
Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz 60 ze zm.)
Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w związku z wnioskiem z dnia 06.06.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu 25.08.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego
postanawia
uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Wnioskodawca w sposób następujący przedstawia stan faktyczny: Spółka sprzedaje towary na rzecz swoich kontrahentów (zwanych dalej odbiorcami). W celu zaoferowania swoim odbiorcom warunków współpracy nie mniej korzystnych niż konkurencja, a także celem zachęcenia ich do dalszej współpracy i zwiększeniem sprzedaży zdecydowała się na wynagradzanie odbiorców za zakupione towary.Spółka dostosuje postanowienia o tych wynagrodzeniach w umowach, które zawrze, od wymogów podatkowych i dokumentacyjnych określonych przez Urząd Skarbowy w odpowiedzi na przedmiotowy wniosek.Spółka zauważa,
że różni odbiorcy starają się narzucić jej dwa rodzaje rozwiązań opisanych poniżej.
1.Niektórzy odbiorcy proponują zawarcie umów gwarantujących im po zrealizowaniu określonego obrotu w danym roku lub kwartale uzyskanie jednorazowego rabatu od zakupu, pod warunkiem że w następnym okresie dokonają zakupu większego niż przyznany rabat. Proponują oni udokumentowanie takiego rabatu fakturą korygującą od wybranego/wybranych zakupów.
2.Inni odbiorcy proponują przyznanie im tzw. bonusu po zrealizowaniu określonego obrotu i proponują jego udokumentowanie wystawioną przez ich firmę fakturą VAT.
Spółka zapytuje, czy odpowiednio zawarte w umowie, opisane powyżej w punkcie 1., warunki premiowania odbiorców są wystarczające do uwzględnienia przyznanego jednorazowego rabatu od wystawionej faktury/faktur dokumentujących zakupy dokonane przez odbiorcę, bez konieczności proporcjonalnego korygowania wszystkich faktur sprzedaży wystawionych odbiorcy w danym okresie rozliczeniowym.
Wg stanowiska wnioskodawcy istnieje możliwość dwojakiego traktowania bonusów (jak wcześniej to opisano) w oparciu o art. 353 kodeksu cywilnego, który daje możliwość dowolnego konstruowania umów bez naruszenia ustawy, zasad współżycia społecznego oraz samej właściwości stosunku.
Warunkiem otrzymania rabatu byłoby zrealizowanie przez odbiorcę określonego poziomu obrotów w danym okresie rozliczeniowym (np. zakończonym kwartale, roku). Takie rozwiązanie jest korzystne dla spółki gdyż gwarantuje dokonanie określonej sprzedaży do klienta również po zakończeniu okresu rozliczeniowego. Powinno ono być dokumentowane fakturą korygującą gdyż wiąże się z przyznaniem dodatkowego rabatu do konkretnej umówionej dostawy.Drugi przypadek tzw. "bonus od obrotu" daje możliwość odstąpienia od powiązania bonusu od konkretnej transakcji i potraktowania go jako odrębną instytucję uznaną za odpłatne świadczenie usług na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT z zastosowaniem 22 % stawki VAT na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT.
Art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., nr 54, poz. 535, ze zm.), zwanej dalej ustawą VAT, stanowi że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ustawodawca dokonał wykładni legalnej terminu "świadczenie usług" w art. 8 ust. 1 w.w. ustawy - przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: 1) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej; 2) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji; 3) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.Zakres pojęciowy "świadczenia usług" jest bardzo szeroki i obejmuje swoim zakresem również zachowanie nabywcy polegającym na nabyciu określonej ilości towarów lub nabyciu ich w danej wartości albo w określonym czasie, w zamian za tzw. premię; innymi słowy strona, w zamian za zachowanie nabywcy polegające na większym zakupie towarów niż miałby miejsce gdyby nie zachęta w postaci prowizji, oferuje jej w.w. prowizję.W sytuacji przedstawionej przez podatnika premia jest udzielana od zakupu ale faktycznie jest przyznawana nie w związku z dokonanym zakupem, lecz jako wynagrodzenie za to że kontrahent w danym roku lub kwartale miał określony obrót oraz zobowiązał się, że w następnym okresie dokona zakupu większego niż przyznany rabat. Sam wnioskodawca pisze, że "warunkiem otrzymania rabatu byłoby zrealizowanie przez odbiorcę określonego poziomu obrotów w danym okresie rozliczeniowym (np. zakończonym kwartale, roku). Takie rozwiązanie jest korzystne dla spółki gdyż gwarantuje dokonanie określonej sprzedaży do klienta również po zakończeniu okresu rozliczeniowego."
Powyższe twierdzenie ma oparcie również w interpretacji Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. (nr PP3-812-1222/2004/AP/4026), wydanej na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, w sprawie stosowania przepisów art. 8 i art. 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W cytowanym piśmie Minister Finansów stwierdził m.in. - "podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Dotyczy to przypadków kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej polegającej na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych. Różnorodność działań i sytuacji gospodarczych będących podstawą do ich wypłacenia sprawia, że skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych nabywcom premii pieniężnych powinny być ustalane w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wiążących się z dokonaniem tych wypłat. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp."
Reasumując Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego uznał, że powyższa premia nie jest związana z konkretną dostawą, a więc nie może być traktowana jako rabat o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy VAT, ale jest to premia związana ze świadczeniem kontrahenta polegającym na realizacji przez niego określonego obrotu oraz zobowiązaniu się do zakupu większego niż przyznany rabat. A zatem opisane, w punkcie 1. przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, warunki premiowania odbiorców nie są wystarczające do uwzględnienia przyznanego jednorazowego rabatu od wystawionej faktury/faktur dokumentujących zakupy dokonane przez odbiorcę, bez konieczności proporcjonalnego korygowania wszystkich faktur sprzedaży wystawionych odbiorcy w danym okresie rozliczeniowym, ponieważ w ogóle nie będzie tu miała miejsca procedura polegająca na korygowaniu faktur o której mowa w § 16 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. nr 95, poz. 798)
W związku z potraktowaniem premii jako zapłaty za wykonaną usługę, zgodnie z art. 106 cyt. ustawy, kontrahent otrzymujący premię powinien wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.
