podstawą opodatkowania w przypadku wniesienia tytułem aportu niepieniężnego praw własności urządzeń, sieci i przyłączy wodociągowych oraz kanalizacji ... - Interpretacja - IPPP3/443-728/09-2/MM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19.10.2009, sygn. IPPP3/443-728/09-2/MM, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

podstawą opodatkowania w przypadku wniesienia tytułem aportu niepieniężnego praw własności urządzeń, sieci i przyłączy wodociągowych oraz kanalizacji do spółki będzie, zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy o VAT, ich wartość rynkowa pomniejszona o kwotę podatku.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18.08.2009r. (data wpływu 27.08.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie określenia prawidłowej podstawy opodatkowania z tytułu wystawienia faktury VAT dokumentującej wniesienie prawa własności urządzeń, sieci i przyłączy wodociągowych jako wkład niepieniężny (aport) do Spółki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.08.2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia prawidłowej podstawy opodatkowania z tytułu wystawienia faktury VAT dokumentującej wniesienie prawa własności urządzeń, sieci i przyłączy wodociągowych jako wkład niepieniężny (aport) do Spółki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina będzie wnosiła do spółki wkład niepieniężny na podwyższenie kapitału zakładowego w postaci prawa własności urządzeń, sieci i przyłączy wodociągowych oraz kanalizacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Jaka jest podstawa opodatkowania i jaką wartość podatnik powinien wykazać w fakturze w odniesieniu do przedmiotowych urządzeń używanych, które nie są przedmiotem powszechnego obrotu i nie można określić ich wartości rynkowej ...

  • Czy działanie podatnika będzie prawidłowe, jeśli za podstawę opodatkowania przyjmie wartość netto środka trwałego tj. wartość początkową pomniejszoną o dokonanie umorzenia w wysokości odpisów amortyzacyjnych, określoną wg stanu na dzień dokonania dostawy ...

    Zdaniem Wnioskodawcy:

    Zgodnie z art. 29 ust. 3 ustawy o podatku VAT, jeśli należność jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku. Przez wartość rynkową rozumie się całkowitą kwotę, jaką w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży, jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenia usług, musiałby w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju, w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się: w odniesieniu do towarów kwotę nie mniejszą niż cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określony w momencie dostawy (art. 2 pkt 27 b ustawy).

    W związku z tym, zdaniem Podatnika, za wartość rynkową aportu, którego przedmiotem są urządzenia, sieci oraz przyłącza wodociągowo - kanalizacyjne należy przyjąć wartość netto środka trwałego po amortyzacji wg stanu na dzień dokonania dostawy art. 29 ust. 3 w zw. z art. 2 pkt 27 b ustawy o podatku VAT.

    Nie można za wartość rynkową przyjąć kosztu wytworzenia bez uwzględnienia stopnia zużycia rzeczy, ponieważ prowadziłoby to do nieuzasadnionego zawyżenia jego wartości, a tym samym podstawy opodatkowania.

    W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

    Zgodnie z dyspozycją art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

    W myśl art. 29 ust. 3 ustawy o VAT, jeżeli należność jest określona w naturze, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku.

    W przypadku wykonania czynności, o których mowa w art. 5, dla których nie została określona cena, podstawą opodatkowania jest wartość rynkowa towarów lub usług pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 10 i 12 (art. 29 ust. 9 ustawy o VAT).

    W przypadku dokonania czynności wniesienia prawa własności środków trwałych (z opisu zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku wynika, iż są to prawa własności urządzeń, sieci i przyłączy wodociągowo kanalizacyjnych dalej zwane w skrócie urządzeniami) do spółki prawa handlowego jako wkładu niepieniężnego (aportu), nie występuje kwota należna (cena) w zamian za wniesione prawa własności w/w urządzeń, lecz formę należności stanowią udziały w spółce objęte w zamian za wniesione towary.

    Stąd też w powyższym przypadku podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wniesienia praw własności w/w urządzeń w formie wkładu niepieniężnego do spółki należy określić na podstawie art. 29 ust. 9 ustawy o VAT. Nie będzie miał zastosowania powołany przez Wnioskodawcę przepis art. 29 ust. 3 ustawy o VAT.

    Jednocześnie należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 2 pkt 27 lit. b ustawy o VAT przez wartość rynkową rozumie się całkowitą kwotę jaką, w celu uzyskania w danym momencie danych towarów lub usług, nabywca lub usługobiorca na takim samym etapie sprzedaży jak ten, na którym dokonywana jest dostawa towarów lub świadczenie usług, musiałoby, w warunkach uczciwej konkurencji, zapłacić niezależnemu dostawcy lub usługodawcy na terytorium kraju w przypadku gdy nie można ustalić porównywalnej dostawy towarów lub świadczenia usług, przez wartość rynkową rozumie się:

    1. w odniesieniu do towarów kwotę nie mniejszą niż cena towarów lub towarów podobnych, w przypadku braku ceny nabycia, koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy,
    2. w odniesieniu do usług kwotę nie mniejszą niż całkowity koszt poniesiony przez podatnika na wykonanie usług.

    W związku z powyższym podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług dla transakcji wniesienia nieruchomości w formie wkładu niepieniężnego do spółki prawa handlowego będzie wartość rynkowa wniesionego wkładu niepieniężnego (towaru lub usługi), pomniejszona o kwotę podatku.

    Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca będzie wnosić do spółki wkład niepieniężny (aport) na podwyższenie kapitału zakładowego w postaci prawa własności urządzeń, sieci i przyłączy wodociągowych oraz kanalizacji. Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego jaka jest podstawa opodatkowania i jaką wartość podatnik powinien wykazać na fakturze w odniesieniu do przedmiotowych urządzeń używanych, które nie są przedmiotem powszechnego obrotu i nie można określić ich wartości rynkowej.

    Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że podstawą opodatkowania w przypadku wniesienia tytułem aportu niepieniężnego praw własności urządzeń, sieci i przyłączy wodociągowych oraz kanalizacji do spółki będzie, zgodnie z art. 29 ust. 9 ustawy o VAT, ich wartość rynkowa pomniejszona o kwotę podatku.

    Wartość rynkową przedmiotowych urządzeń Wnioskodawca jest obowiązany określić na podstawie art. 2 pkt 27b ustawy o VAT, w świetle którego w stosunku do towarów wartość rynkową stanowi kwota nie mniejsza niż cena nabycia tych towarów lub towarów podobnych, a w przypadku braku ceny nabycia, koszt ich wytworzenia określony w momencie dostawy. A zatem wartość rynkowa jest definiowana zgodnie z jej ekonomicznym znaczeniem. Wniesienie przedmiotowego aportu do spółki, stanowiące dostawę towaru opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, winno być udokumentowane przez Wnioskodawcę fakturą VAT, w której wartość rynkowa ww. wkładu niepieniężnego, tj. wartość o której mowa w art. 2 pkt 27b ustawy, stanowić będzie kwotę należności ogółem (kwotę brutto) wraz z należnym podatkiem.

    W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy zawarte we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

    Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-ego Maja 10, 09-402 Płock.

    Wniosek ORD-IN

    Treść w pliku PDF

    Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie