
Temat interpretacji
Działając na postawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) art. 111 ust. 4 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2706 ze zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie po rozpatrzeniu odwołania z dnia 19.07.2006 r. wniesionego przez pełnomocnika G. Sp. z o.o. doradcę prawnego Pawła P., od decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z dnia 11.07.2006 r. znak: IS.IX/3-443/133/06 w sprawie interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług tj. prawa do odliczenia 50% ceny zakupu dodatkowej, rezerwowej kasy rejestrującej (nie więcej niż 2.500 zł), postanawia utrzymać w mocy decyzję organu pierwszej instancji.
W oparciu o przepis art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, wnioskiem z dnia 28.02.2006 r. G. Sp. z o.o. w S. zwróciła się z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Przedmiotem pytania było określenie czy podatnik prowadzący aktualnie ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kas fiskalnych w obowiązujących terminach może odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup kolejnej kasy rejestrującej - kasy rezerwowej, o której mowa w art. 111 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w wysokości 50% ceny jej zakupu, nie więcej niż 2.500 zł, tj. zgodnie z art. 111 ust. 4 tej ustawy. Podatnik obecnie dokonał zakupu kolejnej kasy rejestrującej, co do której dokonał zgłoszenia naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego, zgodnie z obowiązkiem wynikającym z § 6 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.12.2004 r. w sprawie kas rejestrujących. Kasa ta została zakupiona jako kasa rezerwowa.
Wnioskodawca zaprezentował pogląd, iż prawo o którym mowa przysługuje. Wniosek taki Spółka wywiodła z analizy brzmienia art. 111 ust. 6 cyt. ustawy w związku z § 11 rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych (które to przepisy regulują sytuacje w których podatnicy zobowiązani są do zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących) w powiązaniu z brakiem wyrażonego w sposób literalny postanowienia konstytuującego uprawnienie do odliczenia tylko dla podatników rozpoczynających działalność (i tym samym rozpoczynającym ewidencjonowanie obrotu za pomocą kas fiskalnych).
Z przepisów nie wynika zakaz dokonywania przedmiotowych odliczeń przez podatników dokonujących zakupu i instalacji kas wskutek rozszerzenia działalności poprzez zarejestrowanie nowych miejsc prowadzenia działalności, a także podatników dokonujących zakupu kas rezerwowych. Spółka stwierdziła, iż gdyby intencją ustawodawcy było przyznanie jednorazowego uprawnienia to zastrzegłby to wprost w dyspozycji art. 111 ust. 4 cyt. ustawy, bądź też - w sytuacji dokonania wielokrotnych odliczeń - ukonstytuowałby obowiązek zwrotu odliczonych i zwróconych kwot na zakup kas, zawierając go w zamkniętym katalogu takich sytuacji tj. w art. 111 ust. 6 ustawy w związku z § 11 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących. W ocenie Podatnika intencją ustawodawcy było odciążenie podatnika poprzez wprowadzenie ułatwień w wykonywaniu obowiązków nałożonych ustawą o podatku od towarów i usług.
Naczelnik Urzędu Skarbowego, w odpowiedzi na powyższy wniosek, postanowieniem z dnia 17.05.2006 r. znak: PUS.II/443/37/2006/WN udzielił interpretacji, zgodnie z którą stanowisko wnioskodawcy uznał za nieprawidłowe. W ocenie organu podatkowego brzmienie art. 111 ust. 4 ustawy z dnia 11.03.2004 r. jest jednoznaczne. Prawo do skorzystania z ulgi na zakup kas dotyczy wyłącznie kas zgłoszonych na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania, który to termin został doprecyzowany poprzez dodanie w nawiasie dodatkowego określenia tego terminu: dzień "powstania obowiązku" ewidencjonowania.
Na powyższe postanowienie pełnomocnik Spółki złożył zażalenie z dnia 26.05.2006 r., w którym zarzucił naruszenie prawa materialnego poprzez błędną wykładnię art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem pełnomocnika przepisy ustawy nie wyłączają prawa do odliczenia od podatku należnego stosownej kwoty na zakup kolejnej kasy rejestrującej - kasy rezerwowej przez podatnika prowadzącego aktualnie ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach. Zarzuty zawarte w zażaleniu były identyczne jak uzasadnienie złożonego przez Spółkę wniosku.
Po rozpoznaniu złożonego zażalenia Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie stwierdził, iż dyspozycja przepisu art. 111 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług jest jednoznaczna i nie budzi wątpliwości. Dofinansowanie przewidziane zostało tylko i wyłącznie dla kas, które zostały zgłoszone na dzień, w którym u podatnika wystąpił obowiązek ewidencjonowania. Stanowisko powyższe zostało przedstawione i uzasadnione w decyzji Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie z dnia 11.07.2006 r. znak: IS.IX/3-443/133/06.
Od decyzji powyższej Pełnomocnik złożył odwołanie z dnia 19.07.2006 r. Decyzji zarzuca naruszenie przepisu art. 11 ust. 3, 4 i 6 ustawy o podatku od towarów i usług (z kontekstu wynika, że chodzi o art. 111) poprzez nieprzyznanie uprawnienia do odliczenia 50% ceny zakupu rezerwowej kasy fiskalnej, podczas gdy wnioskodawca spełnił wszystkie wymagania przewidziane prawem, w szczególności w złożonym wniosku wskazał, że zgłosił przedmiotową kasę naczelnikowi urzędu skarbowego do stosowania w wymaganym terminie (załączono kopię tego zgłoszenia). W związku z tym wnosi o zmianę zaskarżonej decyzji i wcześniejszego postanowienia organu I instancji poprzez przyznanie przedmiotowego uprawnienia.
Rozpatrując przedmiotową sprawę w toku postępowania odwoławczego Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. W myśl ust. 4 powołanego przepisu podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach uprawnieni są do odliczenia od podatku należnego kwoty wydatkowanej na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50% jej ceny zakupu. Sposób, warunki i tryb odliczania kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23.12.2004 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 273, poz. 2706 ze zm.).
Zgodnie z § 8 ust. 1 rozporządzenia dokonanie odliczenia, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego pisemnego zgłoszenia, o którym mowa w §6 ust.1 o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania. Tak więc zasadniczym, dla skorzystania z przedmiotowej ulgi, jest złożenie pisemnego oświadczenia o liczbie kas, które podatnik zamierza używać. Zwrot części kwoty wydatkowanej na zakup kas rejestrujących należy rozumieć jako swego rodzaju ulgę, skorzystanie z której uzależnione jest od spełnienia przez podatnika warunków określonych przez ustawodawcę. Warunki te wprost wynikają z brzmienia art. 111 ust. 4 ww. ustawy i sprecyzowane zostały jednoznacznie. W przepisie tym istotnie jest mowa o kasach zgłoszonych na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania. Jak należy rozumieć to sformułowanie, doprecyzowuje kolejne stwierdzenie zawarte w cyt. przepisie. Chodzi o "dzień powstania obowiązku ewidencjonowania" (ewidencjonowania w ogóle, a nie ewidencjonowania za pomocą każdej kolejnej kasy), który to termin wynika z odrębnych przepisów i jest terminem jednorazowym.
Taka wykładnia przepisu art. 111 ust. 4 ustawy jest bezsporna. Podatnik ma prawo dokonywać zakupu kolejnych (oprócz już zgłoszonych na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania) kas rejestrujących w tym kas rezerwowych, jeżeli tego wymaga prowadzona działalność. Jednak jak zasadnie stwierdził organ pierwszej instancji, ustawodawca przewidział dofinansowanie nabycia tzw. pierwszych kas, zgłoszonych na dzień, w którym u podatnika wystąpił obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wszystkie inne kasy nie korzystają już z tej ulgi. Zgłoszenie faktu zakupu i ufiskalnienia kolejnych kas, niezgłoszonych uprzednio w stosownym terminie, nie uprawnia do skorzystania z omawianej ulgi, bowiem dzień podany w zgłoszeniu (w przypadku Podatnika 28.02.2006 r.) nie będzie tożsamy z dniem, w którym u podatnika powstał obowiązek ewidencjonowana za pomocą kas fiskalnych.
Potwierdzeniem powyższego stanowiska jest analiza przepisów nakazujących zwrot odliczonych kwot. W § 11 ust. 1 pkt 5 cyt. rozporządzenia stwierdzono bowiem, iż podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach określonych w art. 111 ust. 6 ustawy oraz dodatkowo, gdy dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 7 i § 8 rozporządzenia. Jak stwierdzono powyżej, § 8 ust. 1 cyt. rozporządzenia stanowi o obowiązku zgłoszenia - przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania w ogóle - liczby kas, które podatnik zamierza używać. Wobec powyższego w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej brak jest podstaw do zmiany stanowiska organu pierwszej instancji.
