Czy w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach Działania 4.21 (Wdrażanie projektów współpracy) Wnioskodawca ma prawo do obniżen... - Interpretacja - IPTPP1/443-871/11-2/IG

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 02.01.2012, sygn. IPTPP1/443-871/11-2/IG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach Działania 4.21 (Wdrażanie projektów współpracy) Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wyżej wymienionego projektu?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Lokalnej Grupy Działania, przedstawione we wniosku (data wpływu 12 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania w ramach Działania 4.21 w ramach PROW 2007-2013 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania w ramach Działania 4.21 w ramach PROW 2007-2013.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest stowarzyszeniem trójsektorowym składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Stowarzyszenie jest dobrowolnym i samorządnym zrzeszeniem osób fizycznych, osób prawnych, w tym jednostek samorządu terytorialnego o celach niezarobkowych, działającym jako LGD w rozumieniu ustawy z dnia 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. nr 64, poz. 427 ze zm.), rozporządzenia Rady (WE) Nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju Obszarów Wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. U. UE L-277 z dnia 21 października 2005 r. str. 1 ze zm.) mającym na celu działanie na rzecz zrównoważonego rozwoju.

W dniu 15 lutego 2011 r. Stowarzyszenie podpisało z Biurem Rozwoju Regionalnego wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy w ramach PROW na lata 2007-2013. W projekcie biorą udział 4 Lokalne Grupy Działania z terenu województwa.

Projekt pod nazwą jest dwuetapowy. Pierwszym etapem jest przygotowanie projektu współpracy, natomiast drugim etapem realizacja projektu współpracy. Przygotowanie projektu współpracy ma na celu stworzenie podstaw do realizacji projektu współpracy, którego efektem będzie powstanie szlaku kajakowego na rzece. Przygotowanie projektu współpracy składa się z dwóch głównych zadań.

Pierwszym jest wyjazd na rzekę przedstawicieli LGD biorących udział w projekcie współpracy na spotkanie z osobami zaangażowanymi w stworzenie szlaku kajakowego na rzece oraz odpowiedzialnymi za jego promocję i użytkowanie. Drugim zadaniem realizowanym w ramach przygotowania projektu współpracy jest opracowanie dokumentu Studium zagospodarowania turystycznego szlaku wodnego na rzece na odcinku .

Studium to dokument szczegółowo opisujący rzekę, na której planowane jest utworzenie szlaku. Dokonana będzie inwentaryzacja zdarzeń w korytach rzeki i na ich brzegach typu: plaże, mosty, itp. Studium będzie też źródłem podstawowych informacji krajoznawczych, a także będzie zawierać informacje na temat wyglądu i rozmieszczenia na rzece znaków oraz tablic informacyjnych.

Drugim etapem projektu współpracy będzie oznakowanie rzeki oraz akcja promocyjna. Etap ten planowany jest na lata 2012-2013. Do realizacji tego etapu będą zakupione usługi.

Projekt oparty jest na lokalnych zasobach dziedzictwa przyrodniczego, gdyż wykorzystuje walory rzeki do rozwoju turystyki na terenie LGD. Jego realizacja przyczyni się do zwiększenia ruchu turystycznego na obszarze LGD. Cel operacji inwentaryzacja i waloryzacja lokalnych zasobów dziedzictwa przyrodniczego jaką jest rzeka jest zgodny z celem osi IV Leader PROW 2007-2013, który mówi m.in. o waloryzacji lokalnych zasobów i polepszeniu zarządzania nimi.

Realizacja celów Osi IV Leader będzie odbywać się także poprzez aktywizację mieszkańców obszarów wiejskich w sferze turystyki, budowę potencjału krajoznawczego wsi, a w konsekwencji także stworzenie warunków do zdobywania środków finansowych mieszkańców obszaru LGD.

LGD nie prowadzi działalności gospodarczej, a jej funkcjonowanie dofinansowane jest ze składek członkowskich oraz z funduszy uzyskanych z wyżej wymienionego programu.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z wydatkami poniesionymi na realizację zadania w ramach Działania 4.21 (Wdrażanie projektów współpracy) Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wyżej wymienionego projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania w przypadku realizacji operacji w zakresie działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy nie prowadziło i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej, nie będzie osiągać przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (VAT). Nie figuruje również w ewidencji podatników podatku VAT.

W związku z powyższym stowarzyszenie nie może uzyskać zwrotu podatku od towarów i usług (VAT) naliczonego przy nabyciu towarów i usług niezbędnych do realizowania wyżej wymienionej operacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).

Natomiast w myśl art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, co do zasady, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymywanych przez podatnika.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Art. 88 ust. 4 ustawy stanowi, że obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższych przepisów wynika, że zasadniczymi warunkami umożliwiającymi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest dokonanie odliczenia przez czynnego, zarejestrowanego podatnika podatku od towarów i usług oraz bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji odliczyć można jedynie podatek naliczony, który jest bezpośrednio związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest powstanie zobowiązania podatkowego i określenie podatku należnego.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych (wykorzystanie do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi). Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT.

Na podstawie art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Jest stowarzyszeniem trójsektorowym składającym się z przedstawicieli sektora publicznego, gospodarczego i społecznego. Stowarzyszenie złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pn. w ramach PROW na lata 2007-2013. Projekt jest dwuetapowy. Przygotowanie projektu współpracy ma na celu stworzenie podstaw do realizacji projektu współpracy, którego efektem będzie powstanie szlaku kajakowego na rzece. Projekt oparty jest na lokalnych zasobach dziedzictwa przyrodniczego, gdyż wykorzystuje walory rzeki do rozwoju turystyki na terenie LGD. Jego realizacja przyczyni się do zwiększenia ruchu turystycznego na obszarze LGD. Cel operacji inwentaryzacja i waloryzacja lokalnych zasobów dziedzictwa przyrodniczego jaką jest rzeka jest zgodny z celem osi IV Leader PROW 2007-2013. Wnioskodawca nie prowadzi i nie będzie prowadzić działalności gospodarczej, nie będzie osiągać przychodów opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Jak wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek wskazany w art. 86 ust. 1 ustawy nie będzie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, a ponadto Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało więc prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją ww. projektu.

Reasumując Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania w ramach Działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy w ramach PROW 2007-2013, ponieważ Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a ponadto nie istnieje związek nabytych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną.

W zakresie przedmiotowego projektu Wnioskodawca nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest określonymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród tych warunków ustawodawca wymienił m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi