P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1472/RPP1/443-598/05/AM

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.10.2005, sygn. 1472/RPP1/443-598/05/AM, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w związku z wnioskiem z dnia 14.09.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu 14.09.2005 r.), w sprawie interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego


postanawia


uznać stanowisko Podatnika za prawidłowe.


UZASADNIENIE


Stan faktyczny został przedstawiony we wniosku w sposób następujący: Wnioskodawca jest Spółką publicznej radiofonii, zgodnie z art 26 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji - zawiązaną w celu tworzenia i rozpowszechniania ogólnokrajowych programów radiowych i programów dla odbiorców za granicą. Swą funkcję publiczną spełnia realizując misję określoną w w/w ustawie.

Zgodnie z art. 31 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji przychodami Spółki są wpływy z tytułu:

1) opłat abonamentowych, odsetek za zwłokę w ich uiszczaniu oraz kar za używanie niezarejestrowanych odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych, z zastrzeżeniem przepisu art. 8 ust. 1 tej ustawy;

2) obrotu prawami do audycji;

3) reklam i audycji sponsorowanych;

4) innych źródeł.

W myśl ust. 2 dochodami Spółki mogą być również dotacje z budżetu państwa.Opłaty abonamentowe stosownie do art. 48 ustawy o radiofonii i telewizji (obecnie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 25 kwietnia 2005 r. o opłatach abonamentowych; Dz. U. z 2005 r. nr 85, poz. 728 ze zm.) pobiera się za używanie odbiorników radiowych i telewizyjnych. Dotychczas wysokość opłaty abonamentowej Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji - zwana dalej KRRiT - określała w drodze rozporządzenia.

Wg Wnioskodawcy, w myśl art. 50 ustawy o radiofonii i telewizji (obecnie art 8 ustawy o opłatach abonamentowych) KRRiT, po analizie założeń programowo finansowych za poprzedni okres kalendarzowy i analizie określonych w nim kosztów, corocznie ustala sposób podziału wpływów między jednostki publicznej radiofonii i telewizji na następny rok kalendarzowy.Spółka twierdzi, że w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 września 2004 r. nasuwa się wniosek, iż wpływy z abonamentu Spółka powinna potraktować jako dotacje, ponieważ taki charakter opłat abonamentowych wskazują tezy wyroku Trybunału. Ponadto Spółka podkreśla że owe dotacje nie są kierowane na finansowanie konkretnego zadania - konkretnej audycji radiowej lecz przeznaczona jest na realizację misji publicznej zdefiniowanej w art. 21, 23, 23a, 24, 25 ustawy o radiofonii i telewizji.Wnioskodawca powołując się na brzmienie art. 29 ustawy z dnia z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z dnia 5 kwietnia 2004 r. nr 54, poz. 535 ze zm) - zwana dalej ustawą VAT - oraz przepisów VI Dyrektywy stwierdza, że otrzymywane przez Spółkę wpływy nie stanowią części wynagrodzenia za świadczone przez nią usługi, lecz dopłatę (dotację pozabudżetową) przeznaczoną na pokrycie kosztów ponoszonych przez Spółkę w związku z realizacją zadań związanych z pełnieniem funkcji publicznych - a więc nie stanowią obrotu, a więc również, zgodnie z art. 90 ust. 7 ustawy VAT nie powinny być uwzględniane przy wyliczaniu proporcji sprzedaży, na podstawie której określana jest wysokość podatku naliczonego podlegającego odliczeniu w przypadku zakupów, które jednocześnie są związane ze sprzedaż zwolnioną i opodatkowaną.

Opłata abonamentowa jest, zgodnie z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego daniną publiczną o celowym charakterze (nie stanowi dochodów budżetu państwa o charakterze stricte budżetowym). Celowy charakter opłaty przejawia się w tym, że wpływy z tytułu opłat abonamentowych są, w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o opłatach abonamentowych, przeznaczane wyłącznie na realizację przez nadawców publicznej radiofonii i telewizji zadań, o których mowa w art. 21 ust. 1 ( realizację misji publicznej), w wysokości nieprzekraczającej wydatków ponoszonych w związku z realizacją tych zadań. Z powyższego wynika, że jest to świadczenie na cel publiczny. Organem odpowiedzialnym za realizację tej misji i sposób jej wykonania jest KRRiT. Ona też corocznie, po analizie założeń programowo-finansowych w zakresie realizacji zadań misji publicznej oraz sprawozdań za poprzedni rok kalendarzowy i analizie określonych w nich kosztów, ustala sposób podziału wpływów, o których mowa w ust. 1, między jednostki publicznej radiofonii i telewizji w następnym roku kalendarzowym (art. 8 ust. 2 ustawy o opłatach abonamentowych).Biorąc pod uwagę zapisy ustawy o opłatach abonamentowych oraz ustawy o radiofonii i telewizji, a także wyrok Trybunału Konstytucyjnego, należy uznać, że środki pieniężne, przekazywane przez organ państwa jakim jest KRRiT, mające umożliwić wypełnianie przez Spółkę w ramach jej działalności misji publicznej należy uznać za dotacje.Publiczna radiofonia i telewizja realizuje misję publiczną, oferując, na zasadach określonych w ustawie, całemu społeczeństwu i poszczególnym jego częściom, zróżnicowane programy i inne usługi w zakresie informacji, publicystyki, kultury, rozrywki, edukacji i sportu, cechujące się pluralizmem, bezstronnością, wyważeniem i niezależnością oraz innowacyjnością, wysoką jakością i integralnością przekazu - art. 21 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji.Przykładowe zadania wynikające z realizacji misji, o której mowa w ust.1 ustawodawca wymienił w ust. 1a cyt. artykułu, a są nimi m.in.:

1. Tworzenie i rozpowszechnianie programów ogólnokrajowych, programów regionalnych, programów dla odbiorców za granicą w języku polskim i innych językach oraz programów realizujących demokratyczne, społeczne i kulturalne potrzeby społeczności lokalnych;

2. Budowa i eksploatacja nadawczych i przekaźnikowych stacji radiowych i telewizyjnych;

3. Rozpowszechnianie przekazów tekstowych;

4. prowadzenie działalności produkcyjnej, usługowej i handlowej związanej z twórczością audiowizualną , w tym eksportu i importu;

5. Popieranie twórczości artystycznej, literackiej, naukowej oraz działalności oświatowej;

6. Upowszechnianie wiedzy o języku polskim

W przedmiotowej sprawie wysokość kwot dotacji które mają być przyznane w następnym roku kalendarzowym jest, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o opłatach abonamentowych uzależniona od analizy kosztów określonych w:

1. Założeniach programowo-finansowych w zakresie realizacji zadań misji publicznej na rok następny;

2. Sprawozdaniach dotyczących kosztów poniesionych na działalność stanowiącą misję publiczną, za poprzedni rok kalendarzowy.

Wpływy z opłat abonamentowych zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o opłatach abonamentowych Spółka może przeznaczyć wyłącznie na realizację misji o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, w wysokości nieprzekraczającej wydatków ponoszonych w związku z realizacją tej misji.Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 4 jeżeli na podstawie sprawozdania, o którym mowa w art. 31b pkt 3 ustawy o radiofonii i telewizji, zostanie wykazane, że wpływy, o których mowa w art. 31 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 ustawy o radiofonii i telewizji, przekraczają wartość wydatków na realizację misji, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o radiofonii i telewizji, nadwyżka podlega zaliczeniu na poczet wydatków na realizację tej misji w następnym kwartale.W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.W omawianym przypadku dotacje nie odnoszą się do wartości świadczeń Spółki w zakresie wynikającym z obowiązków ustawy o radiofonii i telewizji. Nie można przyporządkować ich do kategorii ceny towaru lub usługi. W związku z tym nie podlegają opodatkowaniu.
Z uwagi na uchylenie art. 90 ust. 7 ustawy VAT odpowiedź w tym zakresie nie zostanie udzielona.

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie