
Temat interpretacji
Czy Gmina postępuje prawidłowo odliczając naliczony podatek od towarów i usług z wystawionych przez rzeczoznawcę faktur za sporządzenie operatów szacunkowych?
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2012 r. (data wpływu 8 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 8 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktury dokumentującej sporządzenie operatu szacunkowego przez rzeczoznawcę jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 8 maja 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m. in. w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktury dokumentującej sporządzenie operatu szacunkowego przez rzeczoznawcę.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i posługuje się numerem NIP. Gmina, działając na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami oraz uchwały z dnia 30 czerwca 2005 r. w sprawie ustalenia zasad sprzedaży lokali mieszkalnych w budynkach komunalnych z zasobu Miasta, sprzedaje używane lokale mieszkalne, których sprzedaż zwolniona jest od podatku VAT.
W postępowaniu przygotowującym nieruchomości do sprzedaży, Gmina zleca w drodze postępowania przetargowego zewnętrznym rzeczoznawcom majątkowym sporządzenie operatów szacunkowych, które opodatkowane są podstawową stawką podatku od towarów i usług. Rzeczoznawcy za sporządzanie operatów szacunkowych wystawiają faktury VAT na nabywcę, czyli Gminę.
Kosztami sporządzenia operatu szacunkowego w pełnej wysokości obciążane są osoby ubiegające się o sprzedaż lokalu mieszkalnego, do czego zobowiązują się jednostronnym oświadczeniem woli we wniosku składanym o sprzedaż mieszkania oraz powtarzają to oświadczenie w protokole uzgodnień przed przystąpieniem do sporządzenia aktu notarialnego. Nabywcy lokali użytkowych dokonują wpłat za sporządzenie operatu szacunkowego w kasie Urzędu Miasta bądź za pośrednictwem przelewu na rachunek Gminy przed nabyciem lokalu.
Po wpłacie przez nabywającego lokal mieszkalny kwoty za operat szacunkowy Gmina wystawia w ciągu 7 dni od daty dokonania wpłaty fakturę VAT i odprowadza wynikający z niej należny podatek VAT do urzędu skarbowego, zgodnie z obowiązującymi terminami. W rejestrze zakupów VAT umieszcza natomiast fakturę VAT otrzymaną od rzeczoznawcy za zakupiony operat szacunkowy i odlicza sobie wykazany podatek VAT w miesiącu, w którym ma miejsce odsprzedaż operatu szacunkowego. Nabywca mieszkania nie otrzymuje oryginału operatu szacunkowego, posiada jedynie wgląd do jego treści i możliwość uzyskania kopii jego zawartości w Urzędzie Miasta.
Stroną umowy i zamawiającym operat jest Gmina. Cena sporządzenia operatu nie jest wliczana w cenę sprzedaży mieszkania, jednak zwrot kosztów jego sporządzenia przez osobę ubiegającą się o sprzedaż lokalu mieszkalnego jest warunkiem spisania aktu notarialnego.
W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie.
Czy Gmina postępuje prawidłowo odliczając naliczony podatek od towarów i usług z wystawionych przez rzeczoznawcę faktur za sporządzenie operatów szacunkowych...
Zdaniem Wnioskodawcy, wyrażonym w uzupełnieniu do wniosku, mając na uwadze art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przysługuje prawo, w tak przedstawionym stanie faktycznym, do odliczenia podatku naliczonego z faktur otrzymanych od rzeczoznawcy, związanych z nabyciem operatu szacunkowego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.
Z okoliczności sprawy wynika, iż Gmina obciąża nabywającego od Gminy lokal mieszkalny (sprzedaż zwolniona od podatku) kosztami sporządzenia przez rzeczoznawcę operatu szacunkowego.
Rozpatrując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktury dokumentującej wykonane przez rzeczoznawcę czynności sporządzenia operatów, należy wskazać na rozstrzygnięcie organu w zakresie obowiązku wystawiania faktur VAT przez Gminę na okoliczność obciążania potencjalnych nabywców lokali mieszkalnych kosztami sporządzenia przez rzeczoznawcę operatów szacunkowych, zawarte w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 2 sierpnia 2012 r. znak: ITPP1/443-543a/12/AT. Zgodnie z nim, przeniesienie kosztu wykonania operatu szacunkowego na nabywającego lokal mieszkalny, jako elementu związanego z dostawą lokalu mieszkalnego, korzysta ze zwolnienia od podatku.
Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje podatnikowi w zakresie wskazanym w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Skoro zatem przeniesienie kosztu wykonania operatów szacunkowych nie wykazuje związku z czynnościami opodatkowanymi (sprzedaż lokalu jak wskazano zwolniona jest od podatku), to otrzymane przez Gminę od rzeczoznawców faktury na okoliczność sporządzenia tych operatów nie uprawniają Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur wystawionych na Gminę przez rzeczoznawcę.
Jednocześnie zaznacza się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości stosowania zwolnienia od podatku z tytułu sprzedaży opisanych we wniosku lokali mieszkalnych, gdyż nie zadano w tym przedmiocie pytania oraz nie zajęto stanowiska.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.
Wniosek ORD-IN (PDF)
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
