P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1435/PP1/443-63/05/DG

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 03.06.2005, sygn. 1435/PP1/443-63/05/DG, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r. nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z pismem Strony z dnia 02.03.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 04.03.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.


postanawia


- uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 02.03.2005r. za nieprawidłowe.


Uzasadnienie


Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż jest gospodarstwem pomocniczym Urzędu Miasta. Na mocy właściwej uchwały świadczy na rzecz Urzędu usługi.

Zdaniem Podatnika powyższe świadczenie usług w okresie 01.05.2004 - 25.06.2004 powinno być opodatkowane stawką 22%, natomiast w okresie późniejszym powinno korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 97, poz. 970 ze zm.).

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące przepisy prawa podatkowego:
art. 82 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz.U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zgodnie z którym Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić inne niż określone w art. 43-81 zwolnienia od podatku, a także określić szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień (...);§ 1 pkt. 5 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarówi usług (Dz. U. nr 145, poz. 1541) obowiązującego od dnia 25 czerwca 2004r., zgodniez którym w § 8 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. (Dz. U. nr 97, poz. 970 z póżn. zm.) dodano m. in. pkt. 14, który stanowi, że zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług komunikacji miejskiej oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy;§ 3 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 145, poz. 1541), zgodnie z którym rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, tj. 25 czerwca 2004r.

Powyższą ocenę prawną stanowiska Podatnika uzasadnia się w sposób następujący:
W dniu 1 maja 2004 roku w życie weszła ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), w której usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi nie zostały wymienione jako usługi objęte obniżoną stawką podatku od towarów i usług lub zwolnieniem przedmiotowym.
Zgodnie z art. 82 ust. 3 w/w ustawy Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić inne niż określone w art. 43-81 zwolnienia od podatku, a także określić szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień (...). Wykonując powyższą delegacje ustawową Minister Finansów wydał dnia 27 kwietnia 2004r. rozporządzeniew sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970). W katalogu usług zwolnionych z podatku nie zostały wymienione usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi.
Z kolei dnia 23 czerwca 2004 r. Minister Finansów wydał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 145, poz. 1541). Stosownie do § 1 pkt 5 w/w rozporządzenia, w § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) dodano m. in. pkt 14, który stanowi, że zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług komunikacji miejskiej oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy tj:
1) poz. 138, symbol PKWiU 41.00.2 - usługi w zakresie rozprowadzania wody,
2) poz. 153, symbol PKWiU 90.0 - usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozui unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych.
W myśl § 3 rozporządzenia z dnia 23 czerwca 2004 r. Wchodzi ono w życie z dniem ogłoszenia, tj. dnia 25 czerwca 2004r.
Mając powyższe na uwadze, zgodnie z treścią § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w brzmieniu uwzględniającym zmiany wprowadzone wymienionym rozporządzeniem z dnia 23 czerwca 2004 roku - zwolnione od podatku od towarów i usług są, od dnia 25 czerwca 2004 roku, usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi z wyjątkiem usług w zakresie rozprowadzania wody (PKWiU 41.00.2), usług w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usług sanitarnych i pokrewnych (PKWiU 90.0), a także usług komunikacji miejskiej.
Zaznaczyć należy, iż powyższy przepis obowiązuje od dnia 25 czerwca 2004 roku. Natomiast w okresie od 1 maja 2004r. do 24 czerwca 2004r., usługi podlegały opodatkowaniu według stawek właściwych dla danej usługi, a nie jak wskazuje Strona do dnia 25.06.2004r.
W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pouczenie

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście