
Temat interpretacji
W dniu 18.03.2006r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chorzowie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi polegającej na wykonaniu strony internetowej dla podatnika od wartości dodanej mającego siedzibę w kraju Unii Europejskiej.
Telefonicznie w dniu 14.04.2006r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione
w dniu 21.04.2006r.
Jak stanowi art.14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje
w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
W złożonym piśmie strona przedstawiła następujący stan faktyczny.
Pan xxxxxxx będzie wykonywał stronę internetową dla podatnika podatku od wartości dodanej mającego siedzibę w kraju Unii Europejskiej
Zdaniem wnioskodawcy z uwagi na to, że przedmiotowa usługa będzie wykonywana dla odbiorcy z kraju Unii Europejskiej na fakturze dokumentującej wykonanie usługi podatnik może zastosować stawkę 0%.
Ustosunkowując się do powyższego stwierdzam, że przedstawione w powyższym piśmie stanowisko strony jest nieprawidłowe.
W ocenie tut. Urzędu Skarbowego stwierdza się że, wykonanie strony internetowej mieści się w zakresie usług elektronicznych zdefiniowanych w art. 2 pkt 26 ptpkt a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.Nr 54, poz. 535 ze zm.). W myśl tego przepisu pod pojęciem usług elektronicznych rozumie się usługi świadczone za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, których świadczenie z natury zależne jest od technologii informatycznej i z reguły usługi te są zautomatyzowane, wymagają niewielkiej interwencji człowieka oraz niemożliwe jest ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej: w szczególności usługami elektronicznymi jest tworzenie i utrzymywanie stron internetowych, zdalne zarządzanie programami i sprzętem.
W art. 27 ust. 3 w związku z art. 27 ust. 4 pkt 9 ustawy j.w. postanowiono, że jeżeli tak rozumiane usługi elektroniczne są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem świadczenia tych usług ( miejscem ich opodatkowania) jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności dla, którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania, tzn. miejsce siedziby usługobiorcy, czyli miejsce konsumpcji tych usług
Na podstawie wyżej cytowanego przepisu usługodawca nie jest zobowiązany do rejestracji
i zapłaty podatku w kraju, w którym usługi są wykonane, gdyż obowiązek podatkowy spoczywa na jego kliencie.
W powyższym wypadku na fakturze VAT polski podatnik wykazuje tylko wartość netto wykonanej usługi oraz zamieści informację, że "Zgodnie z art. 27 ust. 3 i 4 ustawy z dn. 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług do zapłaty podatku od wartości dodanej od niniejszej transakcji zobowiązany jest nabywca usługi".
Zgodnie z art.14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego
w dniu sporządzenia postanowienia.
