Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle działając na podstawie art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2... - Interpretacja - PP/443/47/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.08.2006, sygn. PP/443/47/06, Urząd Skarbowy w Jaśle

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle działając na podstawie art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), a także § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) - po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10.08.2006 r. data wpływu do tut. Urzędu 11.08.2006 r. sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku własne stanowisko dotyczące prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z zakupami służącymi sprzedaży opodatkowanej jest prawidłowe.

W dniu 11.08.2006 r. wystąpiono do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie zgodnie z art. 14a Ordynacji podatkowej. Z opisanego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, że Podatnik jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzącym opodatkowaną działalność gospodarczą. W dniu 19 czerwca został złożony wniosek na dotację unijną w ramach Pilotażowego Programu. Planowane wydatki ujęte w dziale VI. Zestawienia rzeczowo-finansowego projektu stanowiącego załącznik do przedmiotowego wniosku tj. dotyczące zadań: opracowanie ekspertyzy na temat możliwości budowy wyciągu narciarskiego wraz z dokumentacją oraz uruchomienie wydawania gazety lokalnej, będą służyły czynnością opodatkowanym natomiast pozostałe wydatki zaplanowane w wymienionym powyżej zestawieniu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.

Sformułowano w związku z tym pytanie: Czy istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług związanego z zakupami dotyczącymi realizacji przedmiotowego projektu. W ocenie Wnioskodawcy: zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przypadku przedmiotowego wniosku taka sytuacja dotyczy wyżej wymienionych wydatków ujętych w zestawieniu rzeczowo-finansowym projektu ponieważ Wnioskodawca przewiduje odsprzedaż dokumentacji na wyciąg narciarski przyszłemu inwestorowi oraz wydawanie gazety. Pozostałe wydatki zaplanowane w wymienionym powyżej zestawieniu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi w konsekwencji powinno Stronie przysługiwać prawo do refundacji wydatków razem z podatkiem od towarów i usług.

W oparciu o wyżej opisany, przyjęty stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle ocenia powyższe stanowisko jako prawidłowe na podstawie następujących przepisów prawa:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego jest więc istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Natomiast czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy są:

    1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
    2. eksport towarów
    3. import towarów,
    4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
    5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Właśnie do realizacji tych czynności mają być wykorzystywane towary i usługi, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Wskazana zasada wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz nie podlegających temu podatkowi.

W przedmiotowym wniosku Strona wykazała, że jest możliwe przyporządkowanie określonych wydatków czynnościom opodatkowanym oraz pozostałych wydatków, które nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, w związku z czym w stosunku do tych ostatnich Strona nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Natomiast w myśl § 23 ust. 1 ww. rozporządzenia zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. W myśl § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

    1. Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed 1.05.2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;
    2. kontraktów zawartych przed dniem 1.05.2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA).

Natomiast w myśl § 6 ust. 4 za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

    1. umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,
    2. jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

- z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W związku z tym, iż Strona nie będzie dokonywała nabycia towarów i usług za środki finansowe pochodzące z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w cytowanym wyżej § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia(umowa nie została jeszcze zawarta), nie będzie jej również przysługiwał zwrot podatku naliczonego przewidziany w ww. § 23 ust. 1 rozporządzenia w stosunku do wszystkich poniesionych wydatków.

Urząd Skarbowy w Jaśle