalnych na przedstawienia premierowe, podatnik również jest zobowiązany do naliczenia 7% stawki VAT na podstawie art. 41 ust. 2 w/w ustawy, mamy bowiem do czynienia z "wstępem" na przedstawienie.

Wykłady otwarte dla uczniów, studentów i miłośników teatru zaklasyfikowane przez podatnika do grupowania PKWiU 80.42.20-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia" na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy o VAT jako usługi wymienione w poz. 7 załącznika Nr 4 (usługi w zakresie edukacji) podlegają zwolnieniu z VAT.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście