POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/220/148/2005/SK

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.09.2005, sygn. 1473/WV/443/220/148/2005/SK, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art 14 a § l i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 póz. 60 z późn. zmianami) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 10.06.2005r. (data wpływu do tut. Urzędu ) uzupełnionego w dniu 23.06.2005r. ( data wpływu do tut. Urzędu) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w związku z art.7 ust. 2 pkt.2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz.535 z późn. zmianami)Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie
1) Stan faktyczny podany we wniosku jest następujący: S.A. z siedzibą w XX realizuje podstawowy zakres działalności poprzez transport i magazynowanie ropy oraz produktów naftowych.Utrzymuje liczne kontakty z kontrahentami polskimi i zagranicznymi. W związku z tym często prowadzone są działania o charakterze reklamowym i reprezentacyjnym mające na celu budowę wizerunku firmy. Podczas spotkań biznesowych, zwyczajowo, wręczane są upominki na ręce przedstawicieli współpracujących firm. Nie prowadzimy ewidencji przekazanych upominków, ponieważ nie są one przekazywane bezpośrednio dla tych osób. Spółka nasza dokonuje również zakupów artykułów spożywczych ( np. kawa,napoje, słodycze), które są zużywane podczas spotkań w siedzibie firmy. Od zakupów towarów i świadczenia usług, w efekcie których powstają materiały o charakterze reklamowym ( np. kalendarze, długopisy z logo firmy), Spółka odlicza podatek naliczony zawarty w fakturach na podstawie art. 86 ust. 10 pkt. l ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. z dnia 05.04.2004r. , Nr 54, póz. 535) w związku z art. 86 ust. l ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zaznaczyć należy również, iż wydatki te są uznane za koszt uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. Nr 54 póz. 654 z 2000r. z późn. zm.) w części nieprzekraczającej 0,25% przychodów.

2) Pytanie podatnika:a) Czy nieodpłatne przekazanie towarów na cele reprezentacji i reklamy związane z prowadzonymprzedsiębiorstwem mieści się w definicji dostawy towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku odtowarów i usług?b) Czy nieodpłatne przekazanie towarów na cele reprezentacji i reklamy należy opodatkowaćpodatkiem VAT należnym i wystawiać faktury VAT wewnętrzne w związku ze zmianą definicji dostawytowarów na podstawie ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ?

3)Stanowisko wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:Zgodnie z art. 7 ust. 2 lit. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. póz. 535 z 05.04.2004r.) przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez Podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, w szczególności wszelkie inne przekazanie towarów- bez wynagrodzenia- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części.W świetle przedstawionego przez nas stanu faktycznego oraz wykładni powyższego przepisu zachodzi wątpliwość, czy nieodpłatne przekazanie na cele reprezentacji i reklamy mieści się w ustawowej definicji dostawy towarów.Przekazanie prezentów i artykułów spożywczych przez Spółkę jest przekazaniem na cele związane bezpośrednio z prowadzonym przedsiębiorstwem wpływającym, w naszej ocenie, na pozytywny wizerunek naszej Spółki przez współpracujących kontrahentów i potencjalnych odbiorców, których mamy zamiar pozyskać. " S.A. odnotowuje coroczny, systematyczny wzrost przychodów.Poza tym podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności tj. zakupu towarów na cele reprezentacji i reklamy.Zdaniem Spółki, nieodpłatne przekazanie towarów na cele reprezentacji i reklamy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT należnym i obowiązkowi wystawienia wewnętrznej faktury VAT. Spółka nie kieruje się wyłącznie wykładnią literalną przepisu zawartego w art.7 ust.2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług. Stanowisko swoje Spółka opiera również na przepisach zawartych w art.29 ust. l O ustawy z dnia 11 marca 2004r., które stanowią, iż w przypadku dostawy towarów o której mowa w art.7 ust.2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów, a gdy cena nabycia nie istnieje, koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów. Ponadto nieodpłatne przekazanie na cele reprezentacji i reklamy nie jest wymienione w wyjątkach przedmiotów opodatkowania wymienionych w art.7 ust d 3 do 7 ustawy z dnia 11 marca 2004r.

W przypadku zaś zastosowania literalnej wykładni art.7 ust.2 ustawy, a w szczególności słów: ?na cele inne niż związane z prowadzonym przedsiębiorstwem" sądzimy, iż nieodpłatne przekazanie towarów na cele reprezentacji i reklamy, nie mieści się w ustawowej definicji dostawy towarów.

4) Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym,

ad.a)Zgodnie z postanowieniami art.7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz.535 z późn. zmianami) w stanie prawnym obowiązującym od dnia 01.06.2005r. przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. l pkt l ustawy o podatku od towarów i usług , rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłychpracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników,członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,2)wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.Zdaniem Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu należy uznać,że przekazanie towarów na cele reprezentacji i reklamy mieści się w zakresie znaczeniowym omawianego przepisu jako ? wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia".Pojęcie ?wszelkiego innego przekazania towarów bez wynagrodzenia" należy pojmować przy uwzględnieniu treści art.7 ust. l ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z którym przez dostawę towarów, o której mowa w art.5 ust.l pkt.l ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel, w tym również pkt. l-5.W konsekwencji należy uznać, że wszelkie inne nieodpłatne przekazanie towarów określone w art.7 ust.2 pkt.2 ustawy o podatku od towarów i usług mieści się w pojęciu ?dostawa towarów".Samo przekazanie towarów na cele reprezentacji i reklamy (jak również świadczenie usług) nie skutkuje jeszcze koniecznością jego opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Niezbędne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:nieodpłatne przekazanie towarów na cele reprezentacji i reklamy nie jest związane z prowadzeniemprzedsiębiorstwa,podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tychczynności, w całości lub w części,Analizując treść wyżej cytowanego art.7 ust.2 ustawy o podatku od towarów i usług należy zwrócić uwagę na postanowienia art. 7 ust.3 cytowanej ustawy zgodnie z którym przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.Z treści wyłączenia zawartego w art.7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wynika zatem , iż przez odpłatną dostawę towarów rozumie się wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, jeżeli przekazania dokonano na cele nie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą , a podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części za wyjątkiem przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek. Definicja prezentów o małej wartości i próbek zostały określone w następujący sposób:W myśl art.7 ust 4 ustawy o podatku od towarów i usług przez prezenty o małej wartości, o których mowa w ust. 3, rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:1)o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 21 ust. l pkt 68austawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, póz.176, z późn. zm.), jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;2)których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt l, jeżeli jednostkowa cena nabycia lubjednostkowy koszt wytworzenia przekazanego towaru nie przekracza 5 zł.Natomiast zgodnie z art.7 ust.7 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 01.06.2005r. przez próbkę, o której mowa w ust. 3, rozumie się niewielką ilość towaru reprezentującą określony rodzaj lub kategorię towarów, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy.Reasumując, zdaniem Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu nieodpłatne przekazanie towarów na cele reprezentacji i reklamy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług gdy spełnione są łącznie następujące przesłanki:nieodpłatne przekazanie towarów nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa,podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tychczynności, w całości lub w części,za wyjątkiem przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

ad. b)W myśl art.7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz.535 z późn. zmianami) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:1)przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłychpracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników,członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,2)wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny- jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatkunaliczonego od tych czynności, w całości lub w części.Z treści wyłączenia zawartego w art.7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż przez odpłatną dostawę towarów rozumie się wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, jeżeli przekazania dokonano na cele nie związane z prowadzoną działalnością gospodarczą , a podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części za wyjątkiem przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.Zatem , zdaniem Naczelnika Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegać nieodpłatne przekazanie towarów na cele reprezentacji i reklamy w przypadku gdy,nieodpłatne przekazanie towarów na cele reprezentacji i reklamy nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a w ramach nieodpłatnego przekazania nie przekazano drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek o których mowa w art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.W takiej sytuacji należy wystawić fakturę wewnętrzną o której mowa w art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług- w przypadku czynności wymienionych w art.7 ust.2 i art.8 ust. 2 wystawiane są faktury wewnętrzne. Dane, jakie powinna zawierać faktura wewnętrzna określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005r. nr 95, póz. 798). Zgodnie z § 25 ust. l cytowanego rozporządzenia do faktur wewnętrznych stosuje się odpowiednio regulacje dotyczące zasad wystawiania "zwykłych" faktur VAT (czyli określone w § 9, § 13-17, § 19,20 i 23), z tym że w przypadku:czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy (czyli m.in. przekazania towarów na potrzebyreprezentacji i reklamy), gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danychdotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności;dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów orazimportu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.Podstawą opodatkowania w tym przypadku na podstawie art.29 ust. l O ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. jest cena nabycia towarów, a gdy cena nabycia nie istnieje, koszt wytworzenia określony w momencie dostawy tych towarów. Opodatkowaniu podatkiem VAT będzie podlegało nieodpłatne przekazanie towarów bez względu na to, czy Podatnik skorzystał z możliwości odliczenia podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części ( pod warunkiem, że prawo to Podatnikowi przysługiwało- np.:zakup od podatnika podatku VAT udokumentowany fakturą VAT). W stanie faktycznym opisanym przez Wnioskodawcę ,Spółka stwierdza ,że nalicza podatek VAT od nabycia artykułów spożywczych ( kawa, herbata, napoje, słodycze) , które są zużywane podczas spotkań z kontrahentami w siedzibie firmy. W tym przypadku Naczelnik tut. Urzędu pragnie zauważyć, że zużycie

artykułów spożywczych na terenie Siedziby Firmy w ramach spotkań z kontrahentami i klientami nie wypełnia hipotezy przepisu art. 7 ust.2 pkt.li 2 ustawy o podatku od towarów i usług , zatem czynność ta nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.Natomiast przekazanie upominków na rzecz przedstawicieli współpracujących firm, w przypadku gdy przekazanie to nie będzie miało związku z prowadzoną działalnością gospodarczą , jak również dla ich udokumentowania nie jest prowadzona ewidencja o której mowa w art.7 ust 4 pkt. l ustawy o podatku od towarów i usług , przekazanie to będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT i winno zostać udokumentowane fakturą wewnętrzną.
W przypadku przekazania materiałów o charakterze reklamowym ( kalendarze i długopisy z nadrukiem firmy),jeśli ma to związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, czynność ta nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT - art.7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Pouczenie1. Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.1.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organykontroli skarbowej - do czasu zmiany lub uchylenia.2.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione, zapośrednictwem organu wydającego postanowienie, w terminie 7-iu dni, licząc od daty jego doręczenia(art. 236 § 2 pkt l Ordynacji podatkowej).3.Stosownie do art. l ust. l pkt l lit. a ustawy z dnia 09 września 2000r o opłacie skarbowej (tekstjednolity Dz. U. z 2004r., Nr 253, póz. 2532) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie 5zł oraz 50groszy od załącznika do odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu