Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania. - Interpretacja - 0115-KDIT1-3.4012.650.2017.1.MD

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 07.11.2017, sygn. 0115-KDIT1-3.4012.650.2017.1.MD, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 25 września 2017 r. (data wpływu 25 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją zadania pn. .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 2016 r. Gmina (dalej jako Gmina) złożyła wniosek o powierzenie grantu na wydanie publikacji gminnej, w ramach zadania pn. , w ramach poddziałania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 dla operacji realizowanych w ramach projektu grantowego.

Zadanie dotyczy opracowania i wydania publikacji przewodnika wraz z wkładką, którą stanowi mapa turystyczno-przyrodnicza Gminy, w nakładzie 3.000 szt. Parametry publikacji przedstawiają się następująco: objętość 24 strony, plus okładka, oprawa miękka, format 220x220 mm, wkład kreda półmatowa 170 g, druk 4+4, lakier offsetowy 1+1 okładka: kreda półmatowa 300 g, druk 4+4:4+, folia matowa i lakier punktowy UV 1+0, oprawa miękka, zeszytowa, szycie na dwie zszywki, wersja językowa: polski i angielski.

Mapa będzie stanowiła część składową przewodnika wkładaną do plastikowej kieszonki o wymiarach dostosowanych do wielkości mapy wklejonej od wewnętrznej strony okładki. Publikacja będzie zawierała informacje o Gminie w podziale na obszary tematyczne. W publikacji znajdzie się także informator z danymi teleadresowymi głównych instytucji. Operacja odpowiada na potrzeby lokalnej społeczności w zakresie wspierania rozwoju oraz promocji Gminy.

Wydatki poniesione na ww. działanie nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej, gdyż sprzedaż opodatkowaną Gmina prowadzi tylko ze sprzedaży i dzierżawy mienia komunalnego. Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) i składa z tego tytułu stosowne deklaracje miesięczne (VAT-7).

W ramach realizowanego projektu na Gminę będą wystawione faktury dokumentujące wydatki, które należy potraktować jako wydatki poniesione na działalność gminy występującej w charakterze organu władzy publicznej, realizującego zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej. Faktury nie będą rodziły prawa odliczenia podatku naliczonego.

VAT będzie stanowił koszt kwalifikowalny w ramach projektu, który będzie objęty pomocą w zakresie działania Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia ww. podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo odliczenia VAT z tytułu realizowania wydania publikacji gminnej w ramach zadania ?

Zdaniem Gminy:

Realizacja projektu nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej, w związku z czym nie występują czynności opodatkowane, czyli nie wystąpi żaden podatek należny. Publikacja będzie udostępniana nieodpłatnie mieszkańcom, turystom i gościom przyjeżdżającym do Gminy.

W przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 710, z późn. zm.), jak bowiem wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na zasadach ściśle określonych przez ustawodawcę, a jedną z podstawowych przesłanek jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Po stronie Gminy nie wystąpi sprzedaż opodatkowana VAT dotycząca realizowanego projektu. W związku z powyższym Gmina nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

W art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875) przewidziano, że zadania własne obejmują m.in. sprawy promocji gminy. Przyjmuje się, że przez promocję należy rozumieć rozpowszechnianie, propagowanie i reklamowanie gminy. Organy oraz urzędy administracji publicznej działają w charakterze podatników wówczas, gdy po pierwsze, wykonują czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach ich zadań, po drugie, gdy wykonują czynności mieszczące się w ramach ich zadań, ale czynią to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Reasumując, Gmina nie planuje uzyskać w wyniku realizacji opisanego projektu dochodów podlegających ustawie o VAT, tj. po stronie Gminy nie wystąpi sprzedaż opodatkowana VAT. Dlatego Gmina stoi na stanowisku, że nie ma w związku z realizowanym projektem możliwości odzyskania (odliczenia) naliczonego VAT i wykazała kwotę tego podatku, jako wydatek kwalifikowalny w projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów niekwalifikowanych, albowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej