Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 29 us... - Interpretacja - IS.IX/3-443/177/06

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.10.2006, sygn. IS.IX/3-443/177/06, Izba Skarbowa w Rzeszowie Ośrodek Zamiejscowy w Krośnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 29 ust. 1 i ust. 20, art. 31 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie z urzędu zmienia postanowienie Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 10.08.2006 r. znak: PUS.II.443/42/06/MR w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego tj. czy R. S.A. powinna pomijać kwotę zawieszonej akcyzy zarówno przy rozliczaniu WNT jak i przy sprzedaży krajowej i uznaje stanowisko Strony, odnośnie uznania, iż w przypadku WNT kwota zawieszonej akcyzy powinna zostać włączona do podstawy opodatkowania dla potrzeb VAT, przedstawione we wniosku z dnia 8.06.2006 r. za nieprawidłowe.

Pismem z dnia 10.05.2006 r. R. S.A. zwróciła się do Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z wnioskiem o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik produkuje i sprzedaje w kraju oraz nabywa w krajach Unii Europejskiej wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszonej akcyzy. Ponadto z pisma Podatnika wynika, iż Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem uprawnionym do dokonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Spółka zwróciła się o wyjaśnienie cyt. "Czy R. S.A. powinna pomijać kwotę zawieszonej akcyzy zarówno przy rozliczaniu WNT jak i przy sprzedaży krajowej, w przedstawionym wyżej stanie faktycznym".

Zdaniem Podatnika w przypadku sprzedaży dokonanej w kraju kwota zawieszonej akcyzy nie zwiększa podstawy opodatkowania podatkiem VAT. Kwota zawieszonej akcyzy jest umieszczana na fakturze VAT w celach informacyjnych.

Z kolei w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, kwota zawieszonej akcyzy jest włączona do podstawy opodatkowania zgodnie z przepisem art. 31 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Uwzględniając wartość zawieszonej akcyzy w podstawie opodatkowania w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów Podatnik cyt. "deklaruje podatek należny VAT zarówno od wartości netto produktu jak i od kwoty zawieszonej akcyzy, a następnie w tym samym okresie rozliczeniowym odlicza jako podatek naliczony od tak obliczonej podstawy".

Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie uznał stanowisko Podatnika za prawidłowe, co wyraził w postanowieniu znak: PUS.II.443/42/06/MR z dnia 10.08.2006 r.

Działając w oparciu o przepis art. 14b § 5 pkt 2 Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie dokonuje z urzędu zmiany przedmiotowej interpretacji w części dotyczącej uznania, iż w przypadku WNT kwota zawieszonej akcyzy powinna zostać włączona do podstawy opodatkowania dla potrzeb VAT i w tej kwestii uznaje stanowisko Spółki za nieprawidłowe. Podstawą takiego rozstrzygnięcia są następujące okoliczności faktyczne i prawne.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 ustawy. Z kolei obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą i świadczeniem usług. Stosownie do przepisu art. 29 ust. 20 ustawy w przypadku dostawy przez podatnika towaru podlegającego opodatkowaniu podatkiem akcyzowym podstawą opodatkowania objęta jest również kwota tego podatku.

Przy dostawie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy, o której mowa w dziale II, rozdział 1 ustawy z dnia 23.01.2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) tj. w ramach procedury w której pobór akcyzy jest zawieszony, kwota należna od kontrahenta z tytułu sprzedaży towaru nie zawiera w sobie kwoty zawieszonego podatku akcyzowego (nabywca nie jest zobowiązany do zapłaty akcyzy na rzecz dostawcy). Stosowanie procedury zawieszenia poboru akcyzy oznacza, że na warunkach określonych w ustawie, mimo powstania obowiązku podatkowego (wobec wykonania określonej czynności podlegającej opodatkowaniu) nie powstaje obowiązek zapłaty podatku akcyzowego. Zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje poprzez wygaśnięcie zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym (po spełnieniu określonych warunków) lub poprzez powstanie obowiązku podatkowego z tytułu akcyzy. W pierwszym przypadku kwota podatku akcyzowego nie stanie się w ogóle elementem kwoty należnej z tytułu dostawy towarów stanowiącej podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług, w przypadku natomiast powstania obowiązku podatkowego w akcyzie Podatnik (sprzedawca) obowiązany będzie do dokonania stosownej korekty podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Natomiast, zgodnie z zapisem art. 31 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.

Zgodnie z przepisem art. 31 ust. 2 ustawy podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1 obejmuje:

    1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku;
    2. wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawce od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Zatem, przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów podstawą opodatkowania, zgodnie z ww. art. 31 ust. 1 ustawy o VAT jest kwota jaką nabywający obowiązany jest zapłacić, a więc zgodnie z ust. 2 tego artykułu jest to również podatek płacony w związku z nabyciem towaru. W przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobu akcyzowego zharmonizowanego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, kwota jaką nabywający obowiązany jest zapłacić nie obejmuje zawieszonego podatku. Tak więc podstawa opodatkowania przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towaru nie obejmuje tego podatku.

Izba Skarbowa w Rzeszowie Ośrodek Zamiejscowy w Krośnie