
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. Nr 8 z 2005 r., poz.60 z późn.zm.) po rozpatrzeniu wniosku Pana X z 20.12.2005 r. (data wpływu do urzędu 09.01.2006 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie: czy opisana usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT u nabywcy usługi
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 20 grudnia 2005 roku (data wpływu do urzędu 09.01.2006 r.) Pan X zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe i kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.
Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego przedsiębiorstwo Y w drodze przetargowej wybrało firmę konsultingową GB z siedzibą w Anglii celem nadzorowania i kontroli modernizacji i przebudowy odcinka linii kolejowej. Wspomniana firma angielska powierzyła firmie wnioskodawcy pełnienie funkcji inżyniera (inwestora zastępczego) na kolejowej linii E 30, na pewnym odcinku. Wnioskodawca pisze, iż jest liderem 24 osobowego zespołu, który nadzoruje i zarządza w imieniu przedsiębiorstwa Y sześć kontraktów polegających na kompleksowej modernizacji i przebudowie 72 km dwutorowej linii kolejowej. Funkcja inżyniera jest stosowana na projektach współfinansowanych przez Unię Europejską. W zakres obowiązków wchodzą: weryfikacja dokumentacji projektowej i wszelkich materiałów przeznaczonych do wbudowania, koordynowania robót w celu utrzymania ruchu pociągów, dokonywanie odbiorów robót, przekazywanie zakończonych odcinków lub obiektów do eksploatacji, rozliczanie finansowe wykonanych robót i zatwierdzenie faktur wykonawców.
Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem czy wyżej wymieniona usługa inżynierska na zlecenie osoby prawnej mającej siedzibę na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę podlega opodatkowaniu podatkiem VAT u nabywcy usługi.
Zdaniem wnioskodawcy miejscem świadczenia usługi na rzecz odbiorcy mającego siedzibę na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę. Wnioskodawca motywuje to rodzajem wykonywanej usługi. Według wnioskodawcy ww. zakres usług określa kod 74.20.6 PKWiU - usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierskimi i usługa zarządzania - PKWiU 74.1. Wnioskodawca twierdzi, że faktury wystawiane przez jego firmę dla firmy konsultingowej GB z siedzibą w Anglii powinny mieć stawkę VAT nie podlegającą opodatkowaniu w Polsce i informację, że usługa podlega opodatkowaniu nabywcy.
Organ podatkowy wyjaśnia co następuje:
Miejscem świadczenia przy świadczeniu usług zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, jest miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce gdzie świadczący usługę posiada to stałe miejsce prowadzenia działalności, a w przypadku ich braku miejsce stałego zamieszkania.
Od tej zasady istnieje szereg wyjątków zawartych w ustępach 2 - 6 ww. artykułu i w art.28. Stan faktyczny, który prezentuje wnioskodawca odnosi się do ust.3 i 4 pkt 3 artykułu 27, co wskazuje, że w tym przypadku zasada ogólna nie będzie miała zastosowania.
Art.27 ust.3 stanowi, że miejscem świadczenia usług, o których mowa w ust.4 ww. artykułu, jest miejsce gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności - stały adres lub miejsce zamieszkania. Usługi te muszą być świadczone na rzecz:
- osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
- podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę.
Art.27 ust.4 zawiera katalog tzw. usług niematerialnych, usługi te zostały enumeratywnie wyliczone i ich katalog jest zamknięty. Punkt 3 odnosi się do usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1); w zakresie oprogramowania (PKWiU 72.2); prawniczych, rachunkowo - księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust.2 pkt 1; w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych; tłumaczeń.
Zastrzeżenie odnoszące się do usług architektonicznych i inżynierskich dotyczy ustępu 2 pkt 1 ww. artykułu, który stanowi, że: w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami, w tym usług świadczonych przez rzeczoznawców majątkowych i pośredników w obrocie nieruchomościami oraz usług przygotowywania i koordynowania prac budowlanych, takich jak usługi architektów i nadzoru budowlanego - miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca świadczył usługi w zakresie kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej (PKWiU 74.2.6), natomiast nie świadczył usług zarządzania (PKWiU 74.1).
W związku z powyższym miejscem świadczenia usługi w zakresie architektoniczno - inżynierskim dotyczącej modernizacji i przebudowy odcinka linii kolejowej - jest miejsce położenia tej linii (nieruchomości).Ponieważ nieruchomość położona jest w kraju, tu należy opodatkować usługę związaną z tą nieruchomością.
Opodatkowanie usług związanych z nieruchomościami jest bardziej racjonalne w miejscu, w którym dana nieruchomość się znajduje. Takie rozwiązanie ma zapewnić realizację zasady wspólnego systemu VAT jaką jest zasada opodatkowania transakcji w miejscu faktycznej konsumpcji towaru lub usługi. Większość czynności związanych z nieruchomościami jest w większości przypadków dokonywanych w miejscu lokalizacji nieruchomości. Reguła ta ma zastosowanie tylko w sytuacjach, w których wynik prac wiąże się z konkretną nieruchomością.
Reasumując powyższe postanowiono jak w sentencji.
