POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1472/RPP1/443-580/05/IS

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.10.2005, sygn. 1472/RPP1/443-580/05/IS, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE


Na podstawie art.14a § 4 w związku z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie w związku z wnioskiem Spółki z dnia 14.07.2005 r. (data wpływu 21.07.2005 r.), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego, postanawia uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Z przedłożonego wniosku wynika, że Spółka w ramach działalności gospodarczej wykonuje kompleksową realizację produkcji radiowych, telewizyjnych oraz kinowych (m in. produkcja - organizacja planu, postprodukcja - montaż dźwięku i obrazu, kompleksowe udźwiękowienie). Dla klienta z Unii Europejskiej Strona wykonała nagranie polskiego lektora w swoim studio do filmu ściągniętego z serwera klienta z Niemiec, zmontowała dźwięk, a następnie drogą elektroniczną odesłała film. Pytanie Spółki brzmi: "czy można to potraktować jako uszlachetnianie?". Podatnik pyta również czy jego rejestracja jako podatnika czynnego VATUE umożliwia mu nie naliczanie podatku w kraju. Zdaniem Wnioskodawcy wykonanie nagrania głosowego do filmu przesłanego drogą elektroniczną i nagranie do niego polskiej ścieżki dźwiękowej, a następnie odesłanie produktu tą samą drogą można uznać za uszlachetnianie. Natomiast, aby "stosować zerową stawkę VAT na wewnątrzwspólnotową usługę" należy dokonać "rejestracji unijnej VAT".

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, co następuje:

Pod pojęciem uszlachetniania rozumie się działania, których celem jest stworzenie nowego bądź w znacznym stopniu ulepszonego towaru. Należy zauważyć, że uszlachetnianie mieści się w katalogu usług na ruchomym majątku rzeczowym. Dla tego rodzaju usług miejsce świadczenia (opodatkowania) ustala się w oparciu o przepis art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) o podatku od towarów i usług (dalej ustawa), który stanowi, iż miejscem świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. Zgodnie z treścią art. 28 ust. 7 ustawy w przypadku usług, o których mowa powyżej, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

Ustawodawca w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. nie zdefiniował ani pojęcia usług na ruchomym majątku rzeczowym ani też pojęcia majątku rzeczowego. "Rzecz ruchoma" jest natomiast pojęciem o ustalonym znaczeniu w prawie cywilnym, którego zakres można odnieść również do prawa podatkowego. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) kodeks cywilny w art. 46 określa kategorię nieruchomości, natomiast z powodu braku pozytywnej definicji rzeczy ruchomej należy przyjąć, że to co jest rzeczą w rozumieniu art. 45, a nie jest nieruchomością, uznane powinno zostać za rzecz ruchomą. W myśl powołanego art. 45, rzeczami, w rozumieniu kodeksu cywilnego, są tylko przedmioty materialne. Przepis ten zawiera definicję rzeczy jako przedmiotu stosunków cywilnoprawnych. Rzecz powinna spełniać następujące przesłanki: jest przedmiotem materialnym, stanowi przedmiot wyodrębniony, może samodzielnie występować w obrocie. Powyższą definicję można odnieść również do ruchomego majątku rzeczowego. Film, o którym mowa w przedłożonym wniosku nie spełnia powyższych kryteriów. W szczególności "filmu ściągniętego z serwera klienta" nie można uznać za przedmiot materialny. Film, czyli utwór filmowy (audiowizualny), jako przejaw działalności twórczej jest natomiast przedmiotem prawa autorskiego.

Z uwagi na powyższe - zdaniem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego - usługa polegająca na nagraniu polskiej ścieżki dźwiękowej do filmu, na montażu dźwięku nie może zostać uznana za usługę na ruchomym majątku rzeczowym.

Co zaś dotyczy "rejestracji unijnej" to należy podkreślić, iż żaden przepis ustawy o podatku od towarów i usług nie uzależnia zastosowania zerowej stawki VAT na usługi od wcześniejszego uzyskania numeru VATUE przez podmiot świadczący daną usługę. Wskazać jedynie można, że w myśl art. 97 ust. 3 ustawy w przypadku podatników, którzy nabywając usługi, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, podają numer, pod którym są zidentyfikowani na potrzeby podatku na terytorium kraju, jeżeli usługi te stanowiłyby u nich import usług są obowiązani do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, na podstawie którego Naczelnik urzędu skarbowego dokona ich rejestracji jako podatników VATUE.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego postanowił jak na wstępie.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie