
Temat interpretacji
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona - podatnik VAT planuje zawrzeć umowę użyczenia lokalu do działalności gospodarczej, zgodnie z którą użyczającym będzie jej matka. W związku z powyższym strona wystąpiła z pytaniem, czy będzie mogła obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur za energię elektryczną, ogrzewanie wystawionych na inną osobę (matkę) użyczającą jej lokal i ująć je w ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług.
Na tle takich okoliczności faktycznych Podatnik formułuje stanowisko, iż będzie mogła ująć w ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług faktury wystawione na inną osobę i obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z tych faktur.
Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że stanowisko podatnika przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe
Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawna podatkowego:
- art. 86 ust. 1 i 2 pkt 1 lit. a,
- art. 106 ust. 1,
- art. 109 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz 535 ze zm. )
Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący:
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług " W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124".
W myśl art. 86 ust. 2 cyt. ustawy "Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3 - 7: suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4".
Zgodnie z art. 106 ust. 1 "Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16".
Art. 109 ust. 3 "Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej".
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Strona będąca podatnikiem VAT zamierza zawrzeć z matką umowę użyczenia lokalu do działalności gospodarczej. Faktury VAT za media będą wystawiane na matkę użyczającą jej lokal, a nie na nią.
Mając zatem na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że faktury za zużycie energii elektrycznej, za ogrzewanie wystawione na inną osobę, użyczającą lokal do działalności gospodarczej nie stanowią podstawy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez biorącego lokal do używania, a tym samym powyższych faktur nie należy rejestrować w ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług.
Zaznacza się, że niniejsza interpretacja będzie wiążąca, jeżeli przedstawiony w niej stan faktycznego się ziści i nie ulegnie zmianie stan prawny.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na postanowienie - zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia stronie, za pośrednictwem Naczelnika Urząd Skarbowy w Szczecinku
