Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny:Spółka rozpoczęła współpracę z klientami z Republiki Czeskiej. Wybranym klientom Podatnik zapropo... - Interpretacja - LUS/I-2/443/123/05/KW

ShutterStock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.12.2005, sygn. LUS/I-2/443/123/05/KW, Lubuski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny:Spółka rozpoczęła współpracę z klientami z Republiki Czeskiej. Wybranym klientom Podatnik zaproponował oprócz atrakcyjnych warunków dostaw i cen opakowań dodatkowe środki pieniężne za intensyfikację sprzedaży oraz przekroczenie wyznaczonych poziomów ilościowych zakupywanych opakowań. Z zawartego z kontrahentem porozumienia wynika, iż Podatnik udzieli kontrahentowi dodatkową premię pieniężną na pokrycie kosztów promocji opakowań, ale w przypadku, gdy kontrahent zakupi w określonym okresie określoną ilości opakowań. Dodatkowo warunkiem wypłaty m.in. powyższej premii jest przestrzeganie uzgodnionego terminu zapłaty za zakupione opakowania.

Pytanie Podatnika: Czy przekazanie ww. premii pieniężnej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Wnioskodawca zaprezentował własne stanowisko w sprawie:Zdaniem Podatnika przyznawany bonus jest wypłacany za zrealizowanie przez kontrahenta określonego poziomu zakupów w wyznaczonym okresie i jednocześnie nie jest on związany z konkretną dostawą towarów, ale z dostawami dokonywanymi w danym kwartale czy innym okresie czasu. Kierując się interpretacją Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004r., Podatnik uważa, że należy bonus potraktować jako wynagrodzenie za usługę świadczoną przez kontrahenta. Wobec powyższego właściwym sposobem udokumentowania bonusu jest wystawienie przez kontrahenta faktury z tytułu wyświadczonej usługi.

Spełniając wymogi formalne wniosku o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Wnioskodawca oświadczył, że w stosunku do niego, w powyższej sprawie, nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, kontrola skarbowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Działając w oparciu o art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa w zakresie zaprezentowanego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze uznaje stanowisko Podatnika za prawidłowe, wskazując co następuje:

Jak wynika z powyższego wypłacone przez Podatnika premie pieniężne nie odnoszą się do konkretnej transakcji. Przyznawane są za zrealizowanie określonego poziomu obrotów i za przestrzeganie uzgodnionego terminu płatności. W tej sytuacji należy uznać, że przedmiotowe premie pieniężne stanowią zapłatę z tytułu efektywnej współpracy handlowej pomiędzy nabywcą a sprzedawcą towarów. Skoro premie pieniężne nie są świadczeniem powiązanym z konkretną transakcją, ale przyznawane przez Podatnika z tytułu spełnienia określonych zachowań, to na podstawie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, mamy w tym przypadku do czynienia ze świadczeniem usług.

Na podstawie art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2. eksport towarów;
3. import towarów;
4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Świadczenie usług, za wyjątkiem ściśle określonych w art. 7 ust. 2 i 3 ustawy oraz w art. 8 ust. 2 ustawy przypadków, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy są wykonane odpłatnie. Odpłatność ma miejsce, gdy istnieje bezpośredni związek między dostawą towarów lub świadczeniem usług a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym, dostawcę towarów lub usługodawcę musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy lub świadczenia usługi oraz wysokość wynagrodzenia za dokonanie tych czynności.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że jeżeli pomiędzy świadczącym usługę i ich beneficjentem istnieje stosunek prawny, w ramach którego spełnione są świadczenia wzajemne, wówczas wypłacona premia pieniężna stanowi zapłatę za usługę. Związek otrzymanego przez nabywcę wynagrodzenia z warunkami zakupu powoduje, że wyżej opisana czynność jest usługą, o której mowa w art. 8 ust. 1 ustawy. W tym przypadku kontrahent otrzymujący premię pieniężną obowiązany będzie do wystawienia faktury z tytułu świadczonej usługi.

W związku z tym, iż obowiązek podatkowy powstanie u otrzymującego premię, na Podatniku nie będzie ciążył obowiązek zaklasyfikowania przedmiotowych usług i określenia miejsca ich świadczenia zgodnie z art. 27 ustawy o VAT, gdyż otrzymujący premię pieniężną - a nie Podatnik - obowiązany będzie do wystawienia faktury i rozliczenia podatku od towarów i usług.

I tylko w przypadku, gdy otrzymujący premię (bo na nim spoczywa ten obowiązek) zaliczy przedmiotową usługę do usługi reklamowej, miejscem jej świadczenia będzie miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę tj. w Polsce.

Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze informuje, że przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji.

Stosownie do przepisów art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej ? do czasu jej zmiany lub uchylenia. Zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie. Zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Zielonej Górze, za pośrednictwem tut. organu podatkowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Lubuski Urząd Skarbowy