POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/235/158/2005/EŻ

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 19.09.2005, sygn. 1473/WV/443/235/158/2005/EŻ, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § l i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) po rozpatrzeniu wniosku zdnia 20.06.2005 roku (data wpływu do tutejszego urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 27 ust. 2 pkt l ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 póz. 535 z późniejszymi zmianami).Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE
Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:Spółka brała udział w kongresie - targach wystawowych na terenie Czech. Z tytułu uczestnictwa w tej imprezie targowej oraz zakwaterowania i wyżywienia uczestników z zakresów dotyczących Spółki usługodawca przed wykonaniem usługi wystawił Spółce fakturę z zerową stawką podatku VAT. Spółka ujęła tę fakturę w ewidencji VAT ze stawką zerową bez czynności samonaliczenia podatku VAT. Do otrzymanej faktury Spółka nie wystawiła również faktury wewnętrznej. W uzupełnieniu wniosku Spółka podała, że uczestnictwo w targach obejmowało:1.udzielenie i zorganizowanie powierzchni wystawowej, na której umieszczone były towarySpółki,2.udzielenie wstępu na zorganizowane przez wystawcę targi,3.zakwaterowanie uczestników podczas tych targów,4.udzielenie powierzchni na samochód służbowy Spółki,5.pełne wyżywienie uczestników,6.zapewnienie dostępu do telefonów,7.zapewnienie możliwości realizowania reklam.Ponadto jak podała Spółka z treści faktur nie wynika jaka kwota czego dotyczy i trudno ustalić wszystkie czynności dotyczące kosztów organizatora wystawy.

Pytanie Spółki dotyczy następującej kwestii:
Spółka prosi o udzielenie odpowiedzi czy prawidłowo postąpiła z rozliczeniem podatku VAT w powyższej sprawie dotyczącej usług wyświadczonych przez usługodawcę z innego kraju niż Polska, ale należącego do terytorium Wspólnoty?Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:Spółka uważa, że:- faktura wystawiona przez usługodawcę winna zawierać podatek VAT według stawki obowiązującej dla wystawcy faktury, ponieważ zgodnie z art. 27 ust. l miejscem świadczenia usług jest miejsce gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, miejsce prowadzenia działalności, a w przypadku braku siedziby - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 - 6 i art. 28 oraz ze względu na to, że usługi tego typu nie są wymienione w art. 43 dotyczącym zwolnień od podatku jak również w art. 83 dotyczącym szczególnych przypadków zastosowania stawki 0%, a zgodnie z art. 106 ust. 3 czynności otrzymania należności przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi winny być potwierdzone fakturą sporządzoną według tych samych zasad jakie obowiązują wobec czynności dokonania sprzedaży tj.,określonych w art. 106 ust. l,w art. 27 ust. 2-6 oraz w art. 28 zawierających wyjątki gdzie miejsce świadczenia usług jestinne niż określone w art. 27 ust. l, nie są wymienione usługi które dotyczą takiej sprawy,zgodnie z powyższym usługodawca z opisanego tytułu winien sam rozliczyć podatek VAT jakrównież wystawić fakturę zawierająca taki podatek według stawki obowiązującej w jego kraju,tym bardziej, że w tej, tj., zaliczkowej fakturze nie wymienił rodzaju usług, które ewentualniemogłyby podlegać innemu rozliczeniu niż takiemu, które zostało określone powyżej ( treśćfaktury dotycząca czynności brzmi: za uczestnictwo w międzynarodowym kongresie stalinierdzewnych - Stainless 2005),usługobiorca nie jest zobowiązany do samonaliczenia podatku VAT w przypadku gdy do tegobył zobowiązany usługodawca, ponieważ mogłoby powstać podwójne opodatkowanie,zgodnie z art. 29 ust. 17 jest - podstawą opodatkowania w imporcie usług jest kwota, którąusługobiorca jest zobowiązany zapłacić, z wyjątkiem gdy na podstawie odrębnych przepisówwartość usługi zwiększa wartość celną importowanego towaru albo w przypadku gdy podatekzostał rozliczony przez usługodawcę, nie może mieć bezpośredniego zastosowania, gdyż jakwynika z art.27 ust. l, który ma niewątpliwie zastosowanie do opisanej sytuacji, miejscemświadczenia usług a wobec tego i miejscem opodatkowania jest kraj usługodawcy.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym.

Opodatkowaniu w danym państwie podlegaj ą tylko te czynności, które zostały wykonane w danym państwie a ściślej te czynności, które zostały uznane za wykonane w danym miejscu. Określenie miejsca świadczenia jest szczególnie istotne w przypadku usług, których świadczenie odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw. Miejsca świadczenia w takiej sytuacji wskazuje jednocześnie państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana. Co do zasady dana czynność powinna być opodatkowana w jednym miejscu. W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania VI Dyrektywa Rady - w ramach wspólnego systemu unijnego - określa miejsca świadczenia poszczególnych czynności (art. 8 i art. 9 VI Dyrektywy).Zasady określenia miejsca opodatkowania przy świadczeniu usług zawarte zostały w art. 27 i art. 28 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 póz. 535 z późniejszymi zmianami) i są one różne w zależności od charakteru danej usługi.Zgodnie z zasadą ogólną zawartą w art. 27 ust. l w/w ustawy, miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania.

Wyjątki od tej reguły zostały zawarte w przepisach art. 27 ust. 2-6 ustawy oraz art. 28 ustawy. W myśl przepisu art. 27 ust. 2 pkt l ustawy w przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości. Świadczenie usług w zakresie organizowania wystaw, targów i kongresów wiąże się z wykonaniem szeregu różnorodnych czynności. Dla celów określenia miejsca świadczenia, kompleksowe usługi organizowania wystaw, targów i kongresów, obejmują swoim zakresem jako usługę główną wynajem powierzchni wystawienniczej, a także usługi związane z wynajmowaną powierzchnią, winny być traktowane jako usługi związane z nieruchomościami.
Za takim stanowiskiem przemawia to, że w wyniku skorzystania z usługi targowej, wystawca uzyskuje zawsze prawo do używania określonej powierzchni w pawilonie targowym lub naotwartym terenie targów. Jeżeli świadczenie usług dodatkowych jest następstwem usługi wynajmupowierzchni wystawienniczej, a usługi te przeważnie zamawiane są przez wystawcę w pakiecie, tonie powinny być traktowane odrębnie i być opodatkowane według różnych zasad (zwłaszcza, żepakiet usług jest zazwyczaj wyceniany jako całość, bez dzielenia jego ceny na poszczególne rodzajeusług).

Należy nadmienić, iż usługi głównej i usług dodatkowych nie można rozdzielić, a usługi dodatkowenie istniałby, gdyby nie była świadczona usługa główna.Należy stwierdzić, że o zaliczeniu danej usługi jako związanej z nieruchomościami w rozumieniuprzepisu art. 27 ust. 2 pkt l ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, póz. 535 z późniejszymi zmianami) nie może decydować symbol Klasyfikacji PKWiU -miejscem świadczenia usługi jest miejsce położenia nieruchomości. Usługa nie będzie zatemopodatkowana podatkiem od towarów i usług w Polsce lecz w kraju Unii Europejskiej położenianieruchomości.

Natomiast w przypadku świadczenia usług cząstkowych, związanych z organizowaniem wystaw,targów i kongresów i nie mających charakteru usługi kompleksowej obejmującej najempowierzchni, do ustalenia miejsca świadczenia takich usług powinny mieć zastosowanie właściweregulacje określone w art. 27 - 28 ustawy o podatku od towarów i usług.

Pouczenie1.Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanuprawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowei organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie,wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od datyjej doręczenia (art. 236 § 2 pkt l ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa)4.Stosownie do art. l ust. l pkt l lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 roku o opłacie skarbowej(t.j. Dz. U. z 2004 roku Nr 253 póz. 2532 z późniejszymi zmianami) zażalenie podlega opłacieskarbowej w kwocie 5 zł oraz 50 gr od załącznika od odwołania uiszczonej w formie naklejeniaznaków opłaty skarbowej na zażaleniu.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu