
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem Spółki z dnia 22.07.2005 r. (data wpływu 22.07.2005 r.), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego, postanawia uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Z przedłożonego wniosku wynika, że Spółka w ramach
kontraktu, którego celem jest dostawa z Niemiec do Polski urządzeń elektrycznych wraz z ich montażem w miejscu dostawy, zajmuje się (na zlecenie firmy niemieckiej) koordynacją prac i nadzoruje ich realizację. Zdaniem Podatnika świadczy on usługi na ruchomym majątku rzeczowym, ale w związku z niespełnieniem wymogów art. 28 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług wystawia na rzecz firmy niemieckiej faktury sprzedaży z 22 % stawką VAT. Jednocześnie w odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca wskazuje, iż w zasadzie pełni czynności agenta firmy niemieckiej. Za wykonane czynności uzyskuje wynagrodzenie prowizyjne zależne od wartości zamówienia. W ramach kontraktu wykonuje następujące czynności: "marketing usług i towarów, tłumaczenie bieżące w czasie prowadzenia rozmów, tłumaczenie dokumentacji, uzgodnienia techniczne, zamawianie dostaw towarów w imieniu firmy polskiej, która jest zleceniodawcą firmy niemieckiej, nadzór nad dostawami i odbiorami urządzeń, nadzór nad pracami montażowymi,
koordynacja prac podwykonawców, organizacja szkoleń w zakresie użytkowania i serwisowania urządzeń, przyjmowanie i załatwianie spraw związanych ze zgłaszaniem, rozpatrywaniem i załatwianiem reklamacji w czasie gwarancji i w okresie pogwarancyjnym". Usługi powyższe Strona zakwalifikowała do usług pośrednictwa prowadzonych przez agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju - PKWiU 51.19.1.
Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:
Dla celów podatkowych istotne znaczenie ma ustalenie miejsca świadczenia danych usług, gdyż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega tylko świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) o podatku od towarów i usług (dalej ustawa) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. W związku z powyższym miejsce świadczenia usług powinno zostać ustalone w oparciu o ww. przepis. W przypadku gdy miejscem świadczenia będzie terytorium kraju Podatnik jest zobowiązany zastosować właściwą stawkę podatku, która co do zasady wynosi 22 % (art. 41 ust. 1 ustawy). Od ogólnej zasady, zawartej w art. 27 ust. 1 ustawodawca przewidział wyjątki. W przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym - stosownie do art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy - miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia usług na ruchomym majątku rzeczowym. Przyjmuje się, że usługami na ruchomym majątku są w szczególności usługi: naprawy rzeczy ruchomych (np. maszyn, urządzeń), uszlachetniania towarów, przerobu, przetwarzania, serwisowe, roboty ulepszeniowe, usługi montażowe, instalacyjne (o ile nie dotyczą nieruchomości). Zdaniem Naczelnika tutejszego Urzędu usługi wykonywane przez Spółkę polegające na koordynacji prac, nadzorowaniu prac montażowych, marketingu usług i towarów, organizacji szkoleń w zakresie użytkowania i serwisowania urządzeń, przyjmowaniu i załatwianiu spraw związanych ze zgłaszaniem, rozpatrywaniem i załatwianiem reklamacji w czasie gwarancji i w okresie pogwarancyjnym nie mogą zostać zakwalifikowane do kategorii usług na ruchomym majątku rzeczowym. W tej sytuacji bezprzedmiotowa jest analiza przesłanek zawartych w art. 28 ust. 8 ustawy.
Z uwagi na powyższe Naczelnik tutejszego Urzędu Skarbowego postanowił jak na wstępie.
