Firma prowadzi działalność handlową polegającą na sprzedaży obuwia. Ze względu na możliwość występowania wad obuwia, towar podlegać może reklamacji. ... - Interpretacja - PP/443-101/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.03.2006, sygn. PP/443-101/06, Urząd Skarbowy w Łomży

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Firma prowadzi działalność handlową polegającą na sprzedaży obuwia. Ze względu na możliwość występowania wad obuwia, towar podlegać może reklamacji. Dowodem sprzedaży jest paragon, który stanowi również podstawę do skorygowania artykułów zareklamowanych. Nie ma żadnych problemów, kiedy paragon fiskalny zawiera tylko jedną pozycję. Natomiast w przypadku, gdy na paragonie zaewidencjonowanych jest dwie lub więcej pozycji, korekta jednego z artykułów znajdujących się na paragonie wygląda następująco:
1. Klient zakupił jednorazowo np. 3 pary obuwia, z czego po pewnym okresie użytkowania zareklamował jedną parę;
2. Sprzedawca sporządza zgłoszenie reklamacyjne na zareklamowaną parę obuwia;
3. Po stwierdzeniu, że reklamacja jest zasadna, sporządzana jest korekta sprzedaży -wypełniany zostaje druk protokołu anulowania sprzedaży, który zawiera następujące dane:
- nazwy wszystkich artykułów,
- ilości korygowane (wszystkie pozycje z paragonu),numer paragonu fiskalnego wpisany ręcznie, datę sprzedaży,
- wartość netto sprzedaży (całego paragonu), stawkę podatku VAT,
- wartość podatku VAT (całego paragonu),
- wartość brutto sprzedaży (całego paragonu), (wzór protokołu anulowania sprzedaży - załącznik nr 1).
4. Komplet do korekty paragonu stanowi: oryginalny paragon,
- protokół anulowania sprzedaży,
- zgłoszenie reklamacyjne,
- dokument "Zwrot do paragonu fiskalnego" (załącznik nr 2).
5. Za reklamowaną parę zwracana jest klientowi gotówka, a na dwie pozostałe pozycje z paragonu wystawiany jest nowy paragon, który oddawany jest klientowi w celu możliwości okazania dowodu zakupu przy ewentualnych reklamacjach pozostałych par obuwia.
6. Powyższe zdarzenie jest wpisane do ewidencji korekt, na podstawie której korygowany jest podatek VAT należny w deklaracji VAT-7.
Ze względu na wprowadzany nowy program komputerowy od 01.01.2006r. obsługujący całą sieć naszych sklepów, nie ma możliwości anulowania w systemie paragonów zawierających więcej niż jedną pozycję i wystawienia, jak opisano powyżej, nowego paragonu do par nie reklamowanych. Program może dokonać korekty sprzedaży tylko pozycji, która jest zareklamowana bez uwzględniania pozostałych pozycji z paragonu. W związku z tym korekta sprzedaży będzie wyglądała następująco (bierzemy pod uwagę przykład jak powyżej):
1. Klient zakupił jednorazowo np. 3 pary obuwia, z czego po pewnym okresie użytkowania zareklamował jedną parę;
2. Sprzedawca sporządza zgłoszenie reklamacyjne na zareklamowaną parę obuwia;
3. Po stwierdzeniu, że reklamacja jest zasadna, sporządzana jest korekta sprzedaży -
W programie wystawiany jest dokument " Zwrot detaliczny " , który jest bardziej rozbudowany niż protokół anulowania sprzedaży i zawiera:w części pierwszej dane ilościowe i wartościowe z paragonu przed korektą,
- numer paragonu fiskalnego pobrany z danych w systemie komputerowym,
- datę sprzedaży,
- nazwę artykułu korygowanego,
- ilość korygowana (tylko pozycja reklamowana),
- wartość netto sprzedaży (tylko pozycja reklamowana),
- stawka podatku VAT,
- wartość podatku VAT (tylko pozycja reklamowana),
- wartość sprzedaży brutto (tylko pozycja reklamowana), (wzór dokumentu " Zwrot detaliczny " - załącznik nr 3).
4. Oryginał paragonu nie będzie odbierany klientowi, gdyż otrzyma on kopię w/w dokumentu na potwierdzenie skorygowania sprzedaży reklamowanej pary, a na pozostałe dwie pary obuwia dowodem zakupu jest w dalszym ciągu pierwotny paragon.
5. W tym przypadku komplet do korekty paragonu będzie stanowić:dokument " Zwrot detaliczny " podpisany przez sprzedawcę i klienta, zgłoszenie reklamacyjne.
6. Powyższe zdarzenie będzie automatycznie ewidencjonowane w programie w rejestrze korekt sprzedaży VAT, na podstawie której korygowany będzie podatek VAT należny w deklaracji YAT

Stanowisko podmiotu uprawnionego do złożenia wniosku:

Oryginalny paragon zostaje u klienta, który będzie podstawą do złożenia ewentualnej kolejnej reklamacji na pozostałe obuwie.

Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa:

Zgodnie z art. 111 ust. 1 w/w ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatki należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art.29 ust. 1 w/w ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, mające bezpośredni wpływ na cenę ( kwotę należną ) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku. Z treści w/w przepisów jednoznacznie wynika, iż podatnik ma obowiązek ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej kwotę należną ze sprzedaży ( obrót ) oraz kwoty podatku należnego. Na gruncie ustawy o VAT nie ulega wątpliwości, że zwrot towarów nie jest obrotem ( a więc nie podlega rejestracji przez kasę fiskalną )a jedynie stanowi przesłankę do pomniejszenia obrotu. W przypadku, kiedy sprzedawca obowiązany jest do ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, dokumentem potwierdzającym fakt sprzedaży jest paragon fiskalny. Sprzedawca obowiązany jest do wydawania oryginału paragonu nabywcy towaru w sytuacji, kiedy nabywca nie żąda wystawienia faktury VAT. Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników ( Dz.U.Nr 108, poz. 948 z późn. zm. ) podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani do dokonywania rejestracji każdej sprzedaży przy zastosowaniu kasy i dokonywania wydruku z każdej sprzedaży paragonu fiskalnego lub faktury VAT oraz wydania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy. Zgodnie z art. 29 ust. 4 w/w ustawy o VAT obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów( bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnych charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Z gramatycznego brzmienia w/w przepisu wynika, że możliwość pomniejszenia obrotu między innymi o odpowiadające wartości zwróconych towarów i uznanych reklamacji może nastąpić pod warunkiem, że zwrot towaru i reklamacja co do zasady są prawnie dopuszczalne i zwrot ten został udokumentowany. Obowiązkiem podatnika jest więc w rozumieniu tego przepisu odpowiednie udokumentowanie zwrotu towaru jak i zwrotu wartości towaru nabywcy. Zarówno odstąpienie od umowy sprzedaży i w konsekwencji dokonany przez sprzedawcę zwrot wartości towaru, jak i zwrot kwoty wartości towaru dokonany w wyniku realizacji roszczeń nabywcy z tytułu reklamacji co do zasady są prawnie dopuszczalne, lecz jako typowe instytucje cywilistyczne są przedmiotem regulacji prawa cywilnego. Przepisy w/w ustawy o VAT nie wprowadzają na użytek postępowania podatkowego żadnych szczególnych regulacji w odniesieniu do trybu, zasad i dopuszczalności odstąpienia od umowy sprzedaży, jak i dodatkowych szczególnych warunków co do trybu realizacji roszczeń z tytułu reklamacji. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż przepisy w/w ustawy o VAT nie uzależniają pomniejszenia obrotu o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów i kwoty zwrócone z tytułu uznanych reklamacji od posiadania przez podatnika oryginału paragonu fiskalnego, potwierdzającego zakup towaru.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Łomży stwierdza - stanowisko spółki jawnej "XXXXXX" , iż zrobienie korekty podatku VAT należnego na podstawie dokumentu "Zwrot detaliczny",który zawiera:
1.w części pierwszej dane ilościowe i wartościowe z paragonu przed korektą,
2.numer paragonu fiskalnego pobrany z danych w systemie komputerowym,
3.datę sprzedaży,
4.nazwę artykułu korygowanego,
5.ilość korygowana ( tylko pozycja reklamowana),
6.stawka podatku VAT,
7.wartość podatku VAT ( tylko pozycja reklamowana),
8.wartość sprzedaży brutto ( tylko pozycja reklamowana),
bez konieczności dopinania do dokumentacji oryginału paragonu fiskalnego, gdzie na paragonie zaewidencjonowana jest sprzedaż kilku par obuwia, a klient reklamuje tylko jedną z nich a oryginalny paragon zostaje u klienta, który będzie podstawą do złożenia ewentualnej kolejnej reklamacji na pozostałe obuwie - jest prawidłowe.

Dodatkowo informuję, że:

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Sp. j. "XXXXXX" w stanie prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja powyższa przestanie być aktualna, jeżeli przepis prawa obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia zostanie zmieniony lub przestanie obowiązywać.

Interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla Sp. j. "XXXXXXX" wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa).

Urząd Skarbowy w Łomży