
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:
- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 , poz. 60 ze zm.),
po rozpatrzeniu wniosku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać za nieprawidłowy pogląd Podatnika, wyrażony w złożonym wniosku.
UZASADNIENIE
Jednocześnie, Podatnik pismem z dnia 21.12.2005 r., skierowanym do Ministerstwa Finansów, wystąpił z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Ww. wniosek, na mocy art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 , poz. 60 ze zm.), pismem nr PP-1-005/10/06 z dnia 23.01.2006 r., przekazano według właściwości miejscowej za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu do tutejszego organu podatkowego. Wniosek skierowany do Ministerstwa Finansów, nie jest jednobrzmiący z wnioskiem skierowanym bezpośrednio do Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu. Z uwagi jednakże na fakt, iż wnioski Podatnika (skierowane zarówno do tut. organu podatkowego jak i do Ministerstwa Finansów) dotyczą identycznego stanu faktycznego, podnoszone są te same wątpliwości co do stosowania przepisów prawa podatkowego oraz prezentują takie same stanowisko Wnioskującej w sprawie, zdaniem tut. organu podatkowego, przedmiotowe wnioski należy rozpatrzyć jednym postanowieniem.
Stosownie do powyższego należy stwierdzić, iż z przedstawionego w złożonych wnioskach stanu faktycznego, wynika iż Podatnik jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa, prowadzącą działalność na terenie województwa lubuskiego i wielkopolskiego. Podstawowym rodzajem działalności jest świadczenie usług w zakresie rolnictwa - usług inseminacyjnych w zakresie bydła i trzody chlewnej. Jak podnosi Wnioskująca, dotychczas ww. usługi wymienione były pod poz. 1 w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2004 r., w sprawie kas rejestrujących, jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31.03.2006 r. Obecnie przedmiotowe usługi świadczone są w terenie przez pracowników Spółki oraz na podstawie umów cywilno-prawnych. W opinii Wnioskującej, do dnia 1.04.2006 r., wszystkie ww. osoby muszą zostać wyposażone w zakupione przez Spółkę przenośne kasy rejestrujące celem ewidencjonowania obrotu z tytułu świadczenia usług inseminacyjnych. Jak podnosi Podatnik, na podstawie regulacji ustawy z dnia 20.08.1997 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich, ewidencja związana ze świadczeniem usług inseminacyjnych wykonywana jest na drukach ścisłego zarachowania, które stanowią podstawę ewidencjonowania obrotu i rozliczania podatku należnego. Jak oświadcza Podatnik, Spółka ewidencjonuje już pozostałą sprzedaż (nie wymienioną w załączniku do rozporządzenia), na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy użyciu posiadanych kilku sztuk kas rejestrujących
W związku z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2005 r., zmieniającym rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących, Spółka prosi o odpowiedź w zakresie możliwości skorzystania z prawa do odliczenia 50 % wartości zakupu kas, wynikającego z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w przedstawionym stanie faktycznym.
W opinii Podatnika, obowiązek ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w zakresie usług inseminacyjnych powstanie 1.04.2006 r., i zgodnie z zapisami art. 111 ustawy o VAT, Spółka ma prawo do odliczenia od podatku należnego kwot wydatkowanych na zakup każdej z kas w wysokości 50 % jej ceny zakupu, nie więcej jednak niż 2.500,00 zł.
Jednocześnie Podatnik podnosi, iż zakupując pierwszą kasę nie był w stanie przewidzieć w jakim czasie przestanie obowiązywać przedmiotowe zwolnienie, w związku z czym Spółka będzie zmuszona zakupić 30 razy więcej kas niż posiada obecnie. W opinii Podatnika, krótki okres 3 miesięcy, na zebranie ofert i wybranie dostawcy ponad 250 urządzeń, organizacja i szkolenie pracowników terenowych, którzy nie mają do czynienia na co dzień z podobnymi urządzeniami stanowi oprócz kosztów, problem organizacyjny dla Spółki. Jednocześnie Podatnik podkreśla, iż jest jedyną Spółką na terenie kraju, która świadcząc tego typu usługi posiada tak liczną grupę pracowników i zleceniobiorców, dlatego w innych Spółkach przedstawiony problem nie istnieje w takim wymiarze.
Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje;
Stosownie do przepisów art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zgodnie zaś z regulacją ust. 4 ww. artykułu, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50 % jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500 zł.
Zasady rozpoczęcia ewidencjonowania i korzystania z ulgi z tytułu zakupu kas rejestrujących określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2004 r. (Dz. U. Nr 273, poz. 2706 ze zm.). Stosownie do przepisów § 6 pkt 1 przywoływanego rozporządzenia, w terminach wynikających z § 2 pkt 1 i 2, § 3 ust. 2 i 4-7, § 3a ust. 1 pkt 4 i ust. 3-6 oraz § 4 podatnicy są obowiązani rozpocząć ewidencjonowanie przy zastosowaniu co najmniej 1/5 (w zaokrągleniu w górę do liczb całkowitych) liczby kas, która zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy została zgłoszona przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego do prowadzenia ewidencji we wszystkich miejscach prowadzenia sprzedaży, na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Od pierwszego dnia każdego następnego miesiąca podatnicy są obowiązani zastosować do ewidencjonowania kolejne kasy, w liczbie nie mniejszej niż liczba kas przypadająca do ewidencjonowania w pierwszym miesiącu ewidencjonowania wynikająca z dokonanego przez podatnika zgłoszenia.
Zgodnie zaś z § 7 pkt 1 ww. rozporządzenia, odliczenie, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwane dalej "odliczeniem" może być dokonane w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub za miesiące następujące po tym miesiącu. W przypadku podatników, rozliczających się za okresy kwartalne zgodnie z art. 99 ust. 2 i 3 ustawy, odliczenie może być dokonane w rozliczeniu za kwartał, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub w rozliczeniu za następne kwartały. Podstawą do odliczenia jest posiadanie przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.
Z powyższych uregulowań wynika, że ulga, o której mowa w art. 111 ust. 4 ww. ustawy podatkowej, może być zastosowana tylko w stosunku do tzw. pierwszych kas rejestrujących wprowadzonych na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania i kas zainstalowanych w kolejnych miesiącach, które zostały zgłoszone zgodnie z wymogami określonymi w § 8 ust. 1 i 2 ww. rozporządzenia.
W przedstawionym stanie faktycznym, Spółka podnosi, iż w ramach prowadzonej działalności stosuje już kasy rejestrujące. Powyższe oznacza, że Wnioskująca nie może skorzystać z przedmiotowej ulgi. Ulga nie przysługuje bowiem w przypadku rozszerzenia działalności, wymiany lub zakupu kasy rezerwowej, czy utraty zwolnienia do części sprzedaży. Kasa rejestrująca nie służy do ewidencjonowania jednego określonego rodzaju sprzedaży, a do ewidencjonowania całości sprzedaży, dlatego ewentualne późniejsze zwiększenie ilości stanowisk kasowych, nie uprawnia Spółki do skorzystania z ulgi.
W związku z powyższym, stanowisko wyrażone przez Podatnika należało uznać za nieprawidłowe, wobec czego postanowiono jak w sentencji.
Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
