
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm. ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kluczborku uznaje za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy przedstawione w piśmie złożonym w Urzędzie Skarbowym w dniu 23.05.2006 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Stan faktyczny sprawy:
W nowo otwartym punkcie handlowym została zainstalowana kasa fiskalna. Przez pomyłkę serwisant zaprogramował towary w/g niewłaściwych stawek VAT. Zamiast przyporządkować je do stawek VAT: 3% mięso, 7% wędliny, wprowadził na wszystko stawkę VAT w wysokości 22%. W wyniku powyższego od 03.04.2006r. do 25.04.2006r. sprzedaż wędlin i mięsa odbywała się według stawki 22%. Po zauważeniu błędu, stawki VAT zostały skorygowane przez serwisanta. Wskutek niewłaściwego zaprogramowania, kasa rejestrowała podatek VAT w wysokości 22%, w wyniku czego podatek należny wyniósł 6.241,52zł zamiast 1.373,01zł czyli o 4.868,51zł więcej. W związku z powyższym serwisant dokonał zestawienia właściwych stawek VAT na podstawie kopii paragonów zarejestrowanych na taśmie fiskalnej. Zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów z dnia 10.01.1994r Nr PP7-7253/010/94 dokonano korekty VAT na podstawie ewidencji korekt paragonów za okres od 03.04.2006r. do 25.04.2006r. do właściwych stawek tzn. 3% mięso, 7% wędliny. W ewidencji korekt paragonów ujęto:- nazwę podatnika, adres i punkt sprzedaży,- nr NIP,- logo i nr kasy fiskalnej,- numery paragonów, które podlegają korekcie,- nazwę towaru,- przyczynę dokonania korekty wraz z datą jej wykonania oraz poprzednią błędną wartość sprzedaży, stawki i kwoty podatku,- aktualne po korekcie wartości sprzedaży stawki i kwoty podatku.
Zapytanie wnioskodawcy:
Czy podatnik postąpił prawidłowo dokonując korekty podatku VAT?
Stanowisko wnioskodawcy:
Dokonując korekty VAT podatnik posiłkował się wytycznymi Ministra Finansów z dnia 10.01.1994r, Nr PP7-7253/010/94 oraz podobnymi przykładami postanowień Urzędów.
Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy:
Stosownie do postanowień art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 04.07.2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.) podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz do wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy.
Kasa rejestrująca (w szczególności pamięć fiskalna kasy) została skonstruowana w sposób uniemożliwiający jakąkolwiek ingerencję podatnika, bowiem zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 9 ww rozporządzenia poprzez pamięć kasy fiskalnej rozumie się urządzenie (...) umożliwiające trwały jednokrotny zapis danych dopuszczonych programem pracy kasy bez możliwości ich likwidacji oraz wielokrotny odczyt tych danych, które są nieusuwalne bez zniszczenia samego urządzenia. Oznacza to, że dane raz wprowadzone do kasy (transakcja zakończona wydrukowaniem paragonu), nie podlegają już modyfikacji. Zakaz ingerencji w pamięć fiskalną kasy poprzez korektę sprzedaży nie oznacza zakazu korekty samej transakcji, należy zatem przyjąć, że nie transakcja, lecz dokumentacja kasowa transakcji nie podlega korekcie. Korekt można dokonywać poprzez zapisy w specjalnie do tego celu prowadzonej ewidencji korekt sprzedaży kasowej.
Najbardziej wiarygodną podstawę dla podatnika do dokonania korekty obrotu zarejestrowanego przez kasę i zamieszczenia zapisu w ewidencji korekt sprzedaży kasowej stanowi zwrot paragonu. Podatnik powinien opisać zaistniałą sytuację, a opis dołączyć do prowadzonej ewidencji korekt. Do opisu dołączyć trzeba również błędny paragon, opatrzony napisem "anulowana". Na podstawie ewidencji pod koniec miesiąca należy dokonać korekty wartości obrotów zaewidencjonowanych w pamięci kasy rejestrującej.
W przedstawionej przez Panią sytuacji niemożliwe jest posłużenie się oryginałami wyemitowanych paragonów fiskalnych, należy zatem posłużyć się ich kopiami. Podstawą do dokonania korekty może być zatem ewidencja korekt, z której musi dokładnie wynikać kwota zawyżonego podatku przypisana do konkretnego paragonu.
Należy zauważyć, iż ustawodawca nie nałożył wprost obowiązku prowadzenia ewidencji korekt. Trzeba jednak mieć na uwadze, iż zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. Przytoczona regulacja wskazuje zatem, na zasadność prowadzenia przez Panią ewidencji, służącej prawidłowemu sporządzeniu deklaracji podatkowej.
Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kluczborku dane zawarte w sporządzonej przez Panią ewidencji korekt paragonów są wystarczające, gdyż zawarte w niej dane posłużą do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.
Nadmienia się także, iż wytyczne Ministra Finansów z dnia 10 stycznia 1994 r., nr PP7-7253/010/94, którymi kierowała się Pani sporządzając "ewidencję korekt" dopuszczają kwestię korygowania danych wynikających z kas rejestrujących, ale tylko w przypadku zwrotu przez nabywcę towaru i tylko na podstawie oryginału paragonu zwróconego przez nabywcę. W tym celu podatnik powinien prowadzić odrębną ewidencję korekt.W przedmiotowej sprawie sytuacja taka nie miała miejsca.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowinia. Na podstawie art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14a § 4 i 236 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Zażalenie na postanowienie organu podatkowego zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
