POSTANOWIENIE - Interpretacja - US IV/II/443-78/05

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 02.11.2005, sygn. US IV/II/443-78/05, Urząd Skarbowy w Olsztynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Olsztynie, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.08.2005 r., uzupełnionego pismami z dnia 23.09.2005 r. oraz z dnia 04.10.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT od towarów oraz usług zakupionych w związku z realizacją projektu p. t. "Oznakowanie i promocja szlaku zamków gotyckich" współfinansowanego ze środków PHARE 2003 - podziela stanowisko Wnioskodawcy.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 25.08.2005 r. uzupełnionym pismami z dnia 23.09.2005 r. i 04.10.04 r., Strona zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości zwrotu podatku VAT od towarów oraz usług zakupionych za środki z programu PHARE 2003.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Stowarzyszenie uzyskało współfinansowanie projektu p.t. "Oznakowanie i promocja szlaku zamków gotyckich" ze środków PHARE 2003 w ramach Funduszu Małych Projektów na Polską Granicę Wschodnią, ogłoszonego przez Euroregion Bałtyk. Uzyskana kwota dofinansowania w wysokości 10.816 euro stanowi 73,01% wartości netto wszystkich kosztów projektu. Środki te stanowią środki finansowe z bezzwrotnej pomocy zagranicznej przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), o których mowa w § 6 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z póź. zm.). Strona posiada zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, iż zakupy towarów i usług dokonywane przez Stronę, w ramach realizacji przedmiotowego projektu, są finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej Unii Europejskiej dla Polski. Na cele dotacji Stowarzyszenie otworzy oddzielny rachunek bankowy. Uzyskana kwota dotacji nie może być przeznaczona na podatek VAT, nie jest kosztem kwalifikowanym projektu. Zgodnie z umową grantową oraz zasadami programu, wkład własny Stowarzyszenia do projektu wynosi 4.000 euro.

W ramach projektu zostaną wykonane następujące czyności:
- wydawnictwo map oznaczonych symbolem ISBN, sklasyfikowane wg PKWiU do grupowania ex 22.11,
- wykonanie tablic reklamowych i informacyjnych z wizerunkiem zamków, które zgodnie z PKWiU sklasyfikowane są w grupowaniu 74.40.Z jako usługi pozostałe związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, reklama oraz wydanie materiałów promocyjno- informacyjnych o zamkach.

Działania te zostaną wykonane przez Stowarzyszenie w ramach bezpłatnej działalności statutowej na rzecz gmin członkowskich.

Stowarzyszenie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zdaniem Strony, na podstawie rozdziału 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z póź. zm.), Stowarzyszenie powinno otrzymać zwrot podatku VAT od towarów i usług nabytych za środki PHARE, w związku z realizacją projektu.

Tutejszy Organ podziela stanowisko Wnioskodawcy w sprawie jednakże pod warunkiem, że Wnioskodawca spełni warunki określone w rozdziale 12 cytowanego wyżej rozporządzenia.

Zgodnie z § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z póź. zm.), zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpśrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Stosownie do § 6 ust. 3 pkt 1 cytowanego wyżej rozporządzenia, za środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej.

Zwrot podatku, zgodnie z § 24 ust. 1 tego rozporządzenia, nie dotyczy kwot podatku naliczonego:
1) o które został pomniejszony podatek należny, lub
2) które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z póź. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Przez odpłatną dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W myśl ust. 2 powyższego przepisu , przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należego o kwotę podatu naliczonego od tych czynności w całości lub w części. Stosownie do ust. 3 artykułu 7 tej ustawy, przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.

Przez odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, w myśl art. 8 ust. 1 cytowanej ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towaru w rozumieniu art. 7. Stosownie do ust. 2 tego przepisu jako odpłatne świadczenie usług traktuje się także m.in. nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie jest związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Przekazanie wykonanych przez Wnioskodawcę towarów: drukowanych materiałów informacyjno - promocyjnych, tablic o charakterze reklamowo - informacyjnym, w myśl wyżej powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowi dostawy towarów ani świadczenia usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy.

Nieodpłatna dostawa towarów i nieodpłatne świadczenie usług, o których mowa we wniosku, jako związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi na fakt , że przekazanie wykonanych przez Stronę, w ramach realizacji projektu objętego współfinansowaniem z funduszu Phare 2003, towarów i usług - w myśl wyżej powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, nie stanowi odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług - Stronie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zakupach towarów i usług związanych z realizacją projektu - na ogólnych zasadach wyrażonych w art. 86 ust. 1 w/w ustawy. W tym przypadku podatek naliczony na zakupach nie jest związany z wykonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Reasumując, w świetle cytowanych wyżej przepisów, przy zachowaniu warunków jakie muszą być spełnione przy realizacji projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu PHARE 2003, Stronie przysługiwać będzie prawo do zwrotu podatku , z faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację programu, o którym mowa w piśmie Strony, w części odpowiadającej procentowemu udziałowi należności, która zostanie sfinansowania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zwrot podatku następuje na wniosek podatnika, który dołącza do deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług, przy spełnieniu warunków określonych przepisami rozdziału 12 cytowanego na wstępie rozporządzenia. W § 27 tego rozporządzenia określono co składany wniosek o zwrot podatku powinien zawierać. Faktura lub dokument celny dokumentujący transakcje, których nabycie lub import zostały sfinansowane w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, stosownie do § 26 ust. 4 tego rozporządzenia, może być podstawą tylko do jednokrotnego wystąpienia podatnika o zwrot podatku, o którym mowa w ust. 1.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta; wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu, w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Stosownie do art. 222 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie oraz powinno zawierać znaki opłaty skarbowej (o wartości 5,00 zł od pisma i o wartości 0,50 zł od każdego załącznika).

Urząd Skarbowy w Olsztynie