
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz 60 ze zm.)
Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w związku z wnioskiem z dnia 13.07.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu 15.07.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego
postanawia
uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.
UZASADNIENIE
Wnioskodawca w sposób następujący przedstawia stan faktyczny: Spółka otrzymuje od dostawcy zbiorcze faktury korygujące, które odnoszą się do dostaw dokonanych na przestrzeni kilku miesięcy. Faktury korygujące dotyczą rabatów posprzedażnych udzielonych Podatnikowi z tytułu zakupienia określonej partii towarów. Zbiorcze faktury korygujące zawierają elementy wymagane w § 16 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług,
do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95 poz .798) - zwanego dalej: Rozporządzeniem Ministra Finansów. Ponadto numery faktur, do których odnosi się korekta, wpisane są razem, nie są przypisane do konkretnej pozycji na fakturze korygującej.Podatnik akceptuje zbiorcze faktury korygujące, pomniejsza podatek naliczony VAT w miesiącu otrzymania faktur korygujących. Należy uznać takie działanie za uzewnętrznienie stanowiska Strony tj. stanowiska że powyższe postępowanie wg Podatnika jest prawidłowe.
Faktura pełni rolę dokumentu księgowego pełniącego m.in. rolę dowodową na okoliczność dokonania transakcji. Aby za takowy dowód mogła być uznana, powinna czynić zadość formalnym warunkom przewidzianym przez ustawodawcę w § 8 i 9 Rozporządzenia Ministra Finansów. Tylko, w zasadzie, na podstawie tak wystawionej faktury nabywca usługi lub towaru ma prawo do odliczenia podatku naliczonego - ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535, zm.: Dz.U. z 2005 r., Nr 14, poz. 113 ze zm.), zwana dalej U. VAT, stanowi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. (art. 86 ust. 1); natomiast kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 U. VAT). Zatem w przypadku gdy usługodawca / dostawca towaru udzieli rabatu posprzedażnego ma obowiązek, na podst. art. 29 ust. 4 U. VAT skorygować wysokość obrotu oraz, w myśl § 16 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów, wystawić odbiorcy fakturę korygującą będącą dowodem na udzielenie owego rabatu, na podstawie której nabywca ma obowiązek zmniejszyć kwotę podatku naliczonego.Powyższe wskazuje, że faktura korygująca jako szczególny rodzaj faktury powinna również być sporządzona wg ściśle określonych prawideł, tak aby dokumentować określoną czynność gospodarczą.Aby podatnikom wystawiającym dużą ilość faktur ułatwić tę czynność, prawodawca przewidział w przypadku dokonywania przez podmiot tzw. sprzedaży ciągłej - tj. sprzedaży towaru (usługi) temu samemu odbiorcy wielokrotnie w ramach tego samego miesiąca, możliwość wystawiania "faktury zbiorczej". W tego rodzaju fakturze podatnik możne ująć nawet wszystkie dostawy dotyczące sprzedaży ciągłej, które miały miejsce w ciągu całego miesiąca (§ 9 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Finansów). Chociaż w ustawie o podatku od towarów i usług nie przewidziano wprost możliwości wystawiania korygujących faktur zbiorczych, należy uznać, że ze względu na umożliwienie podatnikom maksymalnego uproszczenia procedur podatkowych w prowadzonej przez nich działalności, jest prawidłowym postępowaniem, wystawianie przez nich faktur korygujących zbiorczych - jako dokumentu potwierdzającego np. udzielenie rabatu dotyczącego sprzedanych, w ramach wielu faktur, towarów/ usług temu samemu odbiorcy i to bez względu na to, czy faktura zbiorcza dotyczy korekt odnoszących się do sprzedaży wykonywanej tylko w jednym miesiącu, czy też w kilku miesiącach.
Faktura korygująca zbiorcza wystawiona na skutek udzielenia rabatów powinna, w myśl § 16 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Finansów zawierać co najmniej:
1.numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
2.dane zawarte w fakturach, których dotyczy faktura korygująca:
a) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
b) numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11 w.w Rozporządzenia;
c) dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
d) nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;
3.kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
4.kwotę zmniejszenia podatku należnego.
Ponadto powinna zawierać wyraz "Korekta" lub wyrazy "Faktura korygująca" - ust. 7 cyt. paragrafu.
Powyższe wyliczenie elementów, jakie powinna zawierać faktura korygująca jedną fakturę, świadczy o tym, że w przypadku faktury korygującej zbiorczej występują elementy stałe (odnoszące się do wszystkich pozostałych pozycji faktury) takie jak np. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy, ich adresy czy numer NIP, jak i elementy zmienne takie jak nazwa towaru lub usługi objętej rabatem, kwota udzielonego rabatu, nr faktury pierwotnej. Numery faktur pierwotnych jako, że dotyczą różnych pozycji towarowych powinny być wpisane w fakturze korygującej zbiorczej w sposób
pozwalający na przyporządkowanie korygowanej pozycji do konkretnej faktury pierwotnej.Przedmiotem zapytania Spółki nie jest jednak rozstrzygnięcie w zakresie zasad wystawiania faktury korygującej zbiorczej ale sposób postępowania w przypadku jej otrzymania.
Zgodnie z treścią § 16 ust. 5 Rozporządzenia Ministra Finansów nabywca otrzymujący fakturę korygującą jest obowiązany do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymał, a w przypadku nabywców, o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy - w rozliczeniu za kwartał, w którym tę fakturę otrzymali. Zatem Spółka postępuje prawidłowo obniżając kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym tę fakturę otrzymała, pomimo błędów formalnych występujących w fakturze; natomiast ewentualne konsekwencje prawne wadliwego wystawiania faktur korygujących zbiorczych obciążają ich wystawcę.
Tut. Organ Podatkowy zaznacza, że zmniejszenie kwoty należnej z tytułu sprzedaży jest traktowane jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 U. VAT jedynie, gdy może być przyporządkowane konkretnej dostawie. Natomiast gdy nie jest możliwe takie przyporządkowanie i zmniejszenie kwoty należnej jest związane z określonym zachowaniem nabywcy np. nabyciem w określonym czasie określonej ilości towarów lub dokonywaniem terminowych płatności, należy ją traktować jako premię (wynagrodzenie) za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 cyt. cytowanej ustawy.
