POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP3/443-0003/06

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.02.2006, sygn. PP3/443-0003/06, Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. Nr 8 z 2005 r., poz.60 z późn.zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pana X z 20.12.2005 r. (data wpływu do urzędu 09.01.2006 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie: czy opisana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT u nabywcy usługi

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 20 grudnia 2005 roku (data wpływu do urzędu 09.01.2006 r.) Pan X zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe i kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego przedsiębiorstwo Y w drodze przetargowej wybrało firmę konsultingową GB z siedzibą w Anglii celem nadzorowania i kontroli modernizacji i przebudowy odcinka linii kolejowej. Wspomniana firma angielska powierzyła firmie wnioskodawcy pełnienie funkcji inżyniera (inwestora zastępczego) na kolejowej linii E 30, na pewnym odcinku. Wnioskodawca pisze, iż jest liderem 24 osobowego zespołu, który nadzoruje i zarządza w imieniu przedsiębiorstwa Y sześć kontraktów polegających na kompleksowej modernizacji i przebudowie 72 km dwutorowej linii kolejowej. Funkcja inżyniera jest stosowana na projektach współfinansowanych przez Unię Europejską. W zakres obowiązków wchodzą: weryfikacja dokumentacji projektowej i wszelkich materiałów przeznaczonych do wbudowania, koordynowania robót w celu utrzymania ruchu pociągów, dokonywanie odbiorów robót, przekazywanie zakończonych odcinków lub obiektów do eksploatacji, rozliczanie finansowe wykonanych robót i zatwierdzenie faktur wykonawców.

Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem czy wyżej wymieniona usługa inżynierska na zlecenie osoby prawnej mającej siedzibę na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę podlega opodatkowaniu podatkiem VAT u nabywcy usługi.

Zdaniem wnioskodawcy miejscem świadczenia usługi na rzecz odbiorcy mającego siedzibę na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę. Wnioskodawca motywuje to rodzajem wykonywanej usługi. Według wnioskodawcy ww. zakres usług określa kod 74.20.6 PKWiU - usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierskimi i usługa zarządzania - PKWiU 74.1. Wnioskodawca twierdzi, że faktury wystawiane przez jego firmę dla firmy konsultingowej GB z siedzibą w Anglii powinny mieć stawkę VAT nie podlegającą opodatkowaniu w Polsce i informację, że usługa podlega opodatkowaniu nabywcy.

Organ podatkowy wyjaśnia co następuje:

Miejscem świadczenia przy świadczeniu usług zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, jest miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce gdzie świadczący usługę posiada to stałe miejsce prowadzenia działalności, a w przypadku ich braku miejsce stałego zamieszkania.

Od tej zasady istnieje szereg wyjątków zawartych w ustępach 2 - 6 ww. artykułu i w art.28. Stan faktyczny, który prezentuje wnioskodawca odnosi się do ust.3 i 4 pkt 3 artykułu 27, co wskazuje, że w tym przypadku zasada ogólna nie będzie miała zastosowania.

Art.27 ust.3 stanowi, że miejscem świadczenia usług, o których mowa w ust.4 ww. artykułu, jest miejsce gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności - stały adres lub miejsce zamieszkania. Usługi te muszą być świadczone na rzecz:

  1. osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
  2. podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę.

Art.27 ust.4 zawiera katalog tzw. usług niematerialnych, usługi te zostały enumeratywnie wyliczone i ich katalog jest zamknięty. Punkt 3 odnosi się do usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2); prawniczych, rachunkowo - księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust.2 pkt 1; w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych; tłumaczeń.

Zastrzeżenie odnoszące się do usług architektonicznych i inżynierskich dotyczy ustępu 2 pkt 1 ww. artykułu, który stanowi, że: w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca świadczył usługi w zakresie kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej (PKWiU 74.2.6), natomiast nie świadczył usług zarządzania (PKWiU 74.1).

W związku z powyższym miejscem świadczenia usługi w zakresie architektoniczno - inżynierskim dotyczącej modernizacji i przebudowy odcinka linii kolejowej - jest miejsce położenia tej linii (nieruchomości).Ponieważ nieruchomość położona jest w kraju, tu należy opodatkować usługę związaną z tą nieruchomością.

Opodatkowanie usług związanych z nieruchomościami jest bardziej racjonalne w miejscu, w którym dana nieruchomość się znajduje. Takie rozwiązanie ma zapewnić realizację zasady wspólnego systemu VAT jaką jest zasada opodatkowania transakcji w miejscu faktycznej konsumpcji towaru lub usługi. Większość czynności związanych z nieruchomościami jest w większości przypadków dokonywanych w miejscu lokalizacji nieruchomości. Reguła ta ma zastosowanie tylko w sytuacjach, w których wynik prac wiąże się z konkretną nieruchomością.

Reasumując powyższe postanowiono jak w sentencji.

Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni