
Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle działając na podstawie art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), a także § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) - po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10.08.2006 r. data wpływu do tut. Urzędu 11.08.2006 r. sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku własne stanowisko dotyczące prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupami służącymi sprzedaży opodatkowanej jest prawidłowe.
W dniu 11.08.2006 r. wystąpiono do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej. Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że Podatnik jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym opodatkowaną działalność gospodarczą. W dniu 19 czerwca został złożony wniosek na dotację unijną w ramach Pilotażowego Programu. Planowane wydatki ujęte w dziale VI. Zestawienia rzeczowo-finansowego projektu stanowiącego załącznik do przedmiotowego wniosku tj. dotyczące zadań: opracowanie ekspertyzy na temat możliwości budowy wyciągu narciarskiego wraz z dokumentacją oraz uruchomienie wydawania gazety lokalnej, będą służyły czynnością opodatkowanym natomiast pozostałe wydatki zaplanowane w wymienionym powyżej zestawieniu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.
Sformułowano w związku z tym pytanie: Czy istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług związanego z zakupami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu. W ocenie Wnioskodawcy: zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku przedmiotowego wniosku taka sytuacja dotyczy wyżej wymienionych wydatków ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym projektu ponieważ Wnioskodawca przewiduje odsprzedaż dokumentacji na wyciąg narciarski przyszłemu inwestorowi oraz wydawanie gazety. Pozostałe wydatki zaplanowane w wymienionym powyżej zestawieniu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi w konsekwencji powinno Stronie przysługiwać prawo do refundacji wydatków razem z podatkiem od towarów i usług.
W oparciu o wyżej opisany, przyjęty stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle ocenia powyższe stanowisko jako prawidłowe na podstawie następujących przepisów prawa:
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Natomiast czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy są:
- 1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
- 2. eksport towarów
- 3. import towarów,
- 4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
- 5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Właśnie do realizacji tych czynności mają być wykorzystywane towary i usługi, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Wskazana zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających temu podatkowi.
W przedmiotowym wniosku Strona wykazała, że jest możliwe przyporządkowanie określonych wydatków czynnościom opodatkowanym oraz pozostałych wydatków, które nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, w związku z czym w stosunku do tych ostatnich Strona nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Natomiast w myśl § 23 ust. 1 ww. rozporządzenia zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. W myśl § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:
- 1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1.05.2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
- 2. kontraktów zawartych przed dniem 1.05.2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).
Natomiast w myśl § 6 ust. 4 za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:
- 1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
- 2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy
- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
W związku z tym, iż Strona nie będzie dokonywała nabycia towarów i usług za środki finansowe pochodzące z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w cytowanym wyżej § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia(umowa nie została jeszcze zawarta), nie będzie jej również przysługiwał zwrot podatku naliczonego przewidziany w ww. § 23 ust. 1 rozporządzenia w stosunku do wszystkich poniesionych wydatków.
