Czy w odniesieniu do realizacji operacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Działania 413 , Stowarzyszenie ma możliwość o... - Interpretacja - IPTPP1/443-806/12-5/MH

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18.12.2012, sygn. IPTPP1/443-806/12-5/MH, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Czy w odniesieniu do realizacji operacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Działania 413 , Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług?

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2012 r. (data wpływu 11 października 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 07 grudnia 2012 r. (data wpływu 12 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 pn. .

Wniosek uzupełniono w dniu 12 grudnia 2012 r. w zakresie doprecyzowania opisu zaistniałego stanu faktycznego, sformułowania pytania oraz przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2011 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.).

Stowarzyszenie realizuje swoje cele statutowe:

  1. aktywizacja i integracja jak najszerszych kręgów społeczności lokalnej, przede wszystkim dzieci i młodzieży w działaniu na rzecz regionu;
  2. rozwijanie wewnętrznego potencjału dzieci i młodzieży poprzez zagospodarowanie ich czasu wolnego;
  3. propagowanie zdrowego stylu życia oraz różnorodnych form aktywności fizycznej i umysłowej;
  4. działania na rzecz wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży regionu;
  5. budzenie inicjatyw na rzecz środowiska w celu podnoszenia jego poziomu kulturalno-społecznego;
  6. rozwój więzi międzypokoleniowych;
  7. wspierania osób niepełnosprawnych, ubogich i wykluczonych społecznie;
  8. rozbudzanie patriotyzmu i kształtowanie postaw obywatelskich;
  9. kultywowanie tradycji i kultury regionu;
  10. podejmowanie inicjatyw w zakresie podnoszenia świadomości, wiedzy i aktywności społeczności lokalnej, służących ochronie cennego dziedzictwa przyrodniczego;
  11. podejmowanie działań edukacyjnych i aktywizujących środowisko osób starszych;
  12. prowadzenie działań profilaktycznych chroniących przed nałogami i niszczącym działaniem środków uzależniających oraz promowanie i bezpośrednie wspieranie zdrowego stylu życia, rozwoju zainteresowań i uzdolnień.

W celu realizacji projektu pn. , okres realizacji projektu czerwiec-wrzesień 2012 r., Stowarzyszenie złożyło wniosek oraz podpisało umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, Działanie 413 , tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach Działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Do wniosku o przyznanie pomocy Stowarzyszenie złożyło oświadczenie o kwalifikowalności VAT, oświadczając że nie będzie miało możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, ani w trakcie, ani po realizacji operacji.

Faktury zakupu towarów i usług w ramach projektu są wystawiane na Stowarzyszenie. Środki pozyskane w ramach działania pozwoliły na stworzenie małej infrastruktury turystycznej w miejscowości o bogatych terenach przyrodniczych. W skład małej infrastruktury wchodzi: 1 mała wieża widokowa do obserwacji ornitologicznych (ogólnodostępna), 5 ławek, 5 koszy na śmieci, 4 tablice informacyjne, 5 lornetek, które będą udostępniane bezpłatnie, zlecenie wykonania folderów informacyjno-promocyjnych (udostępniany bezpłatnie). Ponadto, w ramach projektu przeprowadzono bezpłatny wykład ornitologa dla mieszkańców gminy, istniała możliwość korzystania bezpłatnie z usług przewodnika.

Przedstawione działania posłużą promocji regionu, wpłyną na podniesienie atrakcyjności turystycznej obszaru. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, dlatego też nie odlicza podatku od towarów i usług. Urząd domaga się formalnego potwierdzenia, że Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania zapłaconego podatku od towarów i usług, stad wniosek o interpretację indywidualną. Stowarzyszenie mając na uwadze przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdziło, że w przedmiotowej sprawie nie spełnia warunków do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentującym nabywanie towarów i usług, bowiem nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jest podmiotem zarejestrowanym w KRS, działającym od 2009 r. i nie prowadzi działalności gospodarczej, a jego działalność jest nieodpłatna.

Indywidualna interpretacja przepisów wymagana jest jako załącznik do wniosku o płatność na etapie refundacji wydatków. Wniosek ten Stowarzyszenie winno złożyć do dnia 22 października 2012 r., zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach Działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, § 4 ust. 3 pkt 1, do koszów kwalifikowalnych małych projektów zalicza się także podatek od towarów i usług. Brak interpretacji indywidualnej potwierdzającej stanowisko Stowarzyszenia spowoduje nieuznanie kosztów zapłaconego podatku od towarów i usług jako kosztu kwalifikowalnego.

Stowarzyszenie nie świadczy żadnych usług odpłatnych, nie wykonuje działalności opodatkowanej określonej w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z realizacją wyżej wymienionego projektu, Stowarzyszenie nie będzie wykonywać czynności opodatkowanych, w myśl art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Wszystkie zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu są objęte podatkiem od towarów i usług (VAT), nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych związanych m.in. z odpłatnym świadczeniem usług, odpłatną dostawą towarów lub sprzedażą opodatkowaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy w odniesieniu do realizacji operacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Działania 413 , Stowarzyszenie ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), na podstawie art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT. Stowarzyszenie nie prowadzi sprzedaży, ani nie świadczy usług odpłatnych, nie wykonuje działalności opodatkowanej określonej w art. 5 ustawy o VAT.

W związku z powyższym, realizując operację w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, Działanie 413 , Stowarzyszenie nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Art. 86 ust. 1 ustawy, stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma miejsca w rozpatrywanej sprawie).

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje czynny, zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wynika z art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Stowarzyszenie realizuje swoje cele statutowe. Jest podmiotem zarejestrowanym w KRS, działającym od 2009 r. i nie prowadzi działalności gospodarczej, a jego działalność jest nieodpłatna. Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie projektu pn. . Środki pozyskane w ramach działania pozwoliły na stworzenie małej infrastruktury turystycznej w miejscowości o bogatych terenach przyrodniczych. W skład małej infrastruktury wchodzi: 1 mała wieża widokowa do obserwacji ornitologicznych (ogólnodostępna), 5 ławek, 5 koszy na śmieci, 4 tablice informacyjne, 5 lornetek, które będą udostępniane bezpłatnie, zlecenie wykonania folderów informacyjno-promocyjnych (udostępniany bezpłatnie). Ponadto, w ramach projektu przeprowadzono bezpłatny wykład ornitologa dla mieszkańców gminy, istniała możliwość korzystania bezpłatnie z usług przewodnika. Wszystkie zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych związanych m.in. z odpłatnym świadczeniem usług, odpłatną dostawą towarów lub sprzedażą opodatkowaną. Faktury z zakupu towarów i usług w ramach projektu są wystawiane na Zainteresowanego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie są związane z czynnościami opodatkowanymi tym podatkiem oraz Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 pn. , ponieważ poniesione wydatki nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a ponadto Zainteresowany nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie wskazać należy, że organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 515 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi