Podstawa opodatkowania czynności sprzedaży samochodu osobowego na rzecz firmy leasingowej. - Interpretacja - ITPP2/443-762b/12/AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.10.2012, sygn. ITPP2/443-762b/12/AW, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Podstawa opodatkowania czynności sprzedaży samochodu osobowego na rzecz firmy leasingowej.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 czerwca 2012 r. (data wpływu 29 czerwca 2012 r.), uzupełnionym w dniach 4 i 24 września 2012 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania czynności sprzedaży samochodu osobowego na rzecz firmy leasingowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 4 września 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podstawy opodatkowania czynności sprzedaży samochodu osobowego na rzecz firmy leasingowej.

W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniach, został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Jako czynny podatnik podatku od towarów i usług, prowadzi Pan działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. W przedmiocie działalności, na dzień złożenia wniosku, nie posiada wpisu o odsprzedaży pojazdów samochodowych. Dokonał Pan wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego w celu jego odsprzedaży firmie leasingowej, a następnie zawarcia umowy leasingu operacyjnego przedmiotowego samochodu. Ponieważ samochód został zakupiony w celu sprzedaży leasingodawcy, nie użytkował go Pan ani jednego dnia. Rozpoczął jego używanie dopiero po podpisaniu umowy leasingu operacyjnego z leasingodawcą. Opisana transakcja stanowiła tzw. leasing zwrotny. Dokonał Pan pełnego odliczenia podatku od wewnątrzwspólnotowego nabycia opisanego samochodu osobowego, a następnie dokonał korekty podatku naliczonego do wysokości 60% nie więcej niż 6.000 zł. Po zawarciu umowy leasingowej dokonuje Pan odliczeń podatku naliczonego, wyszczególnionego na fakturach od leasingodawcy, stosując ograniczenie do 60% nie więcej niż 6.000 zł. Sprzedaż ww. samochodu osobowego na rzecz firmy leasingowej podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 23%. Kwota należna od nabywcy nie została powiększona o podatek od towarów i usług nieodliczony w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem pojazdu. W związku z powyższym cena netto samochodu składała się z ceny netto zakupu i akcyzy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jak powinna być wystawiona faktura dokumentująca sprzedaż ww. samochodu osobowego firmie leasingowej, tzn. jaka powinna być podstawa opodatkowania...

Zdaniem Wnioskodawcy, ponieważ przy zakupie zastosowano ograniczenie odliczenia podatku od towarów i usług, przy sprzedaży przedmiotowego samochodu osobowego podstawa opodatkowania powinna być zwiększona o nieodliczony podatek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

W art. 7 ust. 1 ustawy wskazano, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że dokonał Pan wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego w celu jego odsprzedaży firmie leasingowej, a następnie zawarcia umowy leasingu operacyjnego przedmiotowego samochodu. Ponieważ samochód został nabyty w celu sprzedaży leasingodawcy, rozpoczął Pan jego używanie dopiero po podpisaniu ww. umowy leasingu. Opisana transakcja stanowiła tzw. leasing zwrotny. W związku z nabyciem wewnątrzwspólnotowym odliczył Pan podatek naliczony w pełnej kwocie. Następnie dokonał korekty podatku naliczonego do wysokości 60% nie więcej niż 6.000 zł. Sprzedaż ww. samochodu osobowego na rzecz firmy leasingowej podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 23%. Kwota należna od nabywcy nie została powiększona o podatek od towarów i usług nieodliczony w związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem pojazdu (cena netto samochodu składała się z ceny netto zakupu i akcyzy).

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje stwierdzić należy, iż skoro jak wskazano we wniosku kwota należna z tytułu sprzedaży nie obejmowała nieodliczonego przez Pana podatku związanego z wewnątrzwspólnotowym nabyciem przedmiotowego samochodu osobowego, to podstawą opodatkowania czynności jego dostawy była kwota, którą zobowiązany był uiścić nabywca, pomniejszona o wartość należnego podatku. Zatem stanowisko przedstawione we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 3 MB

Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy