POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a par. 1, 3, 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8,... - Interpretacja - 1403-PP/4430-12/06

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.05.2006, sygn. 1403-PP/4430-12/06, Urząd Skarbowy w Ciechanowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a par. 1, 3, 4, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), art. 92 ust. 1 pkt 3, art. 99 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), par. 6 ust. 3 i 4, par. 23 ust. 1 i 2, par. 25 ust. 1, par. 26, par. 27 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ciechanowie, po rozpatrzeniu wniosku podatnika: Fundacji Gospodarczej ................. z dnia 02.01.2006r. (do tutejszego urzędu wpłynął 07. 02. 2006r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, postanowił:- uznać stanowisko podatnika, zawarte we wniosku dotyczącym zwrotu podatku naliczonego od zakupów objętych dotacją ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 92 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia, może określić przypadki, gdy kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Opierając się na powyższym upoważnieniu minister w rozdziale 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) określił p rzypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Zgodnie z par. 23 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w par. 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Według par. 6 ust. 3 i 4 przywoływanego aktu wykonawczego za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:1) Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;2) kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:1) umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,2) jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z par. 25 ust. 1 rozporządzenia zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają następujące warunki:1) złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej;2) prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy;3) w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, w przypadku zaś wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług;4) posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4;5) posiadają zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane ze środków, o których mowa w § 6 ust. 4 pkt 2, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 6 ust. 3 i 4 pkt 1 przedstawią takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków.

Na podstawie par. 26 rozporządzenia zwrot podatku przysługuje również w przypadku, gdy nabycie towarów i usług lub import towarów są finansowane w części ze środków z rachunku bankowego, na którym ulokowane są wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, a w części z innych środków finansowych.

Według przepisu par. 27 rozporządzenia zwrot podatku następuje na wniosek podatnika w terminie 60 dni od dnia złożenia wniosku oraz z uwzględnieniem warunków określonych w art. 99 ust. 12 ustawy, a w przypadku nieotrzymania zwrotu w tym terminie - również z uwzględnieniem warunków wymienionych w art. 87 ust. 2 i 7 ustawy. Wniosek ten zawiera co najmniej dane dotyczące:1) wartości nabytych towarów i usług lub importu towarów, których dotyczy zwrot podatku;2) kwoty podatku, o której zwrot ubiega się podatnik.Do wniosku dołącza się:1) kopię dokumentu stwierdzającego przekazanie na rachunek bankowy podatnika środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4;2) dowód dokonania zapłaty ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Przepisy te mają odpowiednio zastosowanie do zwrotów wymienionych w § 26, z tym że:1) wniosek powinien zawierać również wyliczenie kwot wnioskowanego zwrotu podatku wraz z zestawieniem danych odnoszących się do poszczególnych sprzedawców oraz wystawionych przez nich faktur lub dokumentów celnych, o których mowa w § 26 ust. 5, niezbędnych do określenia prawidłowej kwoty zwrotu podatku;2) do wniosku powinno być również dołączone zaświadczenie o zarejestrowaniu przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej umowy przewidującej finansowanie w części zakupów ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, wraz z określeniem wynikającego z podpisanej umowy udziału tego finansowania.Podatnik dołącza ww wniosek do deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług.

Na tle powyższych regulacji podatnik ma wątpliwości, czy fakt refundacji wydatków na zakupy, które dokonane zostały z innych środków, pozbawia stronę mozliwości skutecznego ubiegania się o zwrot podatku.

W ocenie tutejszego organu podatkowego wątpliwości te są uzasadnione.Przepisy rozdziału 12 rozporządzenia traktują o nabyciu towarów i usług za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy oraz formułują wymóg dołączenia do wniosku dowodu dokonania zapłaty ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Przez taką kontrukcję tych przepisów ustawodawca dokonał zawężenia podmiotowego i przedmiotowego przypadków, w których możliwe jest skorzystanie, z odbiegającej od ogólnych zasad wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług, procedury uzyskania zwrotu podatku naliczonego

Zwrot ten może być bowiem dokonany tylko podmiotowi, który oprócz innych cech wskazanych w przepisach rozporządzenia, nabywa towary i usługi za wyraźnie wskazane środki finansowe, których sposób redystrybucji między podmiotami również został ściśle określony.Obok szeregu wymogów najważniejszymi jednak, w świetle brzmienia przywołanych regulacji rozporządzenia, pozostają:#150; nabycie towarów i usług za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej,#150; wcześniejsze przekazanie tych środków na celowo wyodrębniony rachunek bankowy i tam ich gromadzenie;

Podstawowym celem tych regulacji jest jednoznaczna możliwość identyfikacji środków pieniężnych, wykorzystanych przez podatników przy dokonywaniu zakupów. Należy bowiem uznać, że ww regulacje przyznają szczególne uprawnienia podmotom korzystającym i w całości wykorzystującym (zapłacenie całości należności, dowód dokonania zapłaty z tych konkretnych środków) środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.Stąd też w systemie podatku od twarów i usług z przywileju tego skorzystać mogą jedynie ci podatnicy, którzy spełnią wszystkie kryteria

W świetle powyższego tutejszy organ podatkowy stoi na stanowisku, że w niniejszym przypadku, oprócz spełnienia szeregu wymogów formalnych, istotne jest przede wszystkim precyzyjne zidentyfikowanie ostatecznego źródła finansowania dokonywanych zakupów.

W sytuacji, kiedy zakupy są dokonywane za inne środki finansowe, niż pochodzące z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a następnie wydatki te są refundowane ze środków, o których mowa w przepisie par. 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia, to nie zostaje spełniony podstawowy warunek dokonania zapłaty ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Wymogi ustanowione w rozporządzeniu wykonawczym do ustawy o VAT wyraźnie przewidują, że środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej muszą zostać przekazane podatnikowi na odrębny rachunek bankowy i z tego rachunku muszą być wydatkowane na dokonywane nabycia. Nie jest przewidziana przepisami rozporządzenia inna możliwość wykorzystania tych środków, jak tylko zapłata nimi właśnie za nabywane przez podatnika towary i usługi. Nie spełnia tego wymogu, zdaniem tutejszego organu podatkowego, działanie podatnika polegające na nabyciu towarów i usług za środki inne niż bezzwrotna pomoc zagraniczna, a następnie refundowanie poniesionych wydatków ze środków takiej bezzwrotnej pomocy.

Celem przyznawanych środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, w świetle ww przepisów rozporządzenia, nie jest bowiem ich wykorzystywanie w operacjach bankowych a bezpośrednie wydatkowanie na towary i usługi, potwierdzone przez podatnika dołączonym do wniosku dowodem dokonania zapłaty z tych, a nie innych środków.

Naczelnik Urzędu Skarbowego podkreśla jednocześnie, że podobny pogląd na refundację nabyć zaprezentował organ drugiej instancji w wydanej przez siebie decyzji nr IS.Ci.WV.-4407-92/Ci-7/05/EO z dnia 08.11.2005r., kończącej postępowanie odwoławcze.

Biorąc pod uwagę powyższe regulacje prawne oraz stan faktyczny przedstawiony przez podatnika Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ciechanowie postanowił jak w sentencji

Błędny jest również pogląd strony dotyczący momentu złożenia wniosku o zwrot podatku naliczonego. Zagadnienia tego nie dotyczyło pytanie podatnika, jednak należy ustosunkować się do tego twierdzenia.Zdaniem organu podatkowego wniosek taki może zostać złożony tylko wraz z deklaracją VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym strona dokonała nabyć finansowanych bezpośrednio ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej

Za taką interpretacją przepisu dotyczącego złożenia wniosku przemawia fakt, iż par. 27 ust. 1 rozporządzenia odwołuje się w swej treści do art. 99 ust. 12 ustawy o VAT i każe uwzględniać warunki jakie ten przepis ustawy określa.

Zgodnie z art. 99 ust. 12 ustawy zobowiązanie podatkowe, kwotę zwrotu różnicy podatku, kwotę zwrotu podatku naliczonego lub różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1, przyjmuje się w kwocie wynikającej z deklaracji podatkowej, chyba że naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej określi je w innej wysokości.Przy przyjętym miesięcznym bądź kwartalnym rozliczeniu podatku od towarów i usług wszystkie zdarzenia gospodarcze należy rozpatrywać, co do zasady, w powiązaniu z danym okresem rozliczeniowym, w którym zdarzenia te zaistniały, bądź przepis prawa uznaje, że ich skutek podatkowy w tym właśnie okresie zaistniał.

Według art. 14a par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Organ podatkowy nie dokonuje więc oceny poprawności stanu faktycznego przedstawionego we wniosku.

Urząd Skarbowy w Ciechanowie