Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu - Interpretacja - IBPP3/443-936/12/AŚ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 19.10.2012, sygn. IBPP3/443-936/12/AŚ, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku realizacją projektu

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2012r. (data wpływu 3 września 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 października 2012r. (data wpływu 5 października 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku w związku z realizacja projektu pt. ...- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 września 2012r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 3 października 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku w związku z realizacja projektu pt. ....

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Lokalna Grupa Działania pod nazwą Stowarzyszenie zostało zarejstrowane na podstawie przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach oraz ustawy z dnia 7 marca 2007 roku o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz. U. Nr 64, poz. 427 z późn. zm). Na podstawie umowy podpisanej w dniu 21 maja 2009 roku z Samorządem Województwa Stowarzyszenie zostało wybrane do realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju na lata 2009-2015. Jako lokalna grupa działania wybrana do realizacji lokalnej strategii rozwoju Stowarzyszenie realizuje działanie 4 31Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywaniem umiejętności i aktywizacją w latach 2011 -2015 objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-20013. W ramach Programu, osi 4 Leader Stowarzyszenie przystąpiło do realizacji projektu współpracy działanie 421 Wdrażanie projektów współpracy na podstawie złożonego wniosku o przyznanie pomocy zgodnie z rozporządzenia MRIRW z dnia 25 czerwca 2008r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działania Wdrażanie projektów współpracy objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz. U. Nr 128, poz.822, z późn zm.).

Dnia 29 maja 2012 nastąpiło podpisanie Umowy przyznania Pomocy w ramach działania Wdrażanie projektów współpracy w zakresie operacji polegającej na realizacji projektu współpracy, objętego PROW na lata 2007-2013 pomiędzy Samorządem Województwa a Partnerami projektu współpracy:

  1. Stowarzyszeniem ...,
  2. Lokalna Grupa Działania Stowarzyszenie ...,
  3. Lokalna Grupa Działania Stowarzyszenie ... do wspólnej realizacji operacji pt. .. o akronimie: ..., której celem jest:

Wzrost atrakcyjności turystycznej obszaru lokalnych grup działania poprzez utworzenie ekomuzeum jako formy eksponowania walorów dziedzictwa kulturowego, historycznego i przyrodniczego. Cel ogólny będzie realizowany poprzez następujące cele szczegółowe:

  • zaangażowanie lokalnej społeczności poprzez podniesienie kompetencji z zakresu turystyki zrównoważonej 36 liderów lokalnych uczestniczących w koncepcji tworzenia ekomuzeum,
  • opracowanie i zaprojektowanie tras turystycznych, questów, gier terenowych i innych podobnych tras turystyki zrównoważonej,
  • promocję walorów turystycznych obszaru projektu współpracy poprzez rozpowszechnienie map turystycznych, informatorów turystycznych, publikacji prezentujących powstałe trasy turystyki zrównoważonej, posadowienie na terenie projektu współpracy tablic informacyjnych z mapami obszaru zawierającymi wytyczone szlaki i zinwentaryzowane zasoby turystyczne, organizację wydarzeń promocyjnych,
  • propagowanie aktywnego wypoczynku poprzez zaprojektowanie w 2012 roku wraz z oznaczeniem szlaków rowerowych, kajakowych i nordic walking.

Pomoc będzie przyznawana na zasadzie refundacji kosztów w trzech etapach.

Zgodnie z przepisem w § 5.2 rozporządzenia MRIRW do kosztów kwalifikowanych zalicza się także podatek od towarów i usług (VAT), uiszczony w związku z poniesieniem kosztów przygotowania lub realizacji projektu współpracy określonych w § 6, na zasadach określonych w art. 71 ust. 3 lit. a rozporządzenia. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej. Statut Stowarzyszenia nie przewiduje ponadto aby Stowarzyszenie działalność gospodarczą mogło prowadzić. Stowarzyszenie nie figuruje w ewidencji czynnych podatników VAT. Nie składa deklaracji VAT-7.

Zgodnie z Instrukcją wypełniania wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania 4.21 Wdrażanie projektów współpracy w ramach PROW 2007-20013 obowiązkowym załącznikiem do wniosku jest Oświadczenie LGD o kwalifikalności podatku VAT.

Ponadto, jeżeli LGD zalicza do kosztów kwalifikowanych podatek VAT, to obowiązane jest wystąpić do organu upoważnionego przez Ministra Finansów (Dyrektora właściwej Izby Skarbowej) o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania VAT. Otrzymana interpretacja stanowić będzie obowiązkowy załącznik do wniosków o płatność przedkładanych na etapach ubiegania się o refundację.

W piśmie z dnia 3 października 2012r. uzupełniono zdarzenie przyszłe o następujące informacje:

Stowarzyszenie w ramach realizacji projektu pt. ... jest partnerem. Grupą koordynującą projekt jest Stowarzyszenie.

Zarówno lider jak i każdy z partnerów realizuje projekt indywidualnie, tzn. każdy z podmiotów dokonuje zakupu towarów i usług we własnym zakresie (jest nabywcą na fakturach VAT).

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu w zakresie projektu realizowanego przez Wnioskodawcę zostaną/zostały wystawione na Wnioskodawcę.

Towary i usługi zakupione przez Wnioskodawcę w celu realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Efekty projektu będą ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępniane wszystkim użytkownikom, Wnioskodawca nie będzie osiągała z tego tytułu żadnych przychodów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

(ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 3 października 2012r.):
Czy w związku z realizacją projektu pt. ... Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 3 października 2012r.), nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego i nie ma prawa do ubiegania się o zwrot podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ww. ustawy naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako podatnika VAT czynnego lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako podatnika VAT zwolnionego.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca współrealizuje projekt pt. ....

Wnioskodawca nie figuruje w ewidencji czynnych podatników VAT, nie składa deklaracji VAT-7.

Zarówno lider jak i każdy z partnerów realizuje projekt indywidualnie, tzn. każdy z podmiotów dokonuje zakupu towarów i usług we własnym zakresie (jest nabywcą na fakturach VAT).

Towary i usługi zakupione w celu realizacji projektu w zakresie projektu realizowanego przez Wnioskodawcę zostaną/zostały wystawione na Wnioskodawcę.

Towary i usługi zakupione przez Wnioskodawcę w celu realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Efekty projektu będą ogólnodostępne i nieodpłatnie udostępniane wszystkim użytkownikom, wnioskodawca nie będzie osiągała z tego tytułu żadnych przychodów.

Jak wskazano na wstępie, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zrealizowanie tego prawa możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W konsekwencji Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez Niego nabycie towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu. Tym samym nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), bowiem przepisy te przewidują możliwość zwrotu podatku zarejestrowanym podatnikom jedynie na podstawie umów zawartych przed dniem 1 maja 2004r.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie należy wskazać, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do partnerów projektu, bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, a w szczególności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 2 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach