Pismem z 29.07.2005 r. Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów o podatku od t... - Interpretacja - P-I/443/103/EW/05

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 31.10.2005, sygn. P-I/443/103/EW/05, Podlaski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Pismem z 29.07.2005 r. Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów o podatku od towarów i usług w odniesieniu do następującego stanu faktycznego:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą, w zakresie produkcji konserwowanych wyrobów mięsnych, na terenie Suwalskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej ( dalej ?SSSE?) na podstawie zezwolenia otrzymanego w roku 2000.

Spóka jest głównym udziałowcem Przedsiębiorstwa X (dalej ?Przedsiębiorstwo"), która to jest producentem konserwowanych wyrobów mięsnych, a ponadto prowadzi działalność handlową m.in. poprzez ogólnopolską sieć przedstawicieli handlowych.

W celu zapewnienia efektywności ekonomicznej, w szczególności poprzez optymalizację kosztów sprzedaży i podniesienie sprawności zarządzania, Spółka i Przedsiębiorstwo umówiły się, iż Spółka dokonuje sprzedaży swoich wyrobów ( dalej ?wyroby strefowe?) do Przedsiębiorstwa, a ta odsprzedaje te wyroby z wykorzystaniem rozbudowanej struktury handlowej, o której mowa wyżej.

Od dnia 1 lipca 2005 r., Spółka stosuje do w/w sprzedaży wyrobów strefowych m.in. następujące warunki sprzedaży:
a) miejscem świadczenia sprzedawcy jest miejsce odbioru wskazane w zamówieniu ( z reguły jest to miejsce działalności kolejnego odbiorcy wyrobów strefowych ? np. sieci sklepów nabywającej wyroby strefowe od Przedsiębiorstwa),
b) Spółkę obciążają w szczególności:
i) koszty opakowania wyrobów strefowych w sposób gwarantujący ich bezpieczny transport
ii) koszty załadunku,
iii) koszty transportu i ubezpieczenia
c) w momencie rozładunku w miejscu odbioru wskazanym w zamówieniu własność wyrobów strefowych przechodzi na Przedsiębiorstwo; z tym też momentem przechodzą na te spółkę wszelkie korzyści i ciężary związane ze sprzedanymi wyrobami strefowymi, a także niebezpieczeństwo ich przypadkowej utraty lub uszkodzenia,
d) oprócz kosztów wymienionych wyżej, Spółka ponosi następujące koszty włączone w cenę wyrobów strefowych:
i) koszty reklamy,
i) koszty wspierania sprzedaży (promocji) wyrobów strefowych.

Formy reklamy, o której mowa wyżej, obejmują w szczególności:
a) organizowanie reklamy w radiu i prasie,
b) organizowanie reklamy gazetkowej.

Formy wspierania sprzedaży, o którym mowa wyżej, obejmują w szczególności:
a) wsparcie odsprzedaży przez przedstawicieli handlowych,
b) organizowanie konkursów i loterii związanych z wyrobami strefowymi dla przedsiębiorców i konsumentów,
c) organizowanie sprzedaży premiowej wyrobów strefowych dla przedsiębiorców i konsumentów,
d) organizowanie degustacji, wyróżnionych ekspozycji ( w tym ekspozycji paletowych) wyrobów strefowych,
e) organizowanie promocji wyrobów strefowych z udziałem hostess,
f) przyznawanie premii pieniężnych przedsiębiorcom dokonującym zakupu wyrobów strefowych,
g) budowanie marki wyrobów strefowych w szczególności poprzez wręczanie upominków przedsiębiorcom dokonującym zakupu wyrobów strefowych.

Wysokość ponoszonych przez Spółkę kosztów na cele określone wyżej wynika z planów finansowych i jest uwzględniana przy ustalaniu ceny transferowej wyrobów strefowych.

Równocześnie, Spółka i Przedsiębiorstwo zawarły ze sobą umowy, na mocy których Przedsiębiorstwo zobowiązała się do odpłatnego świadczenia na rzecz Spółki usług:
a) organizacji przewozu wyrobów strefowych,
b) reklamy,
c) wspierania sprzedaży wyrobów strefowych.

W tak przedstawionym stanie faktycznym Spółka wnosi o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w następującym zakresie:

Czy podlega odliczeniu VAT naliczony wynikający z faktur dokumentujących świadczone przez Przedsiębiorstwo na rzecz Spółki usługi organizacji przewozu wyrobów strefowych, reklamy oraz wspierania sprzedaży wyrobów strefowych?

Według stanowiska Spółki, VAT naliczony wynikający z faktur dokumentujących świadczone przez Przedsiębiorstwo na rzecz Spółki usługi organizacji przewozu wyrobów strefowych, reklamy oraz wspierania sprzedaży wyrobów strefowych podlega odliczeniu. Prawo do odliczenia podatku wynika bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Na podstawie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Naczelnik Podlaskiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z poźn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jednakże obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego, stosownie do art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak jest możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

W świetle powyższego, jeżeli poniesione przez Spółkę wydatki na zakup usług w zakresie organizacji przewozu wyrobów strefowych, reklamy oraz wspierania sprzedaży wyrobów strefowych, będą stanowiły koszty uzyskania przychodu Podatnika, to - w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych - Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturach zakupu.

Nie wystarcza przy tym, jak podnosi Spółka, iż spełnione zostają przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT (związek podatku naliczonego ze sprzedażą opodatkowaną). Należy mieć również na uwadze ograniczenia wynikające z art. 88 ust. 1 ustawy, w tym określone w punktach: 2 i 4, z uwzględnieniem ust. 3 pkt 3.

Mając powyższe na uwadze, organ podatkowy nie podziela stanowiska Strony w tym zakresie, stąd też postanowił jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.

Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej właściwe dla Wnioskodawcy ? do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja niniejsza wiąże organ podatkowy do czasu zmiany przepisów prawa.

Podlaski Urząd Skarbowy