POSTANOWIENIE - Interpretacja - PZ/415-166/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.02.2006, sygn. PZ/415-166/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18 listopada 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie potwierdzenia prawidłowości postępowania podatnika w kwestii zakwalifikowania jego działalności jako usługi na ruchomym majątku rzeczowym

Stwierdzam, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

UZASADNIENIE

Stan faktyczny: Wnioskodawca (podatnik podatku od towarów i usług) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie kontraktu zawartego z firmą mająca siedzibę w Rumunii, wykonuje funkcje bosmana na barce hotelowej (nie służącej do celów transportowych) zacumowanej w Niemczech. Zdaniem podatnika w jego przypadku znajduje zastosowanie art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - świadczy on bowiem usługi na ruchomym majątku rzeczowym - miejscem świadczenia usług jest terytorium Niemiec. Wykonane usługi podatnik dokumentuje wystawiając faktury VAT bez wyszczególnienia stawki podatku z adnotacją: VAT rozlicza nabywca

Ocena prawna stanu faktycznego

Zgodnie z zapisem art. 5 ust. 1 pkt ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów, import towarów, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju, wewnatrzwspólnotowa dostawa towarów. Podkreślenia wymaga, iż podatek od towarów i usług jest podatkiem terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostały wykonane w danym państwie, a ściślej te czynności, które zostały uznane za wykonane w danym miejscu.

Określenie miejsca świadczenia jest szczególnie istotne w przypadku usług, których świadczenie odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw. Miejsce świadczenia w takiej sytuacji wskazuje jednocześnie państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana.

Ogólna zasada regulująca miejsce powstania obowiązku podatkowego wyrażona została w art. 27 ust. 1 ustawy o VAT zgodnie z którą w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Zasady opodatkowania usług między podmiotami mającymi siedzibę w różnych państwach określają szczegółowe regulacje dotyczące miejsca powstania obowiązku podatkowego.

Zgodnie z zapisem przywołanego przez podatnika we wniosku o interpretacje art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28.

Na podstawie art. 28 ust. 7 w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c i d, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem ze towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Przez ruchomy majątek rzeczowy o którym mowa w art. 27 należy rozumieć towary, które nie są nieruchomościami oraz budowlami trwale związanymi z gruntem. Natomiast prace na ruchomym majątku rzeczowym to wszelkiego rodzaju procesy naprawiania, uszlachetniania, tzw. przerób uszlachetniający itp., które są wykonywane na tych towarach. Tak więc usługi na ruchomym majątku rzeczowym to takie usługi, które mają na celu wytworzenie towarów z materiałów powierzonych.

W związku z powyższym przedstawione przez podatnika we wniosku o interpretacje, stanowisko odnoszące się do okoliczności przedstawionych we wniosku zgodnie z którym świadczy on usługi na ruchomym majątku rzeczowym i dokumentuje je wystawiając faktury VAT bez wyszczególnionej stawki podatku z adnotacją: VAT rozlicza nabywca jest nieprawidłowe.

Ponadto regulacja dotycząca adnotacji na fakturze, iż podatek rozlicza nabywca, o której mowa w § 9 ust. 15 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 978 z późn zm.) zgodnie z którym faktury wystawione przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju, świadczących usługi określone w art. 27 ust. 3 lub w art. 28 ust. 3,4,6 i 7 ustawy, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają adnotację, iż podatek rozlicza nabywca - nie znajduje w przedmiotowym przypadku zastosowania.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku