POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1473/WV/443/77/44/2005/AN

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.05.2005, sygn. 1473/WV/443/77/44/2005/AN, Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz.U.z 2005r Nr 8, poz.60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21 lutego 2005r (data wpływu do tut. urzędu) żądającego udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów art.86 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r Nr 54, poz.535 ze zm.). NACZELNIK TRZECIEGO MAZOWIECKIEGO URZĘDU SKARBOWEGO W RADOMIU stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

-stan faktyczny podany we wniosku:
"W celu zwiększenia swoich zdolności produkcyjnych Spółka prowadzi inwestycje mające na celu budowę dwóch nowych instalacji do produkcji poliolefin oraz budowę platformy logistycznej koniecznej dla tych instalacji. Inwestycje te są realizowane na gruntach będących własnością Spółki. Zgodnie z przewidywaniami, inwestycja w części polegającej na budowie instalacji do produkcji poliolefin powinna zostać zakończona rozruchem w drugiej połowie 2005 r.
Jednocześnie, na podstawie umowy z dnia 09 stycznia 2004r o budowę infrastruktury i jej współfinansowanie (dalej: Umowa), którą Spóła zawarła z S.A., Sp. z o.o. uczestniczy w kosztach przedmiotowej inwestycji- budowy obiektów infrastruktury zewnętrznej pozostającej w bezpośrednim związku z instalacjami do produkcji poliolefin. W przypadku pozostawienia infrastruktury S.A> w dotychczas istniejących rozmiarach Spółkanie byłaby w ogóle w stanie rozpocząć produkcji poliolefin. Podkreślić przy tym należy, że Spółka będzie jedynym beneficjentem korzyści wynikających z rozbudowy infrastruktury S.A..
Z uwagi na uwarunkowania techniczne, obiekty wybudowane w ramach tej inwestycji znajdują się na gruntach S.A> i po jej zakończeniu będą stanowić własność S.A..
Zgodnie z Umową, koszt wykonania dokumentacji projektowej obiektów infrastruktury zewnętrznej, ich budowy oraz rozruchu został ustalony przez strony na równowartość kwoty 12.600.000 EUR, płatnej ratami zgodnie z harmonogramem płatności. Z tego tytułu - na podstawie faktur VAT wystawionych przez S.A> - Spółka poniosła w 2004 r. wydatki na łączną kwotę stanowiąca równowartość w PLN kwoty 7880000,00 EUR. Kwoty te nie zostały dotychczas zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki. Wynikający z przedmiotowych faktur podatek naliczony VAT został przez Spółkę odliczony w VIII, IX, X, XI, XII-2004r. (.)"

-stanowisko wnioskodawcy wobec powyższego stanu faktycznego

"a) Spółka stoi na stanowisku, że podatek naliczony wynikający z faktur V AT dokumentujących poniesienie przez Spółkę wydatków związanych z uczestnictwem Spółki w kosztach rozbudowy infrastruktury zewnętrznej S.A. podlega odliczeniu, pomimo, że do momentu zakończenia inwestycji Spółka nie będzie wykorzystywać przedmiotowej infrastruktury do wykonywania czynności opodatkowanych.
Spółka wskazuje, że w momencie dokonania przez nią przedmiotowych wydatków z tytułu partycypacji w kosztach inwestycji rozbudowy infrastruktury, S.A> zobowiązał się do przyłączenia Spółki do infrastruktury S.A. (po zakończeniu inwestycji), co umożliwi Spółce podjęcie produkcji. W konsekwencji, zważywszy, że zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów (w rozumieniu art.7 ustawy o VAT), to należy uznać, że "Spółka - uczestnicząc w kosztach przedmiotowej inwestycji - nabyła od PKN usługę (w rozumieniu ustawy o VAT).

b) W ocenie Spółki nie budzi również wątpliwości fakt, że nabycie przedmiotowego świadczenia od S.A> pozostaje w bezpośrednim związku ze sprzedażą opodatkowaną. W wyniku poniesienia przez Spółkę wydatków z tytułu uczestnictwa w kosztach przedmiotowej inwestycji, Sp. z o.o. będzie w stanie - po zakończeniu budowy instalacji ­rozpocząć produkcję i sprzedaż poliolefin. Tak też poniesione przez Spółkę wydatki należy uznać za bezspornie związane z działalnością opodatkowaną.

c) Podstawową zasadą w systemie opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jest ustanowienie prawa odliczania podatku występującego na poprzednim szczeblu obrotu. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary lub usługi są nabywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.Dla ustalenia prawa do odliczenia podatku naliczonego, pojęcie "podatnika" ma podstawowe znaczenie. Jak wynika z cytowanego powyżej przepisu art. 86 ustawy o V AT prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT przysługuje wyłącznie podatnikom tego podatku, tj. podmiotom spełniającym wszelkie przewidziane prawem przesłanki bycia podatnikiem VAT.

Ustawa o VAT definiuje w art.15 ust.1 termin "podatnik VAT" jako osobę wykonująca działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności". Jak widać, posiadanie statusu podatnika uzależnione zostało od wymogu prowadzenia działalności gospodarczej. Pojęciem "działalności gospodarczej" objęto wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar jej wykonywania w sposób częstotliwy. W kontekście powyższego podkreślenia wymaga fakt, że dla uznania danego podmiotu za podatnika w rozumieniu przepisów o VAT nie ma znaczenia rezultat prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Teza ta znajduje potwierdzenie w licznych orzeczeniach Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (dalej: ETS), który stoi na stanowisku, że wspólny system podatku od wartości dodanej konsekwentnie zapewnia, że każda działalność gospodarcza, niezależnie od jej celu i efektu, pod warunkiem, że sama podlega VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Zasada neutralności podatku VAT realizuje się poprzez prawo do odliczenia, które zostało wprowadzone aby całkowicie uwolnić przedsiębiorcę od kosztów VAT zapłaconego lub podlegającego zapłacie w toku jego działalności gospodarczej. Neutralność opodatkowania podatkiem od wartości dodanej jest zapewniona wówczas, gdy mechanizm odliczenia wyklucza ponoszenie jakichkolwiek obciążeń finansowych przez podatnika VAT z tytułu tego podatku. Spółka pragnie zauważyć, że zgodnie z ugruntowaną linią orzecznictwa ETS działalność gospodarcza może polegać na wykonywaniu czynności przygotowawczych, jak np. nabycie aktywów. Transakcje takie muszą być zdaniem ETS klasyfikowane jako działalność gospodarcza. Ponadto, w swoich orzeczeniach ETS akcentuje, że już sam fakt poniesienia przez podatnika - w celu i z zamiarem rozpoczęcia przyszłej działalności - pierwszych wydatków inwestycyjnych należy uznać za działalność gospodarczą. Każdy kto dokonuje transakcji inwestycyjnych koniecznych do przyszłego wykorzystania w ramach działalności gospodarczej jest podatnikiem dla potrzeb przepisów o VAT. Należy uznać zatem, że rozpoczęcie działalności gospodarczej (która determinuje posiadanie statusu podatnika) ma miejsce w momencie poniesienia wydatków inwestycyjnych związanych z przyszłą działalnością, nie zaś w momencie rozpoczęcia sprzedaży. Odmienna interpretacja wprowadzałaby bowiem - w zakresie traktowania tych samych czynności inwestycyjnych dla celów podatkowych - nieuzasadnione różnice pomiędzy podmiotami, które realizują już transakcje opodatkowane i podmiotami, które podejmują inwestycję z zamiarem rozpoczęcia działalności prowadzącej w przyszłości do czynności opodatkowanych. W świetle powyższego, Spółka stoi na stanowisku, że w momencie poniesienia przedmiotowych wydatków, Spółka prowadziła działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów o VAT, a tym samym posiadała status podatnika VAT. W konsekwencji, Spółka nabyła prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z przedmiotowych faktur VAT. Podkreślić należy, z braku przepisu uprawniającego do ograniczenia prawa podatnika do odliczenia podatku naliczonego, prawo to podlega natychmiastowej realizacji w odniesieniu do wszystkich kwot podatku od transakcji zakupu. (.)

-ocena prawna stanowiska wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym

Przepisy art.86 ustawy z 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r nr 54, poz.535 ze zm.)-zwana dalej "ustawą o VAT", stanowią: "ust.1: W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art.15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art.114, art.119 ust.4, art.120 ust.17 i 19 oraz art.124. ust.2: Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust.3-7:pkt 1) suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika: a) z tytułu nabycia towarów i usług, b) potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego, c) od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu-z uwzględnieniem rabatów określonych w art.29 ust.4;

W w/w przepisach ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, np. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT, np. niemożności zaliczenia wydatków związanych z zakupami do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatkach dochodowych (art.88ust.1 pkt 2). W momencie realizacji prawa odliczenia na pewno nie mogą zachodzić przesłanki negatywne, określone w art.88 ustawy o VAT, lecz nie musi być jeszcze spełniona przesłanka wykorzystania towaru (usługi) do wykonania czynności opodatkowanej. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu tego towaru (usługi), przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika. W art.88 ustawy o VAT, określono ustawowe ograniczenia możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony - nie formułując jednak warunku zrealizowania odliczenia podatku naliczonego od wykazania przez podatnika, iż dokonane zakupy w okresie rozliczeniowym skutkowały czynnościami opodatkowanymi. Nie określa również ograniczenia w zakresie odliczenia podatku od wykazania związku zakupów z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest zatem, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru (usługi), przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika. Określenie rodzaju realizowanej inwestycji pozwala na sprecyzowanie jej przydatności i wykorzystania po jej zakończeniu - w opodatkowanej aktywności podatnika. Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i w/w przepisów ustawy o VAT, wynika, iż Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określoną w fakturach dokumentujących przedmiotowe wydatki jeżeli poniesione wydatki mają związek ze sprzedażą opodatkowaną lub przyszłą sprzedażą opodatkowaną i wydatki te mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatkach dochodowych. W takim stanie Spółka ma prawo do obniżenia podatku za okres, w którym Spółka otrzymała faktury dokumentujące te wydatki lub za okres następny-zgodnie z przepisem art.86 ust.10 pkt.1., ust.11 ustawy o VAT.-pouczenie Udzielana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wniesione za pośrednictwem organu wydającego postanowienie w terminie 7 dni licząc od daty jego doręczenia (art.236 Ordynacji podatkowej). Wniesienie zażalenia podlega opłacie skarbowej - na podstawie przepisów art.1 pkt1 ust.1 lit.a.) ustawy z dnia 09 września 2000r o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2004r nr 253, poz.2532 ze zm.).

Trzeci Mazowiecki Urząd Skarbowy w Radomiu