POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/187/122/2005/GW

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.08.2005, sygn. 1473/WV/443/187/122/2005/GW, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § l i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku X dnia 13.05.2005 roku (data wpływu do tutejszego urzędu) uzupełnionego w dniu 24.05.2005 roku (data wpływu do tutejszego urzędu), żądającego udzielenia pisemnej interpretacji przepisów art. 27 ust 4 pkt. 3 ustawy z dnia 1 1 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami)Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy podane we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Podany we wniosku stan faktyczny jest następujący:Spółka w Polsce jest nabywcą usługi świadczonej na jej rzecz na terytorium Danii przez Spółkę duńską posiadającą NIP DK-. Świadczona usługa polega na doradztwie w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania oraz przetwarzania danych i dostarczania informacji. Spółka polska otrzymuje raz na miesiąc fakturę za w/w usługę zgodnie z zawartą pomiędzy Spółkami umową. Spółka polska po otrzymaniu faktury za usługę nalicza VAT należny, który stanowi w tym samym okresie rozliczeniowym VAT naliczony. Spółka duńska po kontroli przeprowadzonej przez duńskie władze skarbowe przekazała Spółce polskiej informacje, że zgodnie z zaleceniami pokontrolnymi VAT należny od w/w usługi powinien być odprowadzany w Danii.

Pytanie Spółki dotyczy następującej kwestii:Który z podmiotów powinien odprowadzać VAT należny od w/w usługi

Stanowisko Wnioskodawcy co do oceny stanu faktycznego:Spółka zakwalifikowała usługę świadczoną przez Spółkę duńską na jej rzecz jako usługę wymienioną w art. 27 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, czyli usługę której miejscem świadczenia, bez względu na to gdzie jest faktycznie świadczona, jest miejsce gdzie nabywca usługi posiada siedzibę (zgodnie z art. 27 ust. 3 pkt 2 w/w ustawy). W związku z powyższym Spółka uznaje, że usługa ta jest świadczona na terytorium Polski i na podstawie art. 5 ust. l pkt. l nalicza i wykazuje VAT należny, który w tym samym okresie stanowi VAT naliczony.

Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym:

Podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym. Opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostały wykonane w danym państwie a ściślej te czynności, które zostały uznane za wykonane w danym miejscu. Określenie miejsca świadczenia jest szczególnie istotne w przypadku usług, których świadczenie odbywa się pomiędzy podmiotami z różnych państw. Miejsca świadczenia w takiej sytuacji wskazuje jednocześnie państwo, w którym dana czynność winna zostać opodatkowana. Co do zasady dana czynność powinna być opodatkowana w jednym miejscu. W celu uniknięcia podwójnego opodatkowania VI Dyrektywa Rady - w ramach wspólnego systemu unijnego -określa miejsca świadczenia poszczególnych czynności (art. 8 i art. 9 VI Dyrektywy).Zasady określenia miejsca opodatkowania przy świadczeniu usług zawarte zostały w art. 27 i art. 28 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późniejszymi zmianami) i są one różne w zależności od charakteru danej usługi.Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 27 ust. l w/w ustawy, miejscem świadczenia usług - a zatem i miejscem opodatkowania - jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności. W przypadku usług opodatkowanych zgodnie z tą ogólną zasadą, świadczonych przez podmiot z innego niż Polska kraju, z importem usług podatnik polski nigdy nie będzie miał do czynienia, ponieważ miejsce opodatkowania zawsze wystąpi tam, gdzie usługodawca posiada siedzibę. Od ogólnej zasady regulującej miejsce powstania obowiązku podatkowego istnieje jednak cały szereg odstępstw, w zależności od rodzaju wykonywanej usługi, które w praktyce bardzo często mają zastosowanie. Z wyjątkiem takim mamy do czynienia między innymi wówczas, gdy usługa świadczona przez podatnika mającego siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w innym niż Polska kraju, na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania w Polsce zaliczana jest do usług doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 72.1);prawniczych, rachunkowo-księgowych, badania rynków i opinii publicznej, doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1); architektonicznych i inżynierskich (PKWiU 74.2) - z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1; w zakresie badań i analiz technicznych (PKWiU 74.3); przetwarzania danych i dostarczania informacji; tłumaczeń.W przypadku powyższych usług miejscem świadczenia, zgodnie z art. 27 ust 3 w/w ustawy jest zawsze miejsce, w którym nabywca ma swoją siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności, tzn. miejsce siedziby usługobiorcy, czyli miejsce konsumpcji tych usług.W związku z powyższym, w opisanym w zapytaniu stanie faktycznym Spółka, jako usługobiorca usług doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania oraz przetwarzania danych i dostarczania informacji wykonywanych na jej rzecz przez podatnika duńskiego jest zobowiązana rozliczyć podatek należny z tytułu importu usług, bowiem zgodnie z art. 17 ust. l pkt 4 w/w ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Podatek należny od importu usług stosownie do zapisu art. 86 ust. 2 pkt 4 cyt. ustawy jest jednocześnie podatkiem naliczonym, o który Spółka ma prawo obniżyć podatek należny w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym od importu usług lub za następny okres rozliczeniowy - ust. 10 i 11 art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

Pouczenie1.Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanuprawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.2.Interpretacja nie jest wiążąca dla Wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe iorgany kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.3.Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione zapośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jej doręczenia (art. 236§ 2 pkt l ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa)4.Stosownie do art. l ust. l pkt l lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 roku o opłacie skarbowej ( t.j. Dz. U.z 2004 roku Nr 253 póz. 2532 z późniejszymi zmianami) zażalenie podlega opłacie skarbowej w kwocie5 zł oraz 50 gr od załącznika od odwołania uiszczonej w formie naklejenia znaków opłaty skarbowej nazażaleniu.

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu