
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 25.01.2006r. wpłynął wniosek Warsztatów Szkolnych o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Przedstawiono następujący stan faktyczny:
Warsztaty Szkolne jako gospodarstwo pomocnicze utworzone przy jednostce budżetowej - Państwowych Szkołach Budownictwa i Geodezji świadczą odpłatne usługi remontowo-budowlane innym jednostkom budżetowym samorządu terytorialnego (Miasta ............):
1) Urzędowi Miasta,
2) Szkołom i placówkom prowadzonym przez Urząd Miasta,
3) Domom Pomocy Społecznej prowadzonym przez Urząd Miasta.
Postawiono pytanie:
jak będą opodatkowane podatkiem VAT odpłatne usługi remontowo-budowlane świadczone przez gospodarstwo pomocnicze będące na własnym rozrachunku innym jednostkom budżetowym tj. Urzędowi Miasta, Szkołom i placówkom prowadzonym przez Urząd Miasta, Domom Pomocy Społecznej prowadzonym przez Urząd Miasta?
Zajęto następujące stanowisko:
Świadczone usługi na podstawie umów i zleceń podlegać będą ustawie z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług jednak
zgodnie z § 8 ust. 1, pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu "zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej"- będą zwolnione od podatku od towarów i usług. Usługi remontowo-budowlane (malarskie, glazurnicze, podłogowe) świadczone odpłatnie na podstawie zleceń i umów nie są dostawą towarów w rozumieniu art. 7 a więc zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 14 jest świadczeniem usług pomiędzy gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej a jednostkami budżetowymi i nie podlega opodatkowaniu.
Na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 ze zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, następująco:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowią dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.
W świetle art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy o VAT).
Zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić inne niż określone w art. 43-81 zwolnienia od podatku, a także określić szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień, uwzględniając:
1. specyfikę wykonywania niektórych czynności oraz uwarunkowania obrotu gospodarczego niektórymi towarami;
2. przebieg realizacji budżetu państwa;
3. potrzebę uzyskania dostatecznej informacji o towarach będących przedmiotem zwolnienia;
4. przepisy Wspólnoty Europejskiej.
Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 970 ze zm.), określił zwolnienia od podatku oraz szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień.
Przepis § 8 ust. 1 pkt 14 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów stanowi, że zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy o VAT (tj. usług rozprowadzania wody i usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych) oraz usług komunikacji miejskiej.
Z brzmienia powyższych przepisów wynika, że świadczenie przez gospodarstwo pomocnicze jednostki budżetowej usług remontowo-budowlanych na rzecz Urzędu Miasta, Szkół i placówek prowadzonych przez Urząd Miasta, Domów Pomocy Społecznej prowadzonych przez Urząd Miasta, w świetle przytoczonego wyżej przepisu § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, jest zwolnione od podatku od towarów i usług pod warunkiem, że z dokumentów założycielskich tych podmiotów wynika, że są jednostkami lub zakładami budżetowymi.
Jednocześnie należy dodać, iż powyższe zwolnienie dotyczy wyłącznie usług świadczonych pomiędzy jednostkami sfery budżetowej. W sytuacji, gdy gospodarstwo pomocnicze jako zarejestrowany podatnik podatku VAT będzie świadczyć usługi budowlano-remontowe na rzecz innych podmiotów niż jednostki budżetowe, będą one podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach ogólnych.
Pouczenie
Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.
