Gmina ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na renowacji rynku wg. klucza powierzchniowego -jest w sta... - Interpretacja - IBPP4/443-1526/11/AŚ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 05.01.2012, sygn. IBPP4/443-1526/11/AŚ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Gmina ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu polegającego na renowacji rynku wg. klucza powierzchniowego -jest w stanie dokonać alokacji podatku naliczonego związanego z ww. projektem do czynności opodatkowanych niepodlegających podatkowi VAT

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2011r. (data wpływu do tut. organu 21 października 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 grudnia 2011r. (data wpływu 23 grudnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pn. ... - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 października 2011r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 19 grudnia 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pn. ....

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca realizuje projekt pn. .... Projekt ten jest dofinansowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, Oś Priorytetowa 6. Spójność wewnątrzregionalna. Działanie 6.1 Rozwój miast, Schemat A: Projekty realizowane wyłącznie w ramach programów rewitalizacji, z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Całkowity koszt projektu wynosi 2.375.196 zł, z czego:

  • 1.072.326 zł stanowią wydatki niekwalifikowane w projekcie (w całości finansowane przez Miasto),
  • 1.302.870 zł stanowią wydatki kwalifikowane, w tym 70%, czyli 912.009 zł to dofinansowanie z RPO, a 30%, czyli 390.861 zł to wkład własny Miasta.

Celem tego projektu jest regeneracja i uporządkowanie przestrzeni publicznej w centrum Miasta. W ramach prowadzonej inwestycji podjęto następujące prace:

  • roboty rozbiórkowe i przygotowawcze,
  • remont kanalizacji burzowej, sieci wodociągowej, budowa kanalizacji sanitarnej,
  • ułożenie nawierzchni, chodników, miejsc parkingowych, dróg dojazdowych, placów manewrowych,
  • roboty wykończeniowe - zieleń i mała architektura (kosze, drzewka, ławki), mury oporowe z balustradami, schody i pochylnie, przebudowa pomnika i budowa fontanny.

Na znacznej części płyty Rynku wykonane zostaną miejsca parkingowe (ok. 60 miejsc) wraz z dojazdami oraz ogródki gastronomiczne i plac postoju taksówek. Pozostała część Rynku to chodniki, mury oporowe, schody, pochylnie oraz część rekreacyjna tj. pomnik, fontanna, ławki, zieleń.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wykonawcy robót wystawiają faktury VAT. Wnioskodawca złożył oświadczenie, że nie ma możliwości prawnych odzyskania podatku VAT w ramach przedmiotowego projektu, dlatego też podatek VAT jest obecnie kosztem kwalifikowanym w prowadzonym projekcie. Jednakże w trakcie realizacji inwestycji zaistniały następujące okoliczności:

  • w zakresie prowadzonej inwestycji renowacji Rynku Miasto nie uzyskuje obecnie żadnych przychodów opodatkowanych, natomiast po jej zakończeniu Miasto zamierza zawrzeć umowy dzierżawy.

Po zakończeniu robót budowlanych Gmina planuje przekazać w dzierżawę do sp. z o.o. całość kanalizacji burzowej, sanitarnej oraz sieci wodociągowej. Oprócz tego Miasto planuje także zawrzeć umowy na dzierżawę tej części Rynku, w skład której będą wchodziły miejsca parkingowe wraz z dojazdami, place manewrowe, ogródki gastronomiczne oraz plac postoju taksówek - łącznie ok. 60% powierzchni Rynku.

W piśmie z dnia 19 grudnia 2011r., będącym uzupełnieniem do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wskazano, że:

Efekty projektu ..." będą wykorzystywane przez Gminę Miejską do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (dzierżawa części rynku, dzierżawa remontowanej kanalizacji burzowej i sieci wodociągowej oraz wybudowanej kanalizacji sanitarnej) oraz do czynności niepodlegających podatkowi VAT (część rynku publiczna ogólnie dostępna i nieodpłatnie udostępniana wszystkim użytkownikom: tj. chodniki, mury oporowe, schody, pochylnie, część rekreacyjna).

Wnioskodawca jest w stanie dokonać alokacji podatku naliczonego (w odniesieniu do remontu rynku), związanego z ww. projektem do czynności opodatkowanych i niepodlegających podatkowi VAT - klucz powierzchniowy.

Natomiast towary i usługi zakupione w celu remontu kanalizacji burzowej i sieci wodociągowej oraz wybudowania kanalizacji sanitarnej będą związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (dzierżawa).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu pn. ......

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Termin wykorzystywane" oznacza zamiar ich wykorzystania, a nie dokonany już fakt wykorzystania nabytych towarów i usług celem wykonania czynności podatkowych VAT. Zamiar wykonywania czynności opodatkowanych, uprawnia podatnika do dokonywania odliczeń podatku należnego od podatku naliczonego m.in. w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę.

Wnioskodawca ma zamiar po zakończeniu realizacji projektu oddać w dzierżawę część płyty Rynku oraz całość kanalizacji burzowej, sanitarnej i sieci wodociągowej, czyli wykonywać czynności opodatkowane.

W zaistniałej sytuacji Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż może dokonać odliczenia 100% podatku VAT kwoty podatku naliczonego w fakturach za roboty związane z budową kanalizacji burzowej, sanitarnej i sieci wodociągowej, natomiast w pozostałym zakresie prac w takiej części, w jakiej będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Czyli, jeżeli przedmiotem dzierżawy będzie 60% powierzchni Rynku, to Wnioskodawca może dokonać odliczeń 60% podatku VAT kwoty podatku naliczonego w fakturach za roboty ściśle związane z przedmiotem dzierżawy, czyli z faktur za wykonanie nawierzchni Rynku. Dokonywanie odliczeń podatku naliczonego od podatku należnego Wnioskodawca może dokonywać w trakcie realizacji projektu, pomimo iż czynności generujące podatek VAT zaistnieją dopiero po zakończeniu realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Z orzecznictwa TS UE wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego w zasadzie nie może być ograniczone ani pod względem czasu, ani pod względem zakresu przedmiotowego. TS UE zwracał uwagę, iż właśnie zasada odliczenia podatku naliczonego zapewnia uzyskanie neutralności podatku. System odliczeń podatku oznacza całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od obciążeń z tytułu VAT zapłaconego lub należnego (do zapłaty) w prowadzonej działalności gospodarczej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji zamiaru wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż nabycie towarów i usług przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich dla czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać już w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca (czynny, zarejestrowany podatnik podatku VAT) realizuje projekt pn. .... Celem tego projektu jest regeneracja i uporządkowanie przestrzeni publicznej w centrum Miasta. W ramach prowadzonej inwestycji podjęto następujące prace:

  • roboty rozbiórkowe i przygotowawcze,
  • remont kanalizacji burzowej, sieci wodociągowej, budowa kanalizacji sanitarnej,
  • ułożenie nawierzchni, chodników, miejsc parkingowych, dróg dojazdowych, placów manewrowych,
  • roboty wykończeniowe - zieleń 1 mała architektura (kosze, drzewka, ławki), mury oporowe z balustradami, schody i pochylnie, przebudowa pomnika i budowa fontanny.

Na znacznej części płyty Rynku wykonane zostaną miejsca parkingowe (ok. 60 miejsc) wraz z dojazdami oraz ogródki gastronomiczne i plac postoju taksówek. Pozostała część Rynku to chodniki, mury oporowe, schody, pochylnie oraz część rekreacyjna tj. pomnik, fontanna, ławki, zieleń.

Po zakończeniu robót budowlanych Gmina planuje przekazać w dzierżawę do sp. z o.o. całość kanalizacji burzowej, sanitarnej oraz sieci wodociągowej. Oprócz tego Miasto . planuje także zawrzeć umowy na dzierżawę tej części Rynku, w skład której będą wchodziły miejsca parkingowe wraz z dojazdami, place manewrowe, ogródki gastronomiczne oraz plac postoju taksówek - łącznie ok. 60% powierzchni Rynku.

Efekty projektu ... będą wykorzystywane przez Gminę Miejską do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (dzierżawa części rynku, dzierżawa remontowanej kanalizacji burzowej i sieci wodociągowej oraz wybudowanej kanalizacji sanitarnej) oraz do czynności niepodlegających podatkowi VAT (część rynku publiczna ogólnie dostępna i nieodpłatnie udostępniana wszystkim użytkownikom: tj. chodniki, mury oporowe, schody, pochylnie, część rekreacyjna).

Wnioskodawca jest w stanie dokonać alokacji podatku naliczonego (w odniesieniu do remontu rynku), związanego z ww. projektem do czynności opodatkowanych i niepodlegających podatkowi VAT - klucz powierzchniowy.

Natomiast towary i usługi zakupione w celu remontu kanalizacji burzowej i sieci wodociągowej oraz wybudowania kanalizacji sanitarnej będą związane wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT (dzierżawa).

W świetle powyższego w omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca w związku z realizowanym projektem dokonuje nabycia towarów i usług związanych wyłącznie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT w odniesieniu do kanalizacji burzowej, sanitarnej oraz sieci wodociągowej, które po zakończeniu robót budowlanych przekaże w dzierżawę.

Tym samym Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia całości podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dotyczących zakupu towarów i usług związanych z remontem kanalizacji burzowej i sieci wodociągowej oraz wybudowaniem kanalizacji sanitarnej.

Ponadto Wnioskodawca dokonuje zakupu towarów i usług związanych z remontem rynku, którego 60% powierzchni będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (dzierżawa), a pozostała część do czynności niepodlegających podatkowi VAT.

W odniesieniu do tych zakupów, w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego Wnioskodawca zobowiązany jest przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu poszczególnym kategoriom działalności: niepodlegającej opodatkowaniu i działalności opodatkowanej w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału. Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca, uwzględniając specyfikę działalności i rzeczywiste wykorzystywanie tych powierzchni oraz inne okoliczności. Zastosowany przez Wnioskodawcę klucz podziału musi stanowić faktyczne odzwierciedlenie rzeczywistych wartości dotyczących działalności opodatkowanej Wnioskodawcy.

Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, czy podatek wynikający z otrzymanych faktur związany będzie z czynnościami opodatkowanymi czy też niepodlegającymi opodatkowaniu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

Skoro, jak wskazał Wnioskodawca (ponosząc wydatki związane z realizacją projektu pn. ... w odniesieniu do remontu rynku, stosując zaproponowany przez siebie - klucz powierzchniowy) jest w stanie dokonać alokacji podatku naliczonego, związanego z ww. projektem do czynności opodatkowanych w tej części przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego. Proponowany przez Wnioskodawcę sposób odliczania podatku naliczonego związanego z remontem rynku, na podstawie wskazanego klucza powierzchniowego jest zasadny, jeżeli metoda ta stanowi odzwierciedlenie rzeczywistych wartości dotyczących tej części działalności Wnioskodawcy.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z remontem kanalizacji burzowej i sieci wodociągowej, wybudowaniem kanalizacji sanitarnej oraz części podatku naliczonego związanego z remontem rynku (tj. części rynku, która będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT - dzierżawa), pod warunkiem niezaistnienia ograniczeń w prawie do odliczenia wynikających z art. 88 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo wskazać należy, że ocena prawidłowości zaproponowanego przez Wnioskodawcę klucza podziału w celu wyodrębnienia czynności opodatkowanych i niepodlegających podatkowi VAT nie była przedmiotem niniejszej interpretacji. Oceny tej będzie mógł dokonać właściwy organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w toku kontroli podatkowej lub skarbowej, bowiem postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej, stosownie do treści art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, opiera się jedynie na interpretacji prawa podatkowego. Podkreśla się także, iż tut. Organ przy wydawaniu interpretacji nie dysponuje odpowiednimi narzędziami, w tym określonymi w Dziale IV ustawy Ordynacja podatkowa, umożliwiającymi przeprowadzenie postępowania, w trakcie którego mógłby pozyskać wiedzę niezbędną do oceny zaproponowanego przez Wnioskodawcę klucza podziału.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach